Tematický vstup Udržitelný rozvoj

od Udržitelný rozvoj

Udržitelný rozvoj znamená:
ekonomický rozvoj, který nezničí základnu přírodních zdrojů a životní prostředí, rovnováhu mezi třemi základními oblastmi našeho života: ekonomikou, sociálními aspekty a životním prostředí a rovnováhu mezi zeměmi, různými společenskými skupinami, dneškem a budoucností apod.

Od Petra Boháčková [CC-BY-NC-SA], prostřednictvím Wiki na Metodickém portálu RVP.CZ
Od Petra Boháčková [CC-BY-NC-SA], prostřednictvím Wiki na Metodickém portálu RVP.CZ

Více o udržitelném rozvoji slovem odborníka

Základní principy udržitelného rozvoje:


1. propojení základních oblastí života - ekonomické, sociální a životního prostředí; řešení zohledňující pouze jednu nebo dvě z nich není dlouhodobě efektivní

2. dlouhodobá perspektiva - každé rozhodnutí je třeba zvažovat z hlediska dlouhodobých dopadů, je třeba strategicky plánovat

3. kapacita životního prostředí je omezená - nejenom jako zdroje surovin, látek a funkcí potřebných k životu, ale také jako prostoru pro odpady a znečištění všeho druhu

4. předběžná opatrnost - důsledky některých našich činností nejsou vždy známé, neboť naše poznání zákonitostí fungujících v životním prostředí je stále ještě na nízkém stupni, a proto je na místě být opatrní

5. prevence - je mnohem efektivnější než následné řešení dopadů; na řešení problémů, které již vzniknou, musí být vynakládáno mnohem větší množství zdrojů (časových, finančních i lidských)

6. kvalita života - má rozměr nejen materiální, ale také společenský, etický, estetický, duchovní, kulturní a další, lidé mají přirozené právo na kvalitní život

7. sociální spravedlnost - příležitosti i zodpovědnost by měly být děleny mezi země, regiony i mezi rozdílné sociální skupiny. Chudoba je ohrožující faktor udržitelného rozvoje; proto je až do jejího odstranění naše odpovědnost společná, ale diferencovaná. Sociálnímu pilíři udržitelného rozvoje se přikládá stále větší význam.

8. zohlednění vztahu lokální - globální - činnosti na místní úrovni ovlivňují problémy na globální úrovni - vytvářejí je nebo je mohou pomoci řešit (a naopak)

9. vnitrogenerační a mezigenerační odpovědnost (či rovnosti práv)- máme morální povinnost zabezpečit právo všech současných i budoucích generací na zdravé životní prostředí a sociální spravedlnost.

10. demokratické procesy - zapojením veřejnosti již od počáteční fáze plánování vytváříme nejen objektivnější plány, ale také obecnou podporu pro jejich realizaci

Odborná literatura

Ladislav Metelka, Radim Tolasz: Kllimatické změny: fakta bez mýtů (Centrum pro otázky životního prostředí UK, Praha 2009)

Publikace  shrnuje poslední vědecké poznatky o změnách klimatu a podává je způsobem srozumitelným pro širokou veřejnost. Ve stručnosti se zabývá historií klimatu na Zemi a rolí skleníkových plynů, navazuje současným stavem klimatu a projekcemi jeho vývoje. Shrnuje dopady tohoto globálního procesu a nastiňuje možnosti zmírnění probíhající změny klimatu.

Autory knihy jsou přední čeští klimatologové z Českého hydrometeorologického ústavu,  kteří při jejím zpracování vycházeli ze své vlastní vědecké činnosti a z poznatků 4. hodnotící zprávy Mezivládního panelu pro změnu klimatu a dalších vědeckých prací.

Milan K. Jermář: Globální změna: Cesta ze světového chaosu do budoucnosti (Aula, Praha 2010)

Populárně-vědecká publikace se zabývá problémem klimatické změny v ucelených souvislostech. Dnešní svět se potýká s exponenciálním růstem populace, úbytkem přírodních zdrojů surovin, klimatickými změnami i finanční krizí. Prohlubují se rozdíly mezi bohatými a chudými státy a jejich podílem na využívání přírodních zdrojů. Na základě rozboru vlivu přírodních faktorů a civilizačního procesu na hydrometeorologické jevy a ekologickou situaci autor rozebírá i definuje zásadní opatření ve všech podstatných resortech národního hospodářství, nezbytných pro dosažení trvale udržitelného rozvoje. Publikace je vhodná i jako doplňková učebnice pro středoškolské a vysokoškolské studenty.

