Projekt: Jak pracovat s kariérním portfoliem

od Základní vzdělávání

Pokud platí, že „naše zaměstnání 100% určuje náš životní styl“, pak je třeba věnovat záležitostem kolem volby povolání a kariérního plánování určitou pozornost.

V našem projektu „Jak pracovat s kariérním portfoliem“ jsme se zaměřili na cílovou skupinu pedagogů základních i středních škol, včetně škol speciálních z celého Zlínského kraje. Našim záměrem bylo ukázat pedagogům, zejména výchovným a kariérovým poradcům, třídním učitelům firemní prostředí, umožnit jim vidět a slyšet od personalistů, majitelů firem, odborníků na určitá povolání, jaká je situace na trhu práce, jaká povolání se na trhu uplatňují a jak připravit budoucí absolventy pro praxi.  

O projektu

Název projektu: Jak pracovat s kariérním portfoliem

Předkladatel: SPŠ a OA Uherský Brod

Délka: 30 měsíců

Rozpočet:  6 185 265 Kč

Cílová skupina: pedagogové ZŠ a SŠ, výchovní a kariéroví poradci, třídní učitelé, vychovatelé z dětských domovů apod. ze Zlínského kraje

Záměry a cíle: zavést nové metody a formy práce do kariérového poradenství ve školách, podpora technických povolání v návaznosti na potřeby trhu práce.

Web: http://www.ccv-ub.cz/kp/index.html

Čím je tento projekt výjimečný?

Součástí týmu poradců jsou konzultanti přímo z praxe, odborníci, personalisté, řemeslníci a další, připraveni zodpovědět otázky žáků. Komunikovat s nimi lze prostřednictvím webové aplikace. Žáci tak mohou získat reálný obraz o jednotlivých povoláních, o šanci uplatnit se na trhu a hlavně, často až v kontaktu s reálným světem si uvědomí, co znamená umět mít co nabídnout zaměstnavateli a co chtějí pro svou kariéru udělat.

Webová aplikace

V našem projektu „Jak pracovat s kariérním portfoliem“ jsme mimo jiné vytvořili webovou aplikaci kariérní portfolio - průvodce žáka při plánování kariéry. Webová aplikace má ambici přinutit žáka mimo jiné zamyslet se nad budoucností, nad kvalitou osobního i profesního života.

Žák si vytvoří osobní profil, který mu pomůže ujasnit si, co umí, v čem je dobrý, co může rozvíjet, kde se v budoucnu může uplatnit. Důležitou součástí plánování bude stanovit si cíle a cestu, která k nim vede.

Kariérní plánování v našem projektu končí osobním kontraktem, je to dohoda se sebou samým o tom, co chce žák získat a je ochoten pro to udělat.

Kvalita zaměstnanosti

Zaměstnání může dát našemu životu smysl, uspokojení, může být zdrojem sebevědomí, umožní nám získat finanční odměnu, která může znamenat jistou míru materiální svobody.  

Zaměstnání může dát životu lidský či sociální rozměr, pocit, že někam patříme, pocit uznání, respektování. Zaměstnání může přinášet řád, strukturu a směřování našeho života.

O kariéře

V kariérovém poradenství se uplatňují dva přístupy.

Ten první při volbě povolání klade důraz na osobnost člověka, jeho zájmy, koníčky a jeho schopnosti v širším slova smyslu. Povolání si vybíráme na 40 – 50 let. Během této doby mohou nastat tak zásadní změny v ekonomice, v požadavcích trhu práce, že je těžké je předvídat. Proto by člověk měl jít si svou cestou a uplatnit to nejlepší, co v sobě má.

Druhý přístup říká naopak, že okolní svět má určitý charakter, určité potřeby (hospodářská soběstačnost, pokrytí služeb, školství, sociální a zdravotnický systém, také potravinářství, apod.), „úživnost“ a přesycenost určitých povolání na trhu. Jinými slovy je to trh práce, který může zásadním způsobem podtrhnout nebo naopak potlačit kariérní plány jedince.

Další teorie říkají, že jen malá část lidí bude „vyrábět“ (plně automatizovaný a robotizovaný svět bude potřebovat jen omezené množství pracovníků, zato těch nejlepších -programátorů, techniků a technologů). Vedle této skupiny vysoce kvalifikovaných lidí, kteří budou pracovat ve výrobě, bude další velká skupina, která se bude starat o zdraví, sociální potřeby, vzdělávání a volný čas lidí (i lidí bez práce). Přesto máme zato, že jsou povolání, která se nedají nahradit žádným robotem ani nejdokonalejším strojem, že se v nich uplatní jen člověk s lidským rozměrem, s jeho nadšením, empatií, zkušeností a moudrostí.

Je dobré propojit všechny teorie a při rozhodování o budoucím povolání vyjít ze silných stránek jedince v návaznosti na trh práce, v průběhu kariéry pak reagovat na příležitosti.

Volba povolání

V kariérním portfoliu vycházíme z 3 základních předpokladů.

  • První spočívá v tom, že je třeba poznat sebe sama, uvědomit si své zájmy, studijní předpoklady, silné i slabé stránky.
  • Druhý vychází ze znalosti potřeb okolního světa, zejména trhu práce, z uvědomění si toho, co nám svět práce nabízí a jaké možnosti dává, jaké požadavky na zaměstnance mají zaměstnavatelé.
  • Třetí předpoklad klade důraz na vhodné propojení toho, co nabízí jedinec a na druhé straně očekává zaměstnavatel, obecně trh práce.

Vzdělávání pedagogů

Vzdělávání pedagogů

Připravili jsme celkem 11 vzdělávacích programů, některé v rozsahu 5 a 20 hodin:

  • Kariérní portfolio - průvodce webem
  • Kariérní portfolio jako pomůcka pro plánování kariéry
  • Kariérní portfolio v celospolečenských souvislostech
  • Kariérní portfolio - motivace, koučovací přístup
  • Kompetenční modely pracovních pozic
  • Další využití nástroje kariérního portfolia v budoucnu
  • Kariérní portfolio - kvalita života ve vztahu ke kariéře
  • Jak vést poradenský rozhovor
  • Intervizní setkání pedagogů - kariérových poradců
  • Kariérní portfolio v poradenské praxi
  • Kariérní portfolio - práce s žáky se speciálními potřebami

O autorce

Mgr. et Mgr. Sylva Štěpitová

Vzdělání: jednosemestrální distanční studium na Stockholmské univerzitě s názvem Perspective on Career Counselling and Career Development – theory, methods, magisterské studium jednooborové psychologie na FF UP Olomouc, magisterské studium učitelství FF UP Olomouc, gymnázium.

Současná praxe: Krajská hospodářská komora ve Zlíně, OSVČ na kariérové poradenství a psychodiagnostiku, poradenství i pro zaměstnavatele při VŘ.

 
 
Pohled byl zobrazen 1839x od 4 září 2015 do 3 květen 2024