Průřezové téma: Environmentální výchova
Hlavním cílem environmentální výchovy je odpovědné environmentální chování, tj. takové chování, kdy lidé berou při svém rozhodování v potaz dopady možných řešení na životní prostředí a zapojují se do aktivit určených ke zvýšení kvality životního prostředí a kvality života. Úkolem environmentální výchovy pak je vybavit k tomuto cíli žáky odpovídajícími znalostmi, dovednostmi a motivací.
Více ve wiki Metodického portálu.
Tento pohled je součástí tématu Průřezová témata.
Inspirace do výuky
Portál Proměny pro školy, který vznikl v rámci nadace Proměny Karla Komárka, nabízí učitelům i rodičům zajímavé náměty aktivit do výuky. Součástí portálu je nabídka vzdělávacích akcí pro učitele a tvořivých dílen pro školy. Školy se mohou zapojit do grantového programu Zahrada hrou, jež se zaměřuje na tvorbu inspirativních školních zahrad.
Digifolio Výuky v přírodě obsahující množství badatelsky-orientovaných a hravých aktivit pro výuku environmentální výchovy. Materiály jsou výstupem projektu LAMS.
JDĚTE VEN - web obsahující zajímavé náměty na aktivity s dětmi v přírodě, tipy na výlety a jiné zajímavé informace vztažené k venkovním vzdělávacím aktivitám.
Real World Learning - web propojující ,,outdoor education" s terénní výukou, kde jsou dostupné případové studie a cenné informace konceptu výuky mimo školní budovu.
http://www.liska-evvo.cz/doc/skolni-program-evvo-krok-za-krokem - Metodické listy volně ke stažení ve formátu pdf. pro různé věkové skupiny, rozdělené podle tématu. Podpora vyučování v terénu, zajímavé nápady, podrobně sepsaný postup.
http://www.rezekvitek.cz/?idm=113 - Praktické tipy na tvorbu školních zahrad a materiály pro výuku EV s využitím interaktivní tabule. Oživující a aktivizační prvky do výuky, možnost mezipředmětového propojení, nebo jako volnočasová aktivita.
http://www.toulcuvdvur.cz/vzdelavani/pro-pedagogy/sit-mrkev - Nabídka kurzů a seminářů pro žáky i jejich pedagogy, přehled nových učebních pomůcek a metodických materiálů.
http://www.geology.cz/svet-geologie/ucitele - Kompletně zpracované materiály k neživé přírodě pro 2. stupeň ZŠ, odpovídající ročníky víceletých gymnázií a SŠ.
Vzdělávání pedagogů
Nabídka vzdělávacích seminářů se zaměřením na práci se dřevem určená učitelům MŠ a vedoucím předškolních klubů - http://www.lesnims.cz/skolka-blizka-prirode
Semináře nabízející praktické návody a náměty do výuky environmentální výchovy - http://www.slunakov.cz/download/seminare.pdf
Simináře zaměřené na péči o školní zahradu - http://www.chaloupky.cz/cs/1-mainmenu-seminare-a-vzdelavani-pedagogu.html
Souteže
Ekocentrum Koniklec
Vícehodinový environmentálně vzdělávací projekt, který realizuje ekocentrum Koniklec a probíhá ledna 2015 do dubna 2016, se zaměřuje na téma adaptace sídel na změnu klimatu. Projektu se účastní žáci 7. - 9. třít ZŠ a SŠ. Obsahem projektu je zkoumání a hodnocení přímých i nepřímých dopadů změny klimatu na obec, ve které žáci žijí. Výstupem budou návrhy konkrétních opatření na přizpůsobení se těmto dopadům.
http://www.ekocentrumkoniklec.cz/adaptace-sidel-na-zmenu-klimatu-projekt-nejen-pro-obce-v-cr/
Na webu ekocentra funguje i ekoporadna, posyktující informace, rady a doporučení široké veřejnosti v oblasti životního prostředí. Více infomací najdete zde.
EDUin
Projekt Extra třída, se kterým přichází EDUin o.p.s. v partnerství s Nadačním fondem Tesco, se zaměřuje na realizaci školních projektů mající pozitivní dopad na živit v obci, kde se škola nachází. Projekt je určen žákům 7., 8., nebo 9. ročníku ZŠ, případně odpovídajícím ročníkům víceletého gymnázia. Cílem je motivovat školy k vytváření takových činností, kdy si žáci budou moci vyzkoušet situace, které pak uplatní v reálném životě. Vaše škola se může přihlašovat do Extra třídy pro školní rok 2016/17 od června 2016.
Envigogika - Nové příležitosti v environmentálním vzdělávání a VUR
Envigogika je odborné recenzované periodikum vydávané Univerzitou Karlovou v Praze. Jejím cílem je zkvalitnit odborný dialog v oblasti environmentálního vzdělávání a toto téma propojovat s oblastmi souvisejícími.
Aktuální číslo v anglickém jazyce nabízí články z oblasi praktických možností zapojení žáků do ochrany přírody, možnosti a rizika využívání otevřených vzdělávacích zdrojů v environmentálních oborech na VŠ, filozofie ekologie aj. Více ZDE.
„Bláto – materiál nekonečných možností“
Bláto je hračka nekonečných možností, když se do něj zaboříte, jen tak vás nepustí. Zároveň se s ním ale zapletete do velmi „špinavého byznysu“, který generuje množství „odbahňovacích“ prací – zametání, vytírání, drhnutí a praní, tomu se nevyhnete. Ale co, děti jsou omyvatelné a pračka to unese. Více se můžete dočíst v článku ředitelky projektu JDĚTE VEN Alice Jiráskové zde.
