Lektorka - Ludmila Kovaříková

Informace z profilu

  • hledání smyslu didaktické teorie a výuky vůbec
  • seznamovat veřejnost s možnostmi rozvoje čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií
  • žáci chápající význam dovedností

Cíl kurzů

Cílem kurzů je prezentovat informace o vzdělávacích metodách rozvíjejících čtenářskou gramotnost tak, aby účastníci byli schopni samostatného plánování jednotlivých vyučovacích hodin a sledování individuálního vývoje porozumění textu.

Obsah kurzů

Vzdělávací program je koncipován především pro učitele druhého stupně základních škol. V průběhu semináře budou účastníci seznámeni s teoretickými východisky, metodami a formami práce pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Na konkrétních materiálech budou představeny vyučovací postupy prohlubující metakognitivní dovednosti v několika úrovních vnímání textu. Důraz bude kladen na motivaci žáků skrze čtenářský zážitek, aktivizující práci s textem a možnosti interpretace textu ve skupinách. K dispozici budou předložena kritéria hodnocení, která se mohou stát výchozím bodem pro individualizaci výuky pomocí vedení záznamů o jednotlivých žácích.

Pozvání na blogu: http://cteni.blogy.rvp.cz/2010/10/10/pozvani-k-priprave-popcornu/

Možnosti k rozvíjení čtenářské a informační gramotnosti

NIDV: http://www.nidv.cz/cs/

Přednáška seznámí účastníky s možnostmi rozvíjení čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií a představí konkrétní metody práce s textem.

1. dubna Pardubice

8. dubna Litoměřice

15. dubna Plzeň

29. dubna České Budějovice

6. května Hradec Králové

11. května Brno

27. května Praha

Soubory ke stažení

Možné cesty výuky.pdf

80,2KB | Čtvrtek, 17 březen 2011 | Detaily

Čtenářské strategie.PDF

201,8KB | Pátek, 18 březen 2011 | Detaily

GRAMOTNOST-1.pdf

123,8KB | Čtvrtek, 17 březen 2011 | Detaily

Práce s textem v cizím jazyce

Středisko služeb školám (Přednáška zdarma)

Účastníci  budou seznámeni s použitím čtenářských strategií ve výuce cizího jazyka.

27. dubna Slavkov

2. května Blansko

4. května Brno

Výběr z přečtené literatury k tématu

ALLEN, Janet. Tools for Teaching Content Literacy. Portland : Stenhouse Publishers, 2004. 49 s. ISBN 1-57110-380-5.

BOYLES, Nancy N. Constructing Meaning. Gainesville : Maupin House, 2004. 254 s.

FISHER, Douglas; FREY, Nancy; LAPP, Diane. In a Reading State of Mind. Newark : International Reading Asociation, 2009. 152 s.

HARVEY, Stephanie; GOUDVIS, Anne. Strategies That Work : Teaching Comprehension for Understanding and Engagement. Portland : Stenhouse Publishers, 2007. xviii, 339 s.

KEENE, Ellin Oliver; ZIMMERMANN, Susan. Mosaic of Thought. Portsmouth : Heinemann, 2007. 292 s.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, et al. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha : ČŠI, 2010 [cit. 2010-07-21]. Dostupné z WWW: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>.

MCLAUGHLIN, Maureen; ALLEN, Mary Beth. Guided Comprehension : A Teaching Model for Grades 3-8. Newark : International Reading Association, 2002. 276 s.

MILLER, Debbie. Reading with Meaning : Teaching Comprehension in the Primary Grades. Portland : Stenhouse Publishers, 2002. 193 s.

OCZKUS, Lori D. Reciprocal Teaching at Work : Strategies for Improving Reading Comprehension. Newark : International Reading Association, 2006. 216 s.

WILHELM, Jeffrey D. Improving Comprehension with Think-Aloud Strategies. New York : Scholastic, 2001. 176 s. 

ZWIERS, Jeff. Building Reading Comprehension Habits in Grades 6-12 : A Toolkit of Classroom Activities. Newark : International Reading Asociation, 2006. x, 214 s.

 

Pohled byl zobrazen 1203x od 30 květen 2014 do 29 duben 2024