Lektorka - Ludmila Kovaříková
Informace z profilu
- Křestní jméno: Ludmila
- Příjmení: Kovaříková
- Osobní webová stránka: http://www.vyucovani.estranky.cz/
- Adresa blogu: http://cteni.blogy.rvp.cz/
- E-mailová adresa: kovlud@seznam.cz
- hledání smyslu didaktické teorie a výuky vůbec
- seznamovat veřejnost s možnostmi rozvoje čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií
- žáci chápající význam dovedností
Cíl kurzů
Obsah kurzů
Vzdělávací program je koncipován především pro učitele druhého stupně základních škol. V průběhu semináře budou účastníci seznámeni s teoretickými východisky, metodami a formami práce pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Na konkrétních materiálech budou představeny vyučovací postupy prohlubující metakognitivní dovednosti v několika úrovních vnímání textu. Důraz bude kladen na motivaci žáků skrze čtenářský zážitek, aktivizující práci s textem a možnosti interpretace textu ve skupinách. K dispozici budou předložena kritéria hodnocení, která se mohou stát výchozím bodem pro individualizaci výuky pomocí vedení záznamů o jednotlivých žácích.
Pozvání na blogu: http://cteni.blogy.rvp.cz/2010/10/10/pozvani-k-priprave-popcornu/
Možnosti k rozvíjení čtenářské a informační gramotnosti
NIDV: http://www.nidv.cz/cs/
Přednáška seznámí účastníky s možnostmi rozvíjení čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií a představí konkrétní metody práce s textem.
1. dubna Pardubice
8. dubna Litoměřice
15. dubna Plzeň
29. dubna České Budějovice
6. května Hradec Králové
11. května Brno
27. května Praha
Soubory ke stažení
Možné cesty výuky.pdf
Čtenářské strategie.PDF
GRAMOTNOST-1.pdf
Práce s textem v cizím jazyce
Středisko služeb školám (Přednáška zdarma)
Účastníci budou seznámeni s použitím čtenářských strategií ve výuce cizího jazyka.
27. dubna Slavkov
2. května Blansko
4. května Brno
Výběr z přečtené literatury k tématu
ALLEN, Janet. Tools for Teaching Content Literacy. Portland : Stenhouse Publishers, 2004. 49 s. ISBN 1-57110-380-5.
BOYLES, Nancy N. Constructing Meaning. Gainesville : Maupin House, 2004. 254 s.
FISHER, Douglas; FREY, Nancy; LAPP, Diane. In a Reading State of Mind. Newark : International Reading Asociation, 2009. 152 s.
HARVEY, Stephanie; GOUDVIS, Anne. Strategies That Work : Teaching Comprehension for Understanding and Engagement. Portland : Stenhouse Publishers, 2007. xviii, 339 s.
KEENE, Ellin Oliver; ZIMMERMANN, Susan. Mosaic of Thought. Portsmouth : Heinemann, 2007. 292 s.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, et al. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha : ČŠI, 2010 [cit. 2010-07-21]. Dostupné z WWW: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>.
MCLAUGHLIN, Maureen; ALLEN, Mary Beth. Guided Comprehension : A Teaching Model for Grades 3-8. Newark : International Reading Association, 2002. 276 s.
MILLER, Debbie. Reading with Meaning : Teaching Comprehension in the Primary Grades. Portland : Stenhouse Publishers, 2002. 193 s.
OCZKUS, Lori D. Reciprocal Teaching at Work : Strategies for Improving Reading Comprehension. Newark : International Reading Association, 2006. 216 s.
WILHELM, Jeffrey D. Improving Comprehension with Think-Aloud Strategies. New York : Scholastic, 2001. 176 s.
ZWIERS, Jeff. Building Reading Comprehension Habits in Grades 6-12 : A Toolkit of Classroom Activities. Newark : International Reading Asociation, 2006. x, 214 s.