Tvořivá škola: Souhrnné informace
O sdružení
Projekty (výběr)
- Vytváření sítě Tvořivých škol
- Další vzdělávání pedagogických pracovníků - kurzy DVPP
- Grantové projekty - MŠMT ESF, Nadace OSF, VNJH
- Letní školy činnostního učení
- Spolupráce s PdF – Volitelný předmět Činnostní učení pro posluchače PdF Brno, PdF Hradec Králové, PdF Ústí nad Labem
- Publikační činnost a tvorba metodických vzdělávacích filmů
Prezentace ke stažení
Tvoriva_skola.ppt
prezentace p. Č. Roseckého na semináři MŠMT k matematickému zvdělávání
Novinky
Rozhovor s ředitelem Tvořivé školy na témačtenářské gramotnosti publikoval 11. 8. 2011 Slovácký deník. Vybíráme:
Je možné, aby čtení a psaní, postrach nejednoho školáka, byly i zábavou?
Ano. Například s projektem Čtení s porozuměním, jehož partnerem je osmnáct základních škol z celé České republiky. S pomocí efektivních postupů a pomůcek si zde děti osvojují dovednost číst a psát správně, bez chyb, plynule a především s porozuměním. Je to velmi důležité pro následnou práci žáků ve všech dalších ročnících a předmětech.
Existují nějaké základní metody výuky počátečního čtení?
Jde kupříkladu o genetickou, globální a pak nejčastěji používanou metodu analyticko-syntetickou, takzvaně slabikovací. Ve tvořivých školách je tato metoda aplikována především formou aktivních činnostních postupů. Běžné jsou ale také další způsoby výuky, třeba skupinová práce, krátké projekty nebo vybrané postupy metody genetické. Například didaktické hádanky, které patří mezi oblíbené aktivity přípravného období, a to typu: Je to hodně stromů a je to l – e – s. Co je to?
Žáci pracují s celou řadou pomůcek, učí se hovořit a přemýšlet o tom, co dělají. Písmena i slova spojují s obrázky, pracují s ilustracemi k textu, hovoří o přečteném, kladou si otázky k porozumění, vymýšlejí hádanky k vyhledávání a podobně. Děti mají pocit hry, do které se rády zapojují a samy hledají další náměty ke své práci. Čtení se pro ně stává zábavou
Celý rozhovor si můžete přečíst zde.
Desatero činnostního učení
- Žáky vedeme k samostatnému myšlení a objevování poznatků.
- Žáky pozitivně motivujeme.
- Postupujeme od jednoduchého ke složitějšímu a využíváme dosavadních poznatků žáka.
- Výuku přibližujeme skutečnému životu, dbáme na zapojení všech smyslů.
- Využíváme mezipředmětových vztahů.
- Vedeme žáky k hovoru a vzájemné komunikaci.
- Využíváme zpětnou vazbu, žáky vedeme k samokontrole a práci s chybou.
- Žáky nepřetěžujeme a využíváme diferenciaci.
- Žáky co možná nejvíce chválíme a pozitivně hodnotíme.
- K žákům přistupujeme jako k plnohodnotným lidským bytostem.
Zdroj: http://www.tvorivaskola.cz/index.php?obsah=zprava.php&zaznam=202