Fenomén Facebook - pro rodiče ZŠ Praha 6

od i_PN

Fenomén Facebook - pro rodiče ZŠ Praha 6
Přidat do kolekce

Fenomén Facebook - pro rodiče ZŠ Praha 6

Tímto článkem chci pro Vás shrnout základní fakta o systému FACEBOOK (FB) a rizikovém chování na internetu. Zejména systém FB mnoho dětí v poslední době používá. Služba je volně přístupná na Internetu, používat jí dle licenční smlouvy mohou pouze děti nad 13 let. Pokud službu používá někdo mladší, musel(a) při registraci uvést smyšlený věk. Systém je postaven na NEANONYMNÍM účtu, kde identitu uživatele tvoří jméno a fotografie, doplněné o osobní údaje, které si uživatel sám nastaví. K osobním informacím (pokud si uživatel nenastaví jinak) má přístup buď úplně kdokoliv NEBO (v případě že si to uživatel hlídá) jen síť přátel daného uživatele(případně nikdo, žádný uživatel internetu). Slovo přítel není v tomto případě moc na místě, protože přítelem na Facebooku se může stát kdokoliv, kdo o příslušné přátelství zažádá a požádaný to odsouhlasí. Zde děti mají už první špatné návyky, protože spíše některé soutěží v tom, kdo bude mít více přátel a za přítele pak považují kohokoliv, kdo o přátelství požádá. „Váš přítel“ na Facebooku má pak přístup k Vašim osobním informacím, fotografiím, které tam zveřejníte, k výsledkům testů, které si na FB děláte a podobně. Fenoménem je i nastavování stavu ve Facebooku, kde uživatel může popsat, jak se cítí, co právě zažívá, kde se právě nachází a tím se i „emotivně“ projevit. Ostatní pak na jeho “stav“ reagují, komentují ho, posilují ho či naopak ho zrazují od daného rozpoložení.

            Na naší škole je používání FB zakázáno, stejně tak jako služby ICQ a jiné komunikační programy. V hodinách může učitel specifickou komunikační techniku zařadit na základě svého uvážení, protože opravdu pomocí Skype a jiných komunikačních programů lze realizovat nejrůznější projekty se zahraničím, komunikovat se školou v jiném městě a podobně. Rodičům doporučujeme, aby zejména během školní docházky dětí do základní školy společně s dětmi nastavovali pravidla užívání komunikačních služeb, může docházet k situacím, které nás pak překvapí. Diskutovaná problematika kyberšikany, snahy o získání osobních údajů za účelem sjednání osobní schůzky (nazývané kybergrooming), snaha o získání osobních údajů za účelem získat později peněžní obnosy (nazývané phishing) nebo i posílání spamů (nevyžádaná pošta, leckdy anonymní, na adresu spolužáků, učitelů i cizích lidí) nebo posílání hoaxů (poplašné zprávy, s cílem způsobit paniku tím, že se šíří nepravdivá informace), používá se i termín cyberbullying (vědomé, aktivní a opakované poškozování prostřednictvím internetu, mobilních telefonů a dalších komunikačních technologií). Je zřejmé, že všechny tyto oblasti se pohybují za hranicemi zákona a je nutné nést za ně odpovědnost – každý uživatel je odpovědný za čin, který ze svého počítače způsobí (ať cílem činu je kdokoliv/kdekoliv).

            Pro leckoho z nás může být nebezpečnost internetu šokem a důsledky si málokdy uvědomujeme. Jedinou prevencí je komunikace s dětmi o tom, k čemu jim internet pozitivně slouží a jaká to má rizika Je sice možné počítače nastavovat tak, aby nedocházelo k pokusům dětí porušovat pravidla, ale internet je dnes dostupná technologie a preventivní opatření a společně nastavená pravidla jsou nejlepší cestou.

Vážení rodičové, nechte si pozitiva a negativa těchto systémů od dětí vysvětlit, společně můžete navštívit www stránky či si půjčit nejakou knihu či odborný článek. Společně s dítětem pak můžete zaujmout rozumný a kritický postoj. Všechny služby na internetu mají i svá pozitivní využití, je jen potřeba o nich mluvit v kontextu všech rizik. Otevírám i diskusi na Internetu k problematice rizikového chování na internetu, nebojte se poslat svoje otázky/připomínky/náměty.

 

Petr Naske, učitel informatiky, ICT metodik školy

 

Stránky s informacemi

 

http://www.saferinternet.cz/ (informační portál o bezpečnosti na internetu)

http://soutez2009.e-bezpeci.cz/ (soutěž o bezpečnosti na Internetu)

http://www.e-bezpeci.cz/ (informační portál o bezpečnosti na internetu)

http://www.pegi.info/cs/index/id/956 (stránka o bezpečných pc hrách)

http://www.microsoft.com/cze/security/home/childrenonline.mspx (tipy Microsoft k bezpečí na internetu)

http://www.nasedite.cz/webmagazine/kategorie.asp?idk=187 (projekt bezpečný internet nadace Naše dítě)

Informační článek o FB (http://www.fb1.cz/obecne-o-facebook/co-je-to-facebook)

 

Instituce, které využívají Facebook jako nástroj reklamy a informování veřejnosti

 

Městská knihovna v Praze (http://www.facebook.com/pages/Praha-Czech-Republic/Mestska-knihovna-v-Praze/89255911566)

 

Kampaň o rizikovém chování na silnicích – Nemyslíš zaplatíš (http://www.facebook.com/home.php?#/nemyslis.zaplatis?ref=search&sid=676121658.533538870..1)

 

Akce Kniha mého srdce (http://www.facebook.com/knihamehosrdce)

 

 

 

 

informační a komunikační technologie, základní vzdělávání

Zpětná vazba

Lucie Slejšková - 23 listopad 2009, 8:59
Díky, Petře, že jsi ponechal digifolio otevřené, ačkoliv je určeno asi primárně rodičům vaší školy. Přijde mi totiž velmi aktuální, tím aktuálnější, čím více se komunikační programy a užívání internetu dostává u mladých lidí do obliby. Zajímalo by mne, jak tuto otázku vidí ostatní - proto zvu také do diskuse na toto téma: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=167&t=1845&sid=809bead5ef55809877f2f81455ef436c.
Pohled byl zobrazen 516x od 30 květen 2014 do 20 duben 2019