O projektu „Hej rup – spojme sílu, Hej rup – ruce k dílu“

od Speciální vzdělávání

V březnu 2013 odstartovala ZŠ a MŠ pro zrakově postižené a vady řeči, Lazaretní 25, Plzeň pod záštitou Plzeňského kraje a evropské unie projekt s názvem Hej rup- spojme sílu, hej rup – ruce k dílu (registrační číslo CZ.1.07/1.2.31/02.0011).

Cílem projektu bylo podpořit děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpora pro tyto děti a žáky byla realizována po dobu dvou let od března 2013 do února 2015. Realizace probíhala formou pěti klíčových aktivit, kdy každá klíčová aktivita měla předem stanovený cíl a daný harmonogram projektu, jak časový, formální, tak obsahový.

Cílem činnosti Základní školy a Mateřské školy pro zrakově postižené a vady řeči je vychovávat osoby samostatné, soběstačné a sebejisté, schopné obstát v konkurenci zdravých lidí, a to jak v osobním tak i profesním životě. Projekt vycházel především z potřeb školy, jejích dětí a žáků. Pomáhal vytvářet optimálnější podmínky nutné ke zlepšení stávající situace, vytvoření podnětného prostředí, v němž se podaří žáky více motivovat, posílit jejich sebevědomí a ukázat možnosti vlastní realizace.

Cílem projektu bylo tedy vytvoření takových klíčových aktivit, které budou splňovat dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Plzeňského kraje.

První klíčová aktivita reagovala na potřebu podpory rozšíření nabídky speciálně pedagogických a asistenčních služeb s podporou rozvoje diagnostiky, která zkvalitnila činnost Speciálně pedagogických center vzhledem k nárůstu počtu klientů a udržení standardu kvality poskytovaných služeb. Na podporu služeb klientů Plzeňského kraje byl zapojen speciální pedagog tyfloped a speciální pedagog logoped. V rámci projektu poskytovali služby dětem a žákům, kteří jsou klienty Speciálně pedagogického centra pro zrakově postižené a Speciálně pedagogického centra pro vady řeči a také jsou žáky Základní a Mateřské školy pro zrakově postižené a vady řeči. Byly zakoupeny pro Speciálně pedagogické centrum zrakově postižených dva standardizované testy. Je to test In Sight a Test rodinného zázemí. In Sight je standardizovaný diagnostický materiál doporučený speciálně pedagogickým centrům pro zrakově postižené v celé ČR k ujednocení diagnostiky zrakových funkcí žáků. Test rodinného zázemí používá psycholožka SPC při své práci. V této aktivitě se zkvalitnily také asistenční služby zapojením šesti asistentů pedagoga v mateřské i základní škole. Zároveň si tito asistenti rozšířily odborné kompetence, znalosti a dovednosti v oblasti speciálně pedagogické problematiky.

Závěrečná zpráva ke stažení ke stažení

Zaverecna-zprava.pdf

závěrečná zpráva z projektu

1,4MB | Čtvrtek, 09 červenec 2015 | Detaily

Druhá klíčová aktivita se zaměřila na inovaci předmětu Pracovní činnosti a podporu rozvoje kompenzačních smyslů zrakově postižených žáků a žáků s vadami řeči, především hmatu, s cílem vytvoření podmínek pro maximální rozvoj manuální zručnosti žáků ZŠ. Za podpory tohoto projektu byla škola schopna pořídit potřebné vybavení, které bylo nutné k inovaci předmětu pracovní činnosti, skutečně kvalitně směřující na podporu žáků s handicapem. Byl inovován Školní vzdělávací program pro základní školu speciální v předmětu Pracovní činnosti. Pro podporu změny ŠVP ZŠ speciální byl vytvořen soubor 15 pracovních listů. Soubor obsahuje témata: Batikování, Malování na sklo, Malování na textil, Pletení košíku, Práce s mozaikou, Výroba korálů, Výroba mýdel, Výroba svíček, Výrobky z drátů, Výrobky z filcu, Výrobky z Fima, Výrobky z keramické hlíny, Výrobky z květináčků, Výrobky z vatových kuliček a kuželů, Výrobky ze samotvrdnoucí hmoty. Pracovní listy udávají přesné pracovní postupy ve výuce s pořízeným vybavením. Tuto aktivitu personálně zajistil odborně proškolený inovátor praktických činností.

