Jak využít zkušeností z koronavirové krize ve výuce žáků se SVP
Nyní, když se koronavirová krize pomalu uklidňuje, nastává ideální čas zamyslet se, jak využít zkušenosti z uplynulých měsíců v rámci distančního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a nadaných. Vlastní prožitek a konkrétní situace pomohou žákům lépe pochopit některá témata a těžit z nich mohou i v budoucnosti.
V závislosti na věku žáků a závažnosti jejich znevýhodnění se nabízí podněty obsažené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) např. od šíření nemoci a ochrany zdraví až po komplexnější témata jako etika rozhodování, odpovědnost, práce s informacemi. Uvádíme pro inspiraci náměty z některých vzdělávacích oborů a průřezových témat RVP ZV, s kterými se žáci v předchozích týdnech s největší pravděpodobností osobně setkávali:
Vzdělávací obory RVP ZV
- Jazyk a jazyková komunikace – písemný a ústní projev na základě vlastního zážitku, odlišení fakta od názorů, manipulativní komunikace
- Cizí jazyk – vyhledání informací v autentických materiálech
- Matematika a její aplikace – vyhledání a třídění dat, kvantitativní vyjádření vztahu celku (procenta), řešení úloh nezávislých na obvyklých postupech, porovnávání souborů dat
- Komunikační a informační technologie – ověřování věrohodnosti zdrojů
- Člověk a jeho svět – způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví
- Výchova k občanství – kritický přístup k mediálním informacím, význam solidarity, přínos spolupráce
- Přírodopis – viry, příčiny a příznaky nemocí
- Člověk a jeho zdraví – odpovědnost za vlastní zdraví, aktivní podpora zdraví, souvislost mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, odpovědný vztah k sobě samému, manipulativní vliv médií
- Tělesná výchova – aktivní vstup do organizace svého pohybového režimu.
Průřezová témata RVP ZV
- Osobnostní a sociální výchova – dovednosti pro pozitivní myšlení, péče o dobré vztahy, mravní rozměry lidského chování, základní dovednosti pro spolupráci
- Výchova demokratického občana – význam zákonů a pravidel pro fungování společnosti, uvažování o problémech v širších souvislostech, kritické myšlení
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – instituce Evropské unie, evropská integrace
- Mediální výchova – úloha sociálních sítí a masmédií, odhalování desinformací.
Zpracovaly Mgr. A. Kourkzi, PhDr. R. Votavová
Zdroje:
MŠMT. Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání. [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/