Gramotnosti ve výuce dějepisu a výchovy k občanství? ANO!

od PPUČ

12. 4. 2019 se v Ústí nad Labem na filozofické fakultě UJEP konalo společenství praxe vzdělávací oblasti Člověk a společnost, které s Národním ústavem pro vzdělávání spolupořádal Ústav pro studium totalitních režimů.

Program byl velmi bohatý. V představení projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) ústy Jitky Jarníkové bylo zdůrazněno využití gramotností napříč předměty, tedy i v dějepise a občanské výchově. Roman Anýž a Petr Sokol představili didaktické pojetí historické gramotnosti, které rozvinul kanadský didaktik dějepisu Peter Seixas (The Big Six). Ukázali účastníkům možné využití tohoto pojetí ve výuce dějepisu, které demonstrovali na praktické ukázce hodiny moderních dějin, s využitím online aplikace pro interpretaci historických pramenů HistoryLab.

Přítomní nebyli ochuzeni ani o praktickou ukázku výukové lekce občanské výchovy, která byla protkána čtenářskou a digitální gramotností. Ukázku představila učitelka ZŠ v České Lípě Petra Slámová. Ve svém workshopu nabídla ochutnávku metod, které u žáků rozvíjejí především čtenářskou gramotnost, dotýkají se však i gramotnosti digitální a matematické. Ukázkové lekce byly zaměřeny na formy vlády (lekce s názvem „Život v demokracii a totalitě“) a volby (lekce s názvem „Volební právo od 16 let?“). Obě lekce vedou žáky k tvorbě argumentů, formulaci názorů a respektování názorového spektra ve společnosti. Účastníci tak dostali nejen náměty a nápady do své praxe, ale také uvědomění si rozvoje gramotností ve výuce.

V závěru setkání vystoupila za PPUČ Lenka Urbanová s představením „EMA“. EMA je katalog, který obsahuje informace o zajímavých materiálech, které jsou volně k dispozici a které jsou uložené na různých internetových portálech a webech. Dále byly v jednotlivých příspěvcích stručně představeny projekt SYPO (síť metodických kabinetů českého jazyka, matematiky a ICT) a společnost Post Bellum, která se zabývá zaznamenáváním a archivací vzpomínek pamětníků významných historických událostí.

Celé setkání proběhlo ve velmi dobré atmosféře a za aktivní účasti všech přítomných.

Na závěr setkání jsme jedné z účastnic (Daniela Havláková, ZŠ Dolní Beřkovice) položili následující otázky. Přinášíme Vám je včetně odpovědí pro dokreslení představy o průběhu setkání.

 

1. Co Vám setkání přineslo?

„Velkou inspiraci do výuky dějepisu, spoustu nápadů a vnitřní pocit, že to nedělám špatně.“

2. Co si z dnešního setkání odnášíte?

„Pozitivní pocit, dobrou náladu.“

3. Co využijete ve své praxi?

„Podněty z příspěvků, konkrétně mě zaujal odkaz na obcankari.cz.“

 

Autor: Jitka Jarníková, Petr Sedlák

Pohled byl zobrazen 810x od 29 duben 2019 do 26 duben 2024