Ing. Milan  K. Jermář, DrSc. se jako vodohospodář podílel na projektech největších českých vodních elektráren, od r. 1969 působil 30 let jako rozvojový expert OSN. Je autorem stovky odborných publikací.

Stáhněte si

Výukový program (Ne)kup to! na stránkách MŽP

Balíček aktivit (dotazník, hry), který seznamuje žáky s možnostmi úsporných opatření v domácnostech a podává informace k rozšíření povědomí o problematice udržitelné spotřeby a výroby.

Články z časopisu Geografické rozhledy

Na stránkách najdete zajímavé materiály  s aktuálními informacemi. Články jsou vhodné zejména pro středoškoláky a využitelné především ve výuce zeměpisu a biologie. Udržitelnost života je jedním ze základních témat rubrik "Planeta volá SOS" nebo "Čísla hovoří".

Problematika EVVO a VUR pro inspiraci a možnou aplikaci ve výuce zejména na základních a středních školách

V níže uvedených odkazech naleznete výukové materiály a cenné informace z projektů realizovaných v rámci OP VK s tématikou EVVO a VUR, kde můžete nalézt vzdělávací programy a inspiraci pro formální i neformální vzdělávání žáků a pedagogických pracovníků s regionálním i celorepublikovým zaměřením.

1)      CZ.1.07/1.1.00/08.0010, Inovace odborného vzdělávání na středních školách zaměřené na využívání energetických zdrojů pro 21. století a na jejich dopad na životní prostředí; Západočeská univerzita v Plzni, http://www.kke.zcu.cz/aktualni_projekty/enazp/

2)      CZ.1.07/1.1.00/08.0017 - PUTOVÁNÍ PROSTOREM A ČASEM - realizace průřezového tématu environmentální výchova v praxi. Občanské sdružení Ekodomov; pro regiony Kutnohorsko, Krkonoše. Jednotlivé aktivity motivovaly žáky k objevování změn okolní krajiny v jednotlivých historických etapách a posilovaly tak vztah žáků k místu, kde žijí. http://www.putovaniprostoremacasem.cz/

3)      CZ.1.07/1.1.00/08.0022; Environmentální výchova – Multimediální ročenka životního prostředí; CENIA, česká informační agentura životního prostředí; http://www.vitejtenazemi.cz/cenia/

4)      CZ.1.07/1.1.00/08.0024 Vývoj metodické pomůcky pro výukovou aktivitu zaměřenou na environmentální vzdělávání; SCIO, s.r.o. http://www.ekopolis.cz/hmenu/o-projektu.aspx

5)      CZ.1.07/1.1.00/08.0028 Příroda, krajina a lidé v rámci vzdělávání pro udržitelný rozvoj; Centrum ekologického výzkumu a výchovy ve Svatém Janu pod Skalou; http://projekty.ekocentrum.eu/

6)      CZ.1.07/1.1.00/08.0030; Podpora průřezového tématu environmentální výchova na školách, včetně využívání moderních informačních technologií; Rezekvítek, Brno; http://www.rezekvitek.cz/?idm=86

7)      CZ.1.07/1.1.00/08.0036 Program environmentální výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem;
http://www.enviregion.cz/cz/

8)      CZ.1.07/1.1.00/08.0042; Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách; Česká zahradnická akademie Mělník; http://www.environmentalnivychova.estranky.cz/

9)      CZ.1.07/1.1.00/08.0049 Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků; Člověk v tísni, o.p.s., http://www.jsns.cz/

10)  CZ.1.07/1.1.00/08.0050; Týden pro udržitelný život - vzdělávací pobytový program pro žáky ZŠ a SŠ; Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory - SEVER, Brontosaurus Krkonoše; http://tyden.ekologickavychova.cz/

11)  CZ.1.07/1.1.00/08.0059 Výukové programy v evropské soustavě chráněných území Natura 2000; Apus, Senovážná 2, Praha 1; http://www.zanaturou.cz/o-projektu/

12)  1.07/1.1.00/08.0064 Škola pro udržitelný život - vzdělávání pro udržitelný rozvoj a tvorba sítě škol a jejich partnerů; Partnerství, o.p.s., Brno, http://www.partnerstvi-ops.cz/suz-opvk

13)  CZ.1.07/1.1.00/08.0072; Environmentální výchova a průřezová témata na klíč; Ochrana fauny České republiky o. s.,Tábor; www.evvoluce.cz

14)  CZ.1.07/1.1.00/08.0083; Kulturně historické dědictví jako východisko pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj místních komunit; BRONTOSAUŘÍ EKOCENTRUM ZELENÝ KLUB, Praha 7; http://www.historickededictvi.com/

15)  CZ.1.07/1.1.00/08.0094 Vzdělávání pro udržitelný rozvoj v environmentálních a ekonomických souvislostech;  Asociace pedagogů základního školství České republiky, o.s., www.vcele.eu

16)  CZ.1.07/1.1.00 /08.0095; Síť Ekoškol v ČR; Sdružení TEREZA, http://www.ekoskola.cz/sit-ekoskol-vcr.html

17)  CZ.1.07/1.1.00/08.0253; Orientační dny - rozvoj hodnotové orientace žáků pro udržitelný rozvoj; Dům Ignáce Stuchlého, Fryšták

http://frystak.sdb.cz/nase-projekty-a-sponzori/projekt-orientacni-dny/

18)  CZ.1.07/1.1.00/08.0256; Pilotní ověřování metodik pro výuku EVVO různých předmětů žáků v přírodním prostředí; Institut EuroSchola, o. s., http://www.fondyeu.eu/podporeny-projekt/8501-pilotni-overovani-metodik-pro-vyuku-evvo-ruznych-predmetu-zaku-v-prirodnim-prostredi

19)  CZ.1.07/1.1.00/14.0005; Environmentální vzdělávání - dovednosti pro udržitelný rozvoj; Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, o.p.s., http://www.slunakov.cz/e-dur/

20)  CZ.1.07/1.1.00/14.0046; E-learningový portál - podpora výuky na SŠ v oblastech ŽP a udržitelný rozvoj, podnikatelských dovedností a projektového managementu; IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s., http://www.e-vzdelavani.eu/

21)  CZ.1.07/1.1.00/14.0128; Ekovýchova v Českém ráji; Středisko ekologické výchovy Český Ráj, Sedmihorky, 511 01 Turnov; http://www.sevceskyraj.cz/programy-podporene-opvk

22)  CZ.1.07/1.1.00/14.0143; Globální vzdělávání pro udržitelný rozvoj v sítí spolupracujících škol, obce a ekologických sdružení; Gymnázium Globe, s.r.o., Brno, http://www.gymglobe.cz/evvo-dotace-projekty/podporene-projekty

23)  CZ.1.07/1.1.00/14.0151, Vzdělávání k udržitelnému rozvoji pro střední školy; Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno; http://www.lipka.cz/projekty?idc=849

24)  CZ.1.07/1.1.00/14.0153; ZELENÝ MOST MEZI ŠKOLOU A PRAXÍ – ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ MODULY PRO TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ; Střední průmyslová škola strojní a stavební, Tábor, http://www.sps-tabor.cz/cz/projekty/zeleny-most

25)  CZ.1.07/1.1.00/14.0208; Školy pro venkov; Novohradská občanská společnost o. s., Pod vodárnou 349, 373 33  Nové Hrady; http://skolyprovenkov.ostrozsko.cz/stranka/o-projektu

26)  CZ.1.07/1.1.00/14.0210 Krajina - nejkrásnější učebnice II.; Čmelák - Společnost přátel přírody, Liberec; http://knu.cmelak.cz/

27)  CZ.1.07/1.1.00/14.0157; EKOSTOPA jako nástroj vzdělávání žáků základních a středních škol; Týmová iniciativa pro místní udržitelný rozvoj, o. s., Praha 3 – Žižkov; http://www.ekostopa.cz/

28)  CZ.1.07/1.3.00/08.0189; Nastavení a ověření podmínek pro vzdělávání k výkonu specializované činnosti v oblasti environmentální výchovy; Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina, Senovážné nám. 24, 116 47 PRAHA 1

