3 Rozvoj sociokulturních dovedností
A0/A1
|
Vzdělávací cíl: Žák ví, jak se děti oslovují v českém znakovém jazyce, a má základní představu (vystavenou na vlastní zkušenosti ze svého bezprostředního školního prostředí), jak se děti oslovují v češtině. Další cíle viz PL.
Věk: 1.-3. ročník ZŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák ví, že dítě ve škole zdraví jinak kamarády a jinak dospělé (tzn. bude intuitivně rozlišovat formálnost/neformálnost komunikační situace, resp. vztah účastníků komunikace ve škole) a že to platí pro oba jazyky, i když v každém z nich vypadají pozdravy jinak. Další cíle viz PL.
Věk: 1.-3. ročník ZŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák dokáže v českém znakovém jazyce pojmenovat emoce znázorněné pomocí vybraných emotikonů/smajlíků. Další cíle viz PL.
Věk: 1.-3. ročník ZŠ |
A1
|
Vzdělávací cíl: Žák (byť i jen intuitivně) ví, že čeština nemá taxativně vymezenou slovní zásobu. Žák – na základě vlastní intuitivní reflexe – naopak ví, že česká slova lze „tvořit“ neboli že ze slov, která žák zná, může tvořit slova nová. Další cíle viz PL.
Věk: 2.-4. ročník ZŠ |
A1/A2
|
Vzdělávací cíl: Žák dokáže sám napsat základní údaje o své osobě (jméno, adresu, datum narození, kontakt na zákonného zástupce, základní informace o svém zdravotním stavu). Další cíle viz PL.
Věk: 4.-6. ročník ZŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák rozumí hlavní myšlence textu prostě sdělovacího stylu (konkrétně chatové komunikaci). Další cíle viz PL.
Věk: 4.-6. ročník ZŠ |
A2
|
Vzdělávací cíl: Žák si je vědom, v jakých situacích ve společenském styku je vhodné použít omluvu a dokáže aplikovat formální i neformální formy omluvy. Další cíle viz PL. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9. roč. ZŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák umí vyhledat konkrétní informace ve dvou souvislých textech (zde konkrétně v textech publicistického stylu) a dvou grafických schématech (zde konkrétně v časových osách). Další cíle viz PL.
Věk: 5.-7. ročník ZŠ |
A2/B1
|
Téma: Situace, ve kterých je vhodné se omluvit Vzdělávací cíl: Žák zná i jiné formy omluvy (Promiň, já nechtěl/a. Promiň, já nerad/nerada. Odpusť. Omlouvám se. Omlouvám se, že… Je mi to líto. Pardon. Sorry.) a zná také patřičné reakce na omluvu (Nic se nestalo. To nevadí. To je v pořádku.) a umí je použít i v online prostředí. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9. roč. ZŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák rozumí slovní zásobě spojené s tématem zpoždění (dřív, brzo/brzy, včas, přesně, pozdě, později, jindy), a umí tuto slovní zásobu adekvátně použít. Orientuje se v časových údajích. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9. roč. ZŠ, SŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák ví, co je rodné (křestní) jméno, orientuje v rodném listě a zná různé podoby jména (formální, neformální). Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9. roč. ZŠ, SŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák rozpozná situace, ve kterých je vhodné pozdravit, rozlišuje mezi formálními a neformálními podobami pozdravů a oslovení. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9. roč. ZŠ, SŠ |
B1
|
Téma: Cestování veřejnou dopravou Vzdělávací cíl: Žák se obeznámí s pojmy veřejná doprava, dopravní prostředek, městská hromadná doprava atp. a dokáže vyhledávat v jízdním řádu. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9. roč. ZŠ, SŠ |
|
Vzdělávací cíl: Žák dokáže rozlišit vykání a tykání, také rozdíly mezi formální a neformální komunikací. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9., (10.) roč. ZŠ, 1. roč. SŠ |
|
Téma: Zdvořilá žádost Vzdělávací cíl: Žák pozná, které vyjádření v češtině je zdvořilé a které je nezdvořilé a dokáže vyjádřit zdvořilost v češtině. Další cíle viz PL.
Věk: 8., 9., (10.) roč. ZŠ, 1. roč. SŠ |
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D.