Elearning či semináře?

od Schimmerová

Aneb Jak hodnotí svou zkušenost s obojím učitelé, kteří se zapojili do projektu Metody aktivního učení. 

Elearning jako způsob vzdělávání je něco, o čem se v poslední době hodně mluví. Někdo v něm vidí převážně pozitiva (časová úspornost, individuální vzdělávání vlastním tempem), jiní naopak (neexistuje přímý kontakt s lektory či dalšími účastníky, je těžké přinutit se k samostudiu atd.). Protože jsme v rámci projektu metody aktivního učení (blíže čtěte zde) chtěli učitelům poskytnout co nejdiferencvanější přístup, vytvořili jsme jako podpůrný nástroj prezenčních seminářů také elearning. Kurz je volně přístupný z portálu projektovavyuka.cz..

Cílem toho článku není přesvědčit čtenáře o kvalitě našeho elearningu, ale skrze konkrétní kurz, kterým disponujeme, poskytnout ukázky elearningových úloh a prostředí a zároveň prostor k zamyšlení…Bude se elearning jako vzdělávací nástroj v budoucnu těšit větší oblibě? Stane se ekvivalentní variantou prezenčních seminářů? Co byste vzkázali tvůrcům elearningu?/ Jak by měl vypadat elearning, do kterého byste se chtěli zapsat?

Naším záměrem je konkrétně poskytnout učitelům metodickou podporu při zavádění metod aktivního učení, pomoci jim získat určitý přehled o realizaci výukového projektu, dát podnět k přemýšlení o možných úskalích a jejich řešeních. Chceme nabídnout individuální cestu k osobnímu rozvoji a inspirovat učitele k použití metod aktivního učení.

Jednotlivé elearningové lekce nabízejí příležitost důkladně prozkoumat pedagogické a didaktické pozadí, zdůrazňují souvislost s rámcovým vzdělávacím programem a školním vzdělávacím programem. Sekvence s videem, které každá lekce obsahuje, mají ukázat, že to skutečně v reálných třídách funguje.

 

V rámci projektu „Podpora ZŠ při zavádění vyučovacích metod rozvíjejících klíčové kompetence žáků“ vzniklo pět nových lekcí. 

 ·  Úplnou novinkou v rámci lekce (Globál.vesnice) pro mě byla vsuvka z ekologické výchovy – hra na zemi (moje ekologická stopa). Mohla by se s dětmi projít i ve škole na PC a jejich výsledky prodiskutovat – velice zajímavé i pro mě. (Pavel)

 

 

·  Dozvěděla jsem se novou informaci, jak připravit text pro postupné čtení. Připomněla jsem si metody aktivního učení jako je postupné čtení, Vennovy diagramy. Znovu jsem se vrátila k modelu E-U-R. (Naďa)

 

 

 ·      Nespornou výhodou Elearningového kurzu je, že se v jeho rámci můžeme seznámit s úžasným nápadem, jak pojmout toto téma (pozn.: k lekci Globální vesnice) pro děti velice přitažlivou a zároveň i pro ně učenlivou formou. Kurzem si navíc můžeme projít sami kdykoliv v pohodlí domova, můžeme si stáhnout výstupy či se na nich určitou mírou i spolupodílet, znovu si je zkoušet, upravovat a zejména je aplikovat v praxi. V tomto případě k tomu nepotřebujeme drahocenný čas lektorů. (Pavel)

 

·  Za nevýhodu (elearningu) považuji ztrátu možnosti komunikovat při práci a diskutovat s ostatními osobami na dané téma nebo k úkolu a absenci prostoru pro dotazy ze strany absolvujícího k přednášejícímu nebo školiteli. Při semináři mi vyhovovala otevřená komunikace a prostor pro diskuzi se školitelem. Výborná byla okamžitá reakce k jednotlivým úkolům od všech účastníků. (Naďa)

·  Podle mě je pro učitele použití elearningu ideální v kombinaci s prezenčními semináři, kde dostávají i podporu lektora. Myslím si, že když učitel použití metody například jen nastuduje z elearningu a rozhodne se, že ji bude aplikovat ve třídě, existují v zásadě dva scénáře: buď se aplikace podaří a učitele to nastartuje, nebo vše nevyjde tak, jak by mělo, a učitel zatrpkne a metodu zavrhne. Já osobně si ráda všechny nové metody ve třídě hned zkouším, je to věc, která mě baví. Proto si kdykoli ráda projdu i zajímavý elearning nebo jiný výukový materiál. (Alice)

 

·  Z lekce (Blízký východ) jsem se dozvěděla zajímavé informace o Mrtvém moři, o problémech spojených s nedostatkem vody, o nerovnoměrnosti osídlení této oblasti, o konfliktu mezi Palestinci a obyvateli Izraele.

V tomto konkrétním kurzu není tutor, který by vyhodnocoval cvičení. I proto účastníka provázejí kurzem dvě postavičky, učitelé Lumír a Mojmír. Mojmír je spíše konzervativní, trochu nedůvěřivý, často pochybuje, než se vrhne do něčeho netradičního, snaží se získat co nejvíce informací a promýšlí potenciální problematické situace. Lumír naproti tomu je nadšencem, který chce zkoušet nové věci, i když občas narazí. Lumír s Mojmírem komentují průběh lekce, kladou otázky, ptají se uživatele na odpovědi, pomáhají najít řešení.

Celý kurz má několik částí. Nejvíce lekcí obsahuje část nazvaná „Znát metody a formy aktivního učení“, která obsahuje 9 samostatných lekcí. Lekce vycházejí z pedagogického konstruktivizmu a využívají tedy třífázového modelu učení jako nástroje pro plánování výuky. Obsahují fáze evokace, uvědomění si významu a reflexe. Jsou zde použity různé metody aktivního učení, tj.metody, které vyžadují ve třídě aktivní účast žáků a u počítače aktivního účastníka elearningové lekce. V úvodu se uživatel vždy nejprve dozví, co je cílem lekce, co se na ní naučí. Potom prochází jednotlivými aktivitami v roli žáka.

Druhou částí těchto elearningových lekcí je potom pedagogická reflexe, která zkoumá použití jednotlivých metod, jejich řazení a nabízí inspiraci v jejich aplikaci pro různé předměty. V závěru si může účastník kurzu stáhnout do svého počítače celou přípravu, která poskytuje učiteli popis jednotlivých kroků výuky, se kterou se právě seznámil, a to včetně doporučení pro její realizaci ve třídě, pracovních listů, případně powerpointových prezentací apod.

 ·  Za výhodu považuji možnost libovolného načasování absolvování kurzu, možnost vracet se k předešlým stranám, možnost uložit si záznamy a vyplněné úkoly. Jako velké plus hodnotím videa z konkrétních činností ve skutečných třídách. (Bára)

 

·  E-learning je pro mě časově efektivnější. Když pominu ušetřený čas za cestu, tak mi přijde i velmi srozumitelný. Sám jsem nucen si něco vyzkoušet. Co čtu, zároveň slyším, a navíc si vše můžu i vytisknout. Za 2 – 3 hodiny jsem zhlédl, pochopil a zároveň si vyzkoušel a připomněl mnoho věcí: 2 metody, potřebu stanovovat cíle, pravidla a kritéria, fáze učení E-U-R a nutnost pokládat otázky podporující diskuzi. Kdybych navíc učil Fy nebo Ch v 8.-9. roč., mám perfektně připravený dvouhodinový blok (takto mám vzorovou hodinu, kterou si přizpůsobím pro své žáky k danému učivu).  (Radek)

 

Pohled byl zobrazen 731x od 30 květen 2014 do 30 duben 2024