29)  CZ.1.07/1.3.00/08.0213; SEVER školám, školy sobě - vzdělávání pro udržitelný život na školách, Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory - SEVER, Brontosaurus Krkonoše; http://sever.ekologickavychova.cz/projekty/realizovane-projekty/sever-skolam-skoly-sobe/

30)  CZ.1.07/1.3.00/14.0053; Vzdělávání pro udržitelný rozvoj pro pedagogy základních a středních škol; EURION o. s. http://www.vzdelavanipedagogu.cz/site/

31)  CZ.1.07/1.3.00/14.0075, Udržitelný rozvoj a environmentální výchova ve vzdělávání pedagogických pracovníků; Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s., Žižkova 6, 370 01 České Budějovice

Toplist důležitých odkazů

Vzdělávání pro udržitelný rozvoj 
Oficiální informační a metodické stránky Ministerstva životního prostředí a Ministerstva školství pro environmentální vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Na stránkách najdete souhrnné informace o státní politice udržitelného rozvoje. Na stránkách bude možné vzájemně sdílet aktuální informace, studie, příklady dobré praxe.

Zelený kruh  
Občanské sdružení Zelený kruh je asociace, která sdružuje environmentálních nezávislé neziskové organizace působící na území ČR.Cíle Zeleného kruhu jsou:
1. rozvoj občanského sektoru v oblasti ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoj
2. posilování spolupráce a vzájemné komunikace environmentálních organizací
3. zapojování veřejnosti do tvorby a implementace politiky životního prostředí
4. zvyšování veřejného povědomí o činnosti environmentálních organizací a aktuálních problémech ochrany životního prostředí

Projekt Hra o Zemi  
Cílem projektu Hra o Zemi je zvýšení zájmu občanů o otázky životního prostředí, podpora rozvoje občanské společnosti a popularizace myšlenky udržitelného rozvoje. Webové stránky nabízejí mnoho užitečných odkazů a kontaktů na informační zdroje týkající se ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje

Ekoškola  
Mezinárodní program Ekoškola (Eco-Schools) je určen pro základní i střední školy, probíhá pod záštitou MŠMT a MŽP ČR. Program je určen pro celou školu, vede ke spolupráci žáků, učitelů, vedení školy i místní komunity.  Úspěšné školy získávají mezinárodní titul, vlajku a logo Ekoškola.

Projekt Škola  pro udržitelný život
Vyhlašovateli  jsou společně Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ o.p.s., projekt je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti. Projekt pomáhá obcím díky neziskovým organizacím, školám a jejich partnerům rozvíjet procesy UR - péči o životní prostředí, stimulaci udržitelného způsobu života, spoluúčasti občanů ve věcech veřejných, vytváření dlouhodobého partnerství, jež přinese měřitelné výsledky pro komunitu a vytvoří podmínky pro realizaci místní Agendy 21.

Nadace Partnerství
Nadace Partnerství je českou nadací podporující projekty udržitelného rozvoje ve všech regionech České republiky. Během 19 let své existence podpořila formou nadačních příspěvků na 2 568 projektů nevládních neziskových organizací, škol, obecních úřadů i jednotlivců. Společně se čtyřmi sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership for Sustainable Development.

EnviWiki  
internetová encyklopedie věnovaná vzdělávání zaměřenému na prostředí

Cenia
Česká informační agentura životního prostředí

Projekt České informační agentury životního prostředí Vítejte na zemi

Jsou zde multimediální programy pro žáky zaměřené na témata KRAJINA – VODA – VZDUCH, také multimediální ročenka životního prostředí. Součástí webu jsou hry, testy, slovník pojmů, materiály pro učitele. 

Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy

Centrum pro otázky životního prostředí (COŽP UK) provádí výzkum v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Jeho pracovníci podílejí na výuce, poskytují konzultace a informace pro studenty i širokou veřejnost.

Líska - o.s. pro EVVO ve Zlínském kraji (Vzděláváme děti i dospělé v přírodě, o přírodě a pro přírodu...)
Nabídka vzdělávacích kurzů pro učitele ZŠ a SŠ, kteří zařazují problematiku udržitelného rozvoje do své výuky

V nabídce naleznete také metodické listy nebo ekoporadenství.

