Společenství praxe pro český jazyk a literární výchovu – 2020

od PPUČ

Společenství praxe proběhlo distančně dne 25. listopadu 2020. Toto je digitální portfolio SP.

O setkání SP

Školní čeština stojí na křižovatce, o níž řada učitelů netuší, a přitom se uvažuje o významných proměnách státního kurikula pro tuto oblast výuky. Distanční seminář by měl učitele ujistit, že za velkými cíli se neskrývá neznámá a mlhavá budoucnost, ale jen proměna jejich vnímání toho, co je cílem učitele jazyka, jímž se vyučuje. Nebudeme zavádět nové pojmy a cíle. Budeme diskutovat o tom, co jiní učitelé již ve výuce dělají jinak a zda je to podle vás užitečné. Čas možná zbude také na diskusi o tom, co se musí změnit v celé škole, aby bylo možno změny v češtině realizovat a nenarazili jsme na nepřekonatelné překážky.

Odkaz na záznam setkání:

Program setkání:

  • Nový úkol češtináře v tekuté době (proč zkoušet učit jinak?)
    • Oblasti proměny výuky a proměny státního a školního kurikula
    • Ukázkový projekt 1: 17. listopad v komunikační výchově
      • Diskuse o něm
      • Reflexe potřeb a myšlenek účastníků
      • Ukázkový projekt 2: Komenský v digitální době
        • Diskuse o něm
        • Reflexe potřeb a myšlenek účastníků
        • Ukázkový projekt 3: oborové čtení a úloha češtináře v mezipředmětových projektech
          • Metodická doporučení
          • Ukázka textů
          • Diskuse, reflexe
          • Shrnutí a doporučení, jak začít
            • Diskuse a závěr

V pravo je ke stažení powerpointová prezentace doplněná o výsledky interaktivních cvičení (menti.com). Pracovní listy ke stažení nalezne čtenář níže, též v pravé části stránky.

Matematická gramotnost jako cíl výuky ČJ a LV - ukázky z projektů ze škol

  1. Komenský - život na časové ose
  2. Jak matematicky modelovat a popisovat příběhy? Komu a kdy to pomůhá se čtením?
  3. Komenský - analýza multitextu - mapy

Čtenářská gramotnost a ČJ a LV – ukázky dvou projektů ze škol

  • Linie rozvoje ČG
  • Didaktický potenciál textu - jak na výběr knihy či textu do výuky?
  • Workshop - ukázka práce s DP na vybraném textu
  • PL - Komenský a hodnoty
  • Vzpomínka na Zdeňak Rotrekla - Lopata

 

Digitální gramotnost a ČJ a LV – ukázky ze dvou projektů ze škol

Program a prezentace SP

Gramotnosti - doporučené výsledky učení (kontinua)

Blok obsahuje dokumenty k první čáslti SP: soubory očekávaných výsledků učení v gramotnostech PPUČ platné v listopadu 2020.

MG v ČJ a LV - soubory ke stažení

ČG a ČJ a LV - soubory ke stažení

4_didaktický potenciál.docx

457,9KB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

5_Kaktus_dětská encyklopedie.docx

1,6MB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

6_Spodní proud_dětská próza.docx

764,2KB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

7_proč popírači_komentář.docx

131,7KB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

8_cena umění_zpráva s úvahou.docx

3,9MB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

9_Kladno - PL - hodnoty a symboly.docx

52,1KB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

10_17-listopad - Lopata apod.docx

3,7MB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

DG a ČJ a LV - soubory ke stažení

10_17-listopad - Lopata apod.docx

3,7MB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

12_Jak změna žánru ovlivňuje podobu textu.docx

428KB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily

13_transformacni_cviceni_s_textem_o_zivote_jak.docx

431,2KB | Úterý, 24 listopad 2020 | Detaily
Pohled byl zobrazen 883x od 24 listopad 2020 do 25 duben 2024