PKL

Co je to PKL?

Projekt PKL (Příroda, krajina a lidé pospolu), vznikající od roku 2009 v Centru ekologického výzkumu a výchovy ve Svatém Janu pod Skalou, je vzdělávacím projektem spolufinancovaným Evropskou unií, který má za cíl vytvořit výukový program systematickým a uceleným způsobem pokrývající průřezová témata RVP, zejména pak environmentální a multikulturní výchovu. V rámci kurikulární reformy školství v České republice bylo mimo jiné zavedeno šest průřezových témat (výchovy osobnostní a sociální, multikulturní, environmentální, mediální, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a výchova demokratického občana). Obsah těchto průřezových témat je pak stanoven seznamem tematických okruhů a dále konkrétních témat, jež by měla být probrána, přičemž forma, kterou budou probrána, časová dotace, případně to, zda a na jaká témata bude položen větší důraz, je ponecháno zcela na volbě školy, respektive samotného vyučujícího.S tím též souvisí jistá nesystematičnost, které je možné si při pročtení seznamů témat povšimnout. Ta je s největší pravděpodobností způsobena touhou ponechat učitelům co největší volnost (a zároveň také snahou nezavazovat se k nějakému konkrétnímu názoru na předkládané problémy), negativním dopadem však je, že tematické okruhy působí trochu jako brainstorming různých závažných otázek sepsaných bez nějaké ucelené vize, jak je sjednotit a uvést do souvislostí – tento úkol opět připadá učiteli. Kurikulární reforma tak vytváří skvělou příležitost, jak se vymanit z klasicky pojímaných “osnov” a pojímat výuku způsobem na míru odpovídajícím konkrétní škole či třídě. V případě průřezových témat pak tato skutečnost výborně rezonuje se zdůrazněným zaměřením nikoli na nabývání nějakého penza faktických znalostí, jako spíše na osobní rozvoj žáků (v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání se průřezových tématech hovoří jako o “důležitém formativním prvku základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot” (RVP pro základní vzdělávání, str. 100), v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia se pak zdůrazňuje, že “promítají se nejen svým výchovným zaměřením, ale i obsahem do vzdělávacích oblastí (oborů) a pomáhají doplňovat či propojovat, co si žáci během studia osvojili,” a dále že “příznivě ovlivňují i proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí” (RVP pro gymnázia, str. 65). Výukový program PKL se snaží této příležitosti využít a zároveň vyučujícím usnadnit práci, kterou může sestavování realizace průřezových témat představovat, tím, že nabízí hotový (byť samozřejmě dále podle potřeb upravovatