Wikisté

Fóra > Co a kam ve wiki?

Aktivity

Příspěvky: 202
09 prosinec 2009, 6:52
Dovolím si s Aktivitami vybočit do speciálního fóra. Jak Jindřich poznamenal, rozjela se tato část WIKI raketovou rychlostí hlavně díky panu Suchoradskému.

Takže vyvstává otázka, jak postupně Aktivity členit, aby byla celá Aktivití část přehledná.

Pak bych se osobně přimlouvala za stručnost při popisu aktivit, případně členění delšího textu do odstavců. A pokud je aktivitu možno použít ve více předmětech, snažit o její obecnější popis.

V části Využití v předmětu jsem pro to, aby co tabulka to jeden předmět .. proto ta doplňující šablona vznikla .. a zase to zvyšuje přehlednost a umožňuje to konkretizovat výstup právě v tom jednom předmětu.

Pokud jde o Vazby na RVP přimlouvám se, aby výstupy byly opravdu na RVP navázány.
Příspěvky: 145
09 prosinec 2009, 9:22

Po cimrmanovsku bych řekla: "Kdo chvíli močil, již močí opodál."

 Takový seznam aktivit! Hned mě napadlo, že bude problém s orientací, učitel bude chtít hledat aktivitu pro svůj předmět a ne se proklikávat stránku po stránce.

Je možné založit jednotlivé předměty a stránku zobrazovat duplicitně? Myslím, že to tak máme někde v obrázkách přírody nebo přírodních zajímavostech v kabinetu.

Příspěvky: 33
09 prosinec 2009, 9:58

Dobrý večer,

omlouvám se za komplikace, které na WIKI přináším. Určitě proto jsem váhal se svým vstupem do tohoto prostoru, protože o sobě vím, že jsem typem buldozeru, se kterým je spolupráce těžká.

od začátku tu mám problém s tím, koho mám na WIKI brát jako predátora, jehož směřování dává těmto stránkám nějaký řád a smysl. Vedl jsem o tom několikrát debatu se Stáňou Andršovou, chtěl se něčeho dopátrat i od dalších členů Metodiky II,  zvláště od Dana Slejšky, ale  jsem se ničeho nedobral a tak bude asi chyba ve mn, že můj stářím zatvrdlý mozek již není schopen některé věci pochopit. 

Začal jsem proto na WIKI působit podle vlastní hlavy, protože jsem chtěl dostát slibu, že alespoň trochu do začátku pomůžu. 

Jsem docela přístupný Vašim názorům a všem dalším doporučením a nápadům ostatních členů této skvělé party nadfšenců. Jen se bojím, aby po čase nepřišel zase někdo jiný, a ten to minulé co blo vystavěno zruší a my začneme zase od nějaké nuly. Ale možná že se to tak chápe a chce, já nevím. Třeba je to tk normální. Protože i to je určitý řád věcí. Viz příklad v současném stavu naší společnosti a politiky zvlášť...

Ale k věci: ... a hlavně dělat odstavce ... (to je velmi správná připomínka, na to často zapomínám)!

Členění Aktivit. Právě jsem se chystal o tom do diskuse napsat.

Hry budou dále přibývat ( a nejen moje) a pro návštěvníky se z toho už dnes stává nečitelné mraveniště. Pokud jde o mé příspěvky, mám v nich jasno. Členil jsem je tak vždycky a byly tak rozděleny i  v původní verzi v Různém, kterou jsem před chvílí z tohoto místa smazal, když jsem všechny sem zařazené hry ( i dalších autorů) převedl do aktivit.

Dělil jsem je na : ROZCVIČKY (MINIkrátké, jen několik minut), PROCVIČOVACÍ (STŘEDNĚ DLOUHÉ do 1 vyučovací hodiny), OPAKOVACÍ (DLOUHODOBÉ i několik vyučovacích hodin za sebou) a NETRADIČNÍ PÍSEMNÉ ZKOUŠKY. Protože své hry dobře znám a léta jsem je ve škole používal, nemám s tímto dělením problém. Nejsem ale takové dělení schopen provést u dalších autorů, protože to z popisu jednoznačně nepoznám.

S tím souvisí i Vámi doporučovaná stručnost popisu aktivit. Často jsem s nimi vystupoval před učiteli  na seminářích a různých akcích a přesvědčil se o tom, že bez řádného popisu a vysvětlení, dochází k mnoha omylům a nepochopením. Konečně, měl jsem s tím problém dnes i já, když jsem převáděl některé zde popsané hry kolegyň, tak bez dodatečného vysvětelní bych je u některých ve tříě použít nedokázal. 

Domnívám se, že popis je vůbec nejdůležitější část prezentace aktivity. A metodické poznámky pro učitele, které v šabloně vůbec chybí,  považuji za stejně důležité, jako je důkladný popis. Jsou tam předci pospány jemnosti a finty, bez kterých učitel, který s tím ve třídě poprve začne, určitě také rychle skončí a žáci ho rychle vynesou na ramenou ze třídy. Pojem "obecný popis" vůbec nechápu. Co to je, obecně popsat nějakou konkrétní činnost? To se mi zdá málo smyslné ( když nechci napsat nesmyslné)...

Já jsem hry používal ve svých přdmětech - matematice, fyzice, informatice, ale občas je zkoušeli kolegové i v jiných předmětech a stupních škol (i na střeních) a já nemám důvod jim nevěřit, i když mě nikdo z nich na takovou svoji vyučovací hodinu nikdy nepozval. Ale také mi hodně psali a volali, jak jim to dobře funguje. Sám jsem si něco zkusil v suplovaných hodinách v předmětech pro mne jiné aprobace a docela to fungovalo.Mám takové "hry" do suplovaných hodin také připraveny a uvažoval o tom, že bych z nich vytvořil samostanou skupinu.

Také dost dobře nevidím důvod, proč psát na stejnou hru různé popisy do různých předmětů. Možná jsem to špatně pochopil, když píšete:  co předmět to tabulka. No to by teprve byl z AKTIVIT pořádný spis. A to ještě netušíte, kolik dalších her mám ještě "v rukávu"...

Při svých živých vystoupeních jsem  používal konklrétních příkladů z různých pozic výuky matematiky, ale v šabloně už na to nebylo místo (v původní verzi ve wordu jsem pár příkladů měl). Asi by se to dalo předvést jako příloha na pracovních listech k popisu jednotlivých aktivit.

Pokud jde o vazbu na RVP, rozumím o co vám jde. Také jsem větší část svého kantorského život musel do příprav vypisovat zřetelně (a barvně odliště) jednotlivé složky komunistické výchovy a to se tehdejším inspektorům dobře kontrolovalo, když odborné stránce nerozuměli!? Dnes se děje  to samé,  jen se to nahradilo jinými slovičky a bohatšími souvětími. V podstatě je to ale to samé "zvěrstvo", které se páše na našich učitelích.  Je pro mne úsměvné,  a tak jako mi to bylo k smíchu kdysi, dobře se bavím i dnes.  Mohu Vás ujistit, že to není směr, který spasí naše školství a ještě horší je právě tomu říkat, že je to reforma. Historie naší pedagogiky nebude tuto docela trapnou iniciativu hodnotit nijak pozitivně, o tom jsem přesvědčen už dnes.

Mohu Vám zodpovědně napsat a ze svých četných cest po školách v poseldní době velmi dobře vím,  jak tohle všechno naše učitele štve. A bohužel některé dokonce odrazuje od toho, aby se na stránky našeho portálu častěji vraceli. Jestliže to nepochopíme a budeme se posunovat tímto směrem, vidím to (jak řekl náš spasitel Mirek Topolánek), jako cestu do pekel ...

P.S: Ale tím co jsem právě napsal, se vůbec nebráním, když mne o tom přesvědčíte, abych tabulky za popisem aktivit  s RVP synchronizoval. Není to zas tak těžké. Ale zdá se mi to jako zcela okrajová záležitost, která  nám nějaký velký efekt nepřinese. Vím, že to všechno složí k lepší orientaci a posunu po různých částech potálu. Ale kdybychom  se více soustředili na tvorbu správných "klíčových slov", bylo by to jednodušší a smysluplnější.

 

Jinak Vám děkuji za Vaši velkou snahu a práci! Je obdivuhodná a hodná ocenění. A věřte, že to slyšíte od člověka, který ví o čem mluví.

   Oldřich Suchoradský

P.S.S: Omlouvám se za překlepy. Nemám sílu to podruhé po sobě číst. Mám toho dnes až po krk...

Byl to prvý den po nemoci, kdy jsem musel dohnat alespoň něco z toho, co jsem týden zpátky zanedbával. 

 

 

Příspěvky: 202
09 prosinec 2009, 10:28

ad Obecný popis .. myšleno, pokud je hra použitelná ve více předmětech (např. BINGO) .. popsat obecně pravidla hry .. ta se přece napříč předměty nemění

nejde o to popisovat pravidla pro každý předmět dokola:
V základní šabloně je část věnovaná popisu a část věnovaná předmětu, ve kterém se používá, ke kterému výstupu může být směřována

rozšižující šablona má už jen druhou část pro předmět .. přece jen výstupy ke kterým je aktivita směřována v matematice budou jiné než v cizím jazyce


jinak tady vyjadřuji svůj pohled uživatele a proto je tu diskuze, abychom mohli své pohledy sladit do optimální formy ve prospěch WIKI

Příspěvky: 33
10 prosinec 2009, 8:01
Počkám na názory dalších spolupracovníků a hry na čas uložím k "ledu" (jenom dopíši ty, kde je jejnom nadpis a chybí obsah) a budu se věnovat včelařům. Pěkný den.
Příspěvky: 206
10 prosinec 2009, 10:38

Díky všem za aktivitu v Aktivitách Jen prosím, abychom věci nedělali příliš překotně.

Zkusíme vytvářet podsekce zatím podle vzdělávacích oborů, jak je to v přípravách, ale nebudeme je zatím rozdělovat do vzdělávacích stupňů. Třídění podle předmětů by mi sice jako asi většině z vás bylo příjemnější, ale musíme brát v potaz, že školy si od jisté doby mohou předměty nazývat různě. Je pro mě proto v tuto chvíli otázkou, jestli vůbec předměty uvádět a nenechat tam pouze ty obory. CO myslíte?

Ke třídění zkusíme využít ten způsob, jak zmiňuje Jana. Současný velký seznam, jak zde máme zařadíme do stránky různé, pod stránkou aktivity. Paralelně k ní budu postupně vytvářet stránky oborů, kam budu vnořovat stránky ze stránky Různé.  Bude k tomu potřeba, aby v těch tabulkách "Vazba na RVP" byl vždy jasně uveden obor podle RVP.  Jak to vymyslela Hanka, je to dobré. (Přidávat to jako samostatné tabulky na jednotné stránky s aktivitami. Prosím pana Oldřicha). Myslím, že vůbec nebude vadit, když na stránce s aktivitou k danému oboru budou učitelé vidět, v jakém jiném oboru se daná aktivita dá také využít.

Příspěvky: 206
10 prosinec 2009, 11:42
Raději než různé, dal jsem netříděné.
Příspěvky: 206
10 prosinec 2009, 12:05
Do jednotlivých oborů budu vkládat už perfektně dopracované aktivity, a omezím na ně práva k editaci, protože je tam skryptík, který by uživatele mohl mást. Upravovat aktivity půjde dál v jejich originálním umístění, na které na ně bude vždy na stránkách odkaz. Díky všem.
Příspěvky: 33
10 prosinec 2009, 1:18
Beru návrh za svůj a budu na hrách a konstrukci tabulek ke každé z nich dál pracovat..
Příspěvky: 206
10 prosinec 2009, 10:22
Díky