Jak se liší reálná čísla od racionálních?

od Ivan Ryant

Jedná se o výukový a studijní materiál určený všem zájemcům, kteří chtějí porozumět reálným číslům jako pojmu, a to na úrovni přibližně od 8. třídy základní školy výš. Dbal jsem na to, aby materiál nevyžadoval víc znalostí, než mají žáci asi tak sedmé třídy ZŠ – vše ostatní je vysvětleno ve vysvětlivkách a předvedeno názornými pomůckami. Druhou cílovou skupinou jsou učitelé, kterým materiál nabízím k použití ve výuce.

Prosím o spolupráci

Doufám, že tento pohled do mého portfolia v digifoliu o rozdílu mezi racionálními a reálnými čísly, bude intelektuálním osvěžením pro ty, kterým je určen.

Prosím o připomínky. Mohl by pro mne někdo udělat pár pokusů na dětech, nejraději na dyslekticích? Materiálu jsem snad dodal dost.

Poslední změny

K 27. 5. 2025 jsem změnil:

  • V dokumentu "RealnaCisla.pdf" jsem opravil pravopisnou chybu v poznámce pod čarou 38.
  • V dokumentu "Obrazce.pdf" jsem opravil nesprávnou násobnost vazby mezi čtvercem a jeho úhlopříčkou: druh "Čtverec" má 2 úhlopříčky, nikoli 1.
  • V dokumentu "RealnaCisla.pdf" jsem aktualizoval opravený obrázek 12: Iracionální čísla definovaná na geometrických obrazcích.
  • V dokumentu "RealnaCisla.pdf" jsem přepracoval vysvětlivky: "Odvození odmocniny ze dvou", "Důkaz, že jsou čísla, která se nejsou poměrem čísel celých" a upravil jsem "Důkaz, že odmocnina ze dvou není racionální číslo".

K 30. 10. 2024 jsem změnil:

  • Opravil jsem popisek funkce tangens v interaktivní ukázce "MetodaSecen_tan.html". Změnu jsem promítl jak do dokumentu "RealnaCisla.pdf", tak do tohoto pohledu v portfoliu.

K 31. 3. 2024 jsem provedl tyto úpravy:

  • V diagramech pojmů a souvislostí jsem obarvil diagram číselných oborů a stereotypy pojmů opatřil ikonami. Doufám, že osoby, které obtížně čtou text, tomuto diagramu snáze porozumějí. Podle tohoto diagramu jsem pak obarvil i příslušné termíny v textu.
  • Obarvil jsem názvy číselných oborů v textu příběhu a ve vysvětlivkách. Snažím se tak usnadnit čtení a porozumění textu.
  • Doplnil jsem důkaz, že odmocnina ze dvou není racionální číslo, podle připomínky pana Ing. Douška.
  • V interaktivních ukázkách jsem sjednotil a doplnil popisy grafů funkcí. U výpočtů iracionálních čísel řešením rovnic nyní po otevřní webové stránky vypíšu řešenou rovnici.
  • Znovu a snad lépe jsem načetl text příběhu.

Jak začít

Chcete-li se seznámit s nabízeným materiálem, začněte s dokumentem RealnaCisla.pdf . Tento dokument obsahuje většinu materiálu a vedou z něj odkazy na ostatní soubory. Speciálně učitelům je určena kapitola "Návod k použití aneb metodická poznámka".

Poděkování

Děkuji především paní RNDr. Marii Konopkové a paní Mgr. & Mgr. Stanislavě Bouškové za nápad, motivaci a první reakce na příběh o reálných číslech. Panu Mgr. Pavlu Bočkovi děkuji za zasvěcenou kritiku první verze příběhu. Jeho kritické poznámky mě přivedly k tomu, abych co nejdůsledněji odděloval příběh od vysvětlování pojmů. Děkuji panu RNDr. Janíkovi Borotovi za laskavé vysvětlení některých tajemných zákoutí matematiky, ve kterých jsem bloudil, a za trpělivost, kterou se mnou měl. Děkuji panu Ing. Františku Douškovi za přečtení textu včetně vysvětlivek a za doplnění a upřesnění důkazu, že odmocnina ze dvou není racionální číslo. Děkuji paní Ing. Dagmar Rýdlové za obětavé konzultace, připomínky, rady a návrhy, jak materiál zlepšit. Děkuji spoluautorce prof. Boženě Payerové za vyprávění příběhu o objevování reálných čísel a jejich podivuhodných vlastností. Moje zvláštní poděkování pak náleží pracovníkům Metodického portálu RVP.CZ za možnost zveřejnit vytvořený materiál a nabídnout jej k použití ve výuce.

Financování projektu

Tento projekt je financován bez darů, grantů a dotací z mých úspor a z mého starobního důchodu. Děkuji především sám sobě za skromnost, díky které se mi podařilo naplnit junácký zákon v bodě "junák je spořivý", děkuji České národní bance, že za dobu, kdy jsem byl živ jen z úspor, neznehodnotila českou korunu tak moc, že bych s úsporami nevystačil, a konečně České správě sociálního zabezpečení za přiznání důchodu, byť dva měsíce po termínu, který si sama stanovila -- pozdě, ale přece. Píšu to sem pro srovnání: jiní odborníci, když nedostanou grant, nemohou pracovat.

Soubory ke stažení

KmitaniStrun_Animace.html

2.5KB | Monday, 28 November 2022 | Detaily

RacionalniCislo.svg

11.3KB | Monday, 28 November 2022 | Detaily

RealnaCisla_1.pdf

31.1KB | Monday, 28 November 2022 | Detaily

RealnaCisla_2.pdf

31.2KB | Monday, 28 November 2022 | Detaily

RealnaCisla_3.pdf

27.6KB | Monday, 28 November 2022 | Detaily

RealnaCisla_4.pdf

94.4KB | Monday, 28 November 2022 | Detaily

MohutnostiMnožin.svg

11.7KB | Monday, 16 January 2023 | Detaily

Dukazy.svg

20.6KB | Monday, 16 January 2023 | Detaily

Cisla.svg

10.4KB | Monday, 16 January 2023 | Detaily

CiselneRozvoje.svg

14.7KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

Bisekce.html

7.2KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

EulerovoCislo.html

1.5KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

HippasovoCislo.html

2.8KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

IntegraceHyperboly.html

8.8KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

LudolphovoCislo.html

2.1KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

MetodaSecen.html

7.3KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

PocetPodmnozin.html

8.4KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

RealnaCislaCetba.html

675 B | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

Vyjmenovavani.html

12.8KB | Sunday, 24 March 2024 | Detaily

CislaBarevneSIkonami.svg

10.5KB | Saturday, 30 March 2024 | Detaily

MetodaSecen_tan.html

7.4KB | Wednesday, 30 October 2024 | Detaily

Obrazce.pdf

22.5KB | Tuesday, 27 May 2025 | Detaily

RealnaCisla.pdf

550.7KB | Tuesday, 27 May 2025 | Detaily
Aristoteles, celá čísla, čísla, dějiny, Georg Cantor, Hippasos, hudba a umění vůbec, iracionální čísla, kardinální čísla, matematika, množiny, programování, přirozená čísla, Pythagoras, racionální čísla, reálná čísla, teorie množin, Tomáš Masaryk
Pohled byl zobrazen 1377x od 28 November 2022 do 13 August 2024