Projekt Zvládneme to sami

od Speciální vzdělávání

Základní aktivity projektu: profesní poradenství a podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků SŠ pro sluchově postižené.

O projektu

Realizace projektu:
1. května 2012 - 30. června 2014
Cílová skupina projektu:
žáci pražských SŠ pro sluchově postižené 
Cíle projektu: 
  • co největší možné uplatnění cílové skupiny v dalším vzdělávání, budoucím zaměstnání i životě
  • zvýšení orientace cílové skupiny v oblasti profesního poradenství a orientace na trhu práce a usnadnění přechodu ze školy do pracovního procesu
  • zvýšení jazykových kompetencí a čtenářské gramotnosti v českém jazyce u cílové skupiny a minimalizování tak jazykové a informační bariéry mezi okolním světem a cílovou skupinou
  • vytvoření nové publikace Čtení nás baví II.
  • využití metody EEG-Biofeedback pro lepší studijní výsledky a zvládání stresu u cílové skupiny
Klíčové aktivity projektu: 
  • Workshopy profesního poradenství
  • Individuální konzultace žáků s odborníky
  • Publikace Čtení nás baví II. - on-line verze, verze k tisku
  • Kurz čtenářské gramotnosti pro žáky SŠ
  • EEG-Biofeedback a jeho využití pro lepší studijní výsledky žáků SŠ
Dokument České televize o projektu

zde

Realizační tým projektu: 
Milena Čámková - manažer projektu
Martina Vochomůrková - finanční manažer 
Jana Rohlederová - provozní manažer
Jitka Zahumenská - odborný asistent (organizace workshopů profesního poradenství)
Romana Petráňová - vedoucí realizačního týmu pro tvorbu publikace Čtení nás baví II. 
Milena Hanáková - odborný asistent (organizace kurzu čtenářské gramotnosti pro žáky SŠ)
Jaromír Pléha - odborný asistent (organizace EEG-Biofeedback)

Doporučujeme: ČTENÍ NÁS BAVÍ II.

DVD a v omezeném množství i tištěná verze publikace Čtení nás baví II vznikly v rámci projektu Zvládneme to sami – profesní poradenství a podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků SŠ pro sluchově postižené.

Učebnice obsahuje pět hlavních kapitol. První kapitola (Úvod) je pojata jako motivačně-vzdělávací. Studentům umožní vhled do základní problematiky literární vědy. Seznámí je s pojmy, které se týkají literatury a jejího dělení (např. literatura věcná a krásná, poezie a próza, literární druhy, literární žánry), dále pak literárního díla (např. téma, kompozice, styl, smysl) a jeho autora. V souladu se zaměřením učebnice na epické prozaické žánry se Úvod soustředí na výkladu pojmů, jako je děj, vypravěč, postava apod. Závěr kapitoly je věnován čtenáři; obsahuje mj. praktické tipy, jak překonat problémy se čtením.

Cílem první kapitoly je, aby se student dokázal zorientovat v obrovském množství titulů, které nabízejí knihovny a knihkupectví, uměl si vybrat knihu, která bude vyhovovat jeho potřebám a cílům, a nepřistupoval k četbě knihy s obavami jako k něčemu neznámému, nepochopitelnému, nezvládnutelnému.

Další kapitoly představují čtyři vybrané literární žánry: mýtus, pověst, povídku a román. Studenti se v nich seznámí s některými spisovateli těchto žánrů a jejich díly a zorientují se v typických znacích zmíněných literárních žánrů. U každého žánru je studentům předloženo vždy šest ukázek  literárních textů, a to jak v původní (originální) podobě, tak v upravené verzi pro znevýhodněného čtenáře.

Před každou ukázkou literárního textu je zařazena sada otázek, které mají uvést čtenáře do tématu, motivovat jej k četbě, případně upozornit na některá klíčová slova a jejich význam. Porozumění čtenému textu i pochopení typických znaků konkrétního žánru lze procvičit v sadě interaktivních i neinteraktivních otázek a úkolů, z nichž některé se zaměřují také na rozvoj fantazie a literární tvořivosti žáků.

Součástí DVD je také interaktivní výkladový slovník. Pro snazší vyhledávání je možné využít Rejstřík autorů a Rejstřík literárních děl (ukázek).

Tato multimediální hypertextová učebnice je určena neslyšícím studentům středních škol nebo všem, kteří se zajímají o literaturu, případně si chtějí procvičit své znalosti a jazykové dovednosti v českém jazyce. Učebnice byla vytvořena s ohledem na jazykové potřeby neslyšících středoškoláků – obsah učebnice může student vnímat jak v písemné formě českého jazyka, tak v českém znakovém jazyce. Není zamýšlena jako učebnice či čítanka pro samouky, naopak předpokládá aktivní účast a vedení ze strany pedagoga. V přiloženém manuálu lze nalézt další možnosti rozvíjení a prohlubování učební látky.

Učební text doprovází bohatý ilustrační materiál a několik přehledných tabulek. Významná fakta a události spojené s tématem, rozmezí života v učebnici uvedených spisovatelů a dalších osobností – včetně obrazového propojení s typickými znaky doby, ve které žili – jsou graficky zpracovány na časových osách.

„Čtení nás baví II“ si klade za cíl přispět malým dílem ke zvýšení jazykové kompetence neslyšících studentů, motivovat je k četbě s porozuměním a prohlubovat jejich zájem o literaturu.

Publikace k tisku (PDF).

Publikace v online verzi.

Náhled stránky online příručky Čtení nás baví II.
Náhled stránky online příručky Čtení nás baví II.
OP VK, projekt
Pohled byl zobrazen 1019x od 28 červenec 2015 do 19 duben 2024