Metodické texty
Postavte si vlastní naučnou stezku (Dominika Dobrylovská)
Desatero domácí ekologie (Mirka Gardoňová)
Domácí ekologie (Blanka Juránková)
Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji ve výuce zeměpisu v základním vzdělávání – 1. (Josef Herink)
Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji ve výuce zeměpisu v základním vzdělávání – 2. (Josef Herink)
Projektový den Hospodaření s odpady, ochrana přírody (Marie Magerová)
Jaká stopa po nás zůstane? (Petra Šebešová)
Metodický pokyn MŠMT k zajištění EVVO (MŠMT)
Znečištění vody (Petra Šebešová)
Voda na Zemi (Martina Kubešová)
Environmentální výchova – ukázka zpracování (Svatava Janoušková)
Bezpečné cesty do školy – dlouhodobý projekt (Jarmila Johnová)
Porodnost, úmrtnost a přelidnění Země (Dominika Dobrylovská)
Globální problémy Země - voda (Marie Hrabalová)
Dům, který mě neokrádá (Petra Boháčková)
Škola pro udržitelný život – výzva všem (Hana Kühnlová )
Životní prostředí za školou (Pavel Červený)
Výchova k udržitelnému rozvoji – model Údolí v lese (Kateřina Jančaříková)
Nejnovější články na Metodickém portálu
- Zkušenosti s využitím Nearpodu v online výuce
- Chemie mobilního telefonu
- Environmentální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ
- Ovzduší – téma pro environmentální výchovu v zimě
- Environmentální prvky ve výtvarné výchově – 1. část
- Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 2. část
- Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ – 1. část
- Fyzika a environmentální výchova 3 – atmosféra a klima
- Den Země jako příležitost pro aktivity environmentální výchovy
- Fyzika a environmentální výchova 2 – energie Slunce
Centra ekologické a environmentální výchovy
Pavučina (Praha)
Sdružení TEREZA (Praha)
Klub ekologické výchovy (Praha)
SEVER (Královéhradecký a Ústecký kraj)
Toulcův dvůr (Praha)
Ekocentrum Podhoubí (Praha)
Lipka (Jihomoravský kraj)
Ekocentrum Paleta (Pardibický kraj)
Centrum ekologických aktivit Sluňákov (Olomoucký kraj)
Ekocentrum Koniklec (Praha)
Ekocentrum Říčany (Středočeský kraj)
Ametyst (Plzeňský kraj)
Tabulky s náměty integrace očekávaných výstupů ZV a doporučených očekávaných výstupů PT EV
PT_EV_ZV_6-9trida.pdf
Žák vybraný environmentální problém analyzuje z hlediska historických a společenských souvislostí; formuluje a odůvodní vlastní stanovisko na řešení daného problému/konfliktu
PT_EV_ZV_7-9trida.pdf
Žák na základě posouzení výchozího stavu navrhuje možné akce pro zlepšení životního prostředí v okolí školy nebo bydliště
PT_EV_ZV_8trida.pdf
Žák formuluje výzkumnou otázku (hypotézu) a navrhne metody pro získání dat potřebných k jejímu zodpovězení; používá složitější pomůcky, přístroje a pokusy (např. mikroskop, chemické laboratorní potřeby) ke zkoumání přírodních dějů a zjišťování stavu životního prostředí; prezentuje vyhodnocené informace pomocí tabulek, grafů a schémat, data interpretuje
PT_EV_ZV_1-2trida.pdf
Žák vypráví (napíše) příběh vybraného organismu a porovná jej s životem člověka; vyjádří své stanovisko k smrti či omezení životních potřeb organismu působením člověka; pod dohledem dospělé osoby se pravidelně a dlouhodobě stará o květinu nebo vhodně vybraná zvířata; na příkladech různých organismů vysvětlí princip proměn v závislosti na prostředí a čase; nalezne vztah mezi příčinou a následkem běžných činností a zdůvodní nezvratnost některých rozhodnutí a chyb
PT_EV_ZV_4-5trida.pdf
Žák různými způsoby (slovy, výtvarně i jinak) reflektuje svůj prožitek smyslového (zrakového, sluchového, hmatového, čichového i chuťového) kontaktu s přírodou; vypráví (napíše) příběh vybraného organismu a porovná jej s životem člověka; vyjádří své stanovisko k smrti či omezení životních potřeb organismu působením člověka; vyhledá a zvolenou formou interpretuje příběhy a legendy o přírodě a krajině ze svého regionu; nalezne vztah mezi příčinou a následkem běžných činností a zdůvodní nezvratnost některých rozhodnutí a chyb
Nabídka Metodického portálu
Doporučené očekávané výstupy environmentální výchovy
Cíle a indikátory EVVO
Dokument formuluje cíle v oblasti EVVO pro různé cílové skupiny a navrhuje vhodné postupy pro hodnocení plnění těchto cílů a účinnosti EVVO jako preventivního nástroje ochrany životního prostředí.
Připojené soubory
![]() |
Cile a indikatory EVVO.pdf (624,1K) - Stáhnout
|
Poznáváme přírodu
Národní ústav pro vzdělávání pracoval v roce 2014 na minimetodice přírodovědné gramotnosti v předškolním vzděkávání. Cílem materiálu je poskytnout základní informace rodičům předškoláků a učitelům mateřských škol v oblasti rozvoje vztahu dětí k přírodě. V předškolním věku je třeba především podporovat zájem dětí o zkoumání a objevování okolního světa, rozvoj pozitivního vztahu k přírodě a osvojování slovní zásoby potřebné k popisování a objasňování přírodních jevů.