Prostřednictvím tohoto projektu se mohla zrealizovat další klíčová aktivita formou tří víkendových akcí, zaměřená na podporu realizace společných akcí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodiči. Jednalo se především o integrované žáky speciálně pedagogického centra zrakově postižených s jejich rodiči, kteří si v rámci víkendových akcí prohloubili své znalosti o problematice výchovy a vzdělávání žáků s postižením zraku. Šlo především o takové aktivity, se kterými se děti a žáci v integraci běžně nesetkají, a na které v rámci běžných metodických návštěv SPC zrakově postižených není dostatečný časový prostor. Na podzim 2013 se uskutečnila víkendová akce s názvem „Chci být samostatný“, na jaře 2014 „Krok za krokem k samostatnosti“ a na podzim 2014 „Samostatné vykročení“. Tři speciální pedagogové zapojeni v pozici organizátorů akce s rodiči připravili důkladně plán, který se týkal 4 bloků ve výše uvedených názvech. Ohlasy především ze strany rodičů dětí se zrakovým postižením byly velice pozitivní.

Poslední klíčovou aktivitou tohoto projektu bylo vytvoření muzikálního a rytmického kroužku pro podporu rozvoje klíčových kompetencí žáků. Vycházelo se hlavně z potřeby rozvoje volnočasové aktivity zaměřené na zrakově postižené žáky s rozvojem kompenzačních smyslů. Žáci se zrakovým postižením i s vadami řeči nutně potřebují větší prostor pro rozvoj sluchu a hmatu, které jsou nezbytné pro možnost zapojení do běžného života a lepšího uplatnění na trhu práce. Lektor muzikálního kroužku tematicky sestavil plán, kterého se řídil, aby dospěl k úspěšnému průběhu i zakončení této aktivity. Díky sestavenému plánu aktivit, docházelo k úspěšnému naplňování cílů a k postupnému rozšiřování dovedností účastnících se žáků.

Rozvoj dovedností v prostorové orientaci prostřednictvím realizace soutěžního soustředění žáků byl název pro další klíčovou aktivitu, která podpořila rozvoj prostorové orientace zrakově postižených žáků a motivovala tyto žáky k soustavnému rozvoji prostorových kompetencí a samostatnému pohybu. Příprava na tuto akci trvala po dobu 5 měsíců, kdy 2 zapojení koordinátoři soutěžního soustředění připravili důkladně program, plán a zajistily kompenzační pomůcky potřebné pro úspěšnou náplň této akce. Akce se uskutečnila v místě Smržovka na Liberecku, trvala celkem 5 dní - pondělí až pátek. Koordinátoři naplánovali činnosti důležité pro rozvoj prostorové orientace žáků, které hrají nezastupitelnou roli v komplexním rozvoji těchto prostorových kompetencí.

Tento projekt byl úspěšně zakončen v únoru 2015. Obohatil nejen novými znalostmi a dovednostmi ve speciální problematice dětí a žáků se zrakovým postižením a dětí s vadami řeči, ale také jejich rodiče. Nové vzdělávací kompetence získali speciální pedagogové, kteří nadále budou využívat své nově nabyté znalosti a dovednosti ve své praxi při poskytování speciálně pedagogických a psychologických služeb. V rámci projektu byly pořízeny nové diagnostické nástroje a pomůcky zaměřené na postižené děti a žáky. Dále byli podpořeni novými znalostmi i zkušenostmi také pedagogičtí asistenti, kteří své znalosti a dovednosti zužitkují při práci s handicapovanými dětmi. V činnosti školy se budou nadále využívat nově pořízené pomůcky a nástroje pro práci s dětmi a žáky školy za podpory nově vytvořených pracovních listů a dalších produktů. Speciální pedagogové i psycholog také využijí všechny získané zkušenosti z pobytových akcí a nadále budou s těmito poznatky pracovat.

OP VK, projekt
Pohled byl zobrazen 1041x od 9 červenec 2015 do 2 květen 2024