KURIKULUM G - KVALITNÍ ŠKOLA - informace o výzkumu na gymnáziích
od KURIKULUM G - Kvalitní škola
Výstupy z plošného výzkumu Kvalitní škola, jehož cílem bylo vyhodnotit úspěšnost kurikulární reformy na gymnáziích.
V rámci projektu KURIKULUM G na této činnosti spolupracoval Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP, od 1. 7. 2011 součástí Národního ústavu pro vzdělávání) s Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.KURIKULUM G - KVALITNÍ ŠKOLA
Kvalitní škola - výzkumná aktivita projektu KURIKULUM G, který byl realizován Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze (od 1. 7. 2011 součástí Národního ústavu pro vzdělávání). Projekt KURIKULUM G probíhal v letech 2009-2011 a byl spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Cílem aktivity Kvalitní škola bylo popsat, vysvětlit a vyhodnotit procesy zavádění Rámcového vzdělávacího programu (RVP), tvorby Školního vzdělávacího programu (ŠVP) a jeho realizace na gymnáziích. Úkolem bylo současně zjistit, které faktory uvedené procesy ovlivňují a jaké funkce jsou prostřednictvím kurikulárních dokumentů naplňovány. Výzkum Kvalitní škola se uskutečňoval ve spolupráci s Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
Výzkumná aktivita byla rozdělena do 4 hlavních modulů:
- Řízené rozhovory
- Dotazníkové šetření
- Případové studie
- Videostudie
Souhrnné informace o výzkumu kurikulární reformy na gymnáziích byly představeny na závěrečné konferenci projektu KURIKULUM G, která se uskutečnila 30. listopadu 2011 v Praze. Více informací o konferenci najdete>>zde<<.
Výsledky jednotlivých fází výzkumu jsou shrnuty v následujících publikacích:
- Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality - výsledky expertního šetření kvality školy a kurikula, které proběhlo mezi učiteli a řediteli gymnázií v červnu a v červenci 2011
- Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím - výzkumná zpráva představuje videostudie jako jeden z možných hospitačních nástrojů založený na videozáznamech vyučovacích hodin; na příkladech videozáznamů 3 vyučovacích hodin z gymnázií jsou zde ve vztahu ke klíčovým kompetencím analyzovány vybrané výukové situce
- Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula - výsledky ze třetí etapy výzkumu kurikulární reformy
- Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření - výsledky druhé etapy výzkumu Kvalitní škola
- Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol - metodický postup a výsledky první etapy výzkumu
Všechny publikace jsou k dispozici a ke stažení v tomto digifoliu.
Souhrnné informace o výzkumu Kvalitní škola (studie Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení) byly uveřejněny v Pedagogické orientaci číslo 4/2011.
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
Publikace 01 | Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol | |
Publikace 02 | Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření | |
Publikace 03 | Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula | |
Publikace 04 | Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím | |
Publikace 05 | Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality | |
Výstup 06 (Studie) | Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení (studie uveřejněná v Pedagogické orientaci číslo 4/2011) |
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
Prezentace 01 + kom. | Od výzkumu kurikulární reformy k podnětům pro revize kurikula - doc. PhDr. Tomáš Janík , Ph.D., M.Ed. | |
Prezentace 02 | Co naznačují případové studie tvorby ŠVP na gymnáziích? - doc. PhDr. Michaela Píšová, Ph.D., M.A. | |
Prezentace 03 | Jak naložíme s tím, co tušíme či víme? - doc. PaedDr. Petr Urbánek, Ph.D. (Technická univerzita v Liberci) | |
Prezentace 04 | Jak by na výsledky studie měli reagovat tvůrci rámcových vzdělávacích programů - PaedDr. Jan Tupý (VÚP v Praze) | |
Prezentace 04 + kom. | Jak by na výsledky studie měli reagovat tvůrci rámcových vzdělávacích programů - PaedDr. Jan Tupý (VÚP v Praze) |
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
110329 Prezentace (AŘG) | Prezentace doc. Janíka na konferenci AŘG 29. 3. 2011 ve Znojmě |
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
101210 Prezentace 01 | prezentace doc. Tomáše Janíka k výsledkům dotazníkového šetření | |
101210 Prezentace 02 | prezentace dr. Jiřího Kuhna k výsledkům dotazníkového šetření |
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
100622 Prezentace 01 | prezentace doc. PhDr. Tomáše Janíka, Ph.D., M.Ed. (manažer Kvalitní školy) | |
100622 Prezentace 02 | prezentace RNDr. Jany Strakové, Ph.D. (Sociologický ústav AV ČR) | |
100622 Prezentace 03 | prezentace RNDr. Jiřího Kuhna (předseda AŘG) |
DALŠÍ AKTIVITY PROJEKTU KURIKULUM G
TISKOVÉ ZPRÁVY KVALITNÍ ŠKOLY
Tisková zpráva ke 3. etapě výzkumu:
Kurikulární reforma: případové studie z gymnaziální praxe
Tisková zpráva ke 2. etapě výzkumu:
Co si myslí učitelé gymnázií
Tisková zpráva k 1. etapě výzkumu:
Jaké jsou zkušenosti učitelů gymnázií se školskou reformou