 

Inspirace:
 
Portál na stránkách MŽP: rady, hry, kvízy, informace určené dětem
 
Informační systém environmentální výchovy: odkazy na české i cizí stránky věnované environmentální výchově (dokumenty k environmentální výchově, aktivity, hry, nápady) a odkaz na aktivity a hry



 

Publikace VÚP

 

Podpora vzdělávání k udržitelnému rozvoji 

Kindlmannová, Vošahlíková: Udržitelný rozvoj a jeho vztah k EVVO, definice kompetencí k udržitelnému jednání a analýza klíčových kompetencí v rámcových vzdělávacích programech z hlediska VUR

Nabídka dalších aktivit na Metodickém portále rvp.cz

Udržitelný rozvoj v Pedagogickém lexikonu ve wiki.rvp.cz

Zveme Vás do diskuze Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Všechny články k tématu Vzdělávání pro udržitelný rozvoj zobrazíte >>zde<<.

Od Michal Pilař [CC-BY-NC-SA], prostřednictvím Wiki na Metodickém portálu RVP.CZ
Od Michal Pilař [CC-BY-NC-SA], prostřednictvím Wiki na Metodickém portálu RVP.CZ

Co naleznete na téma trvalé udržitelnosti na Metodickém portále rvp.cz

Odkazy na vybrané články:

Vzdělávání pro udržitelný rozvoj – metodika pro gymnaziální vzdělávání(Tereza Vošahlíková) Nové! 

Základy vzdělávání pro udržitelný rozvoj – metodika pro základní vzdělávání (Tereza Vošahlíková) Nové! 

Základy vzdělávání pro udržitelný rozvoj - metodika pro předškolní vzdělávání (Tereza Vošahlíková) Nové! 

Základy vzdělávání pro udržitelný rozvoj (Trezea Vošahlíková) Nové! 

Implementace vzdělávání pro udržitelný rozvoj v ČR (Tereza Vošahlíková)

Implementace vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve Skotsku a Německu (Tereza Vošahlíková)

Zahraniční přístupy k implementaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj (Tereza Vošahlíková)

Evropa hledá kompetence pro udržitelný rozvoj  (Tereza Vošahlíková)

Skotský způsob vzdělávání k udržitelnému rozvoji (Jana Kindlmannová)

K pojetí vzdělávání pro udržitelný rozvoj  (Danuše Kvasničková)

Důvody realizace výchovy k udržitelnému rozvoji (Kateřina Jančaříková)

Ekologická výchova - je lepší sedět u počítače, nebo chodit po lese? (Petra Kušková) - ZV

Jak pracovat s tématy udržitelného rozvoje ve vyučování (Tereza Vošahlíková)

Vvýchova k udržitelnému rozvoji - model Údolí v lese  (Kateřina Jančaříková)

VUR– náměty do hodin s využitím práce s textem  (Jiřina Svobodová) - ZV

Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji ve výuce zeměpisu v základním vzdělávání –  metodická část (Josef Herink)

 Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji ve výuce zeměpisu v základním vzdělávání – praktická část  (Josef Herink)

 Košů není nikdy dost ((Iva Trefilová) - odborné vzdělávání

Trvale udržitelný rozvoj - energie dnes a zítra (Petr Hopfinger) - GV

Být přírodě kamarádem (Antonín Šimůnek, Hedvika Švecová) - PV

Škola pro udržitelný rozvoj - výzva všem (Hana Kuhnlová a Petra Kušková) - ZV

Kdo kompostuje, nezlobí (Petra Boháčková) - ZV


Odkazy na vybrané DUMy:

Trvale udržitelný rozvoj (Miloš Bukáček) - GV

Ochrana přírody a životního prostředí (Jan Zicha) - ZV

Od Ashok modhvadia (Vlastní dílo) [CC-BY-SA-4.0-3.0-2.5-2.0-1.0], prostřednictvím Wikimedia Commons
Od Ashok modhvadia (Vlastní dílo) [CC-BY-SA-4.0-3.0-2.5-2.0-1.0], prostřednictvím Wikimedia Commons
Pohled byl zobrazen 2121x od 30 květen 2014 do 25 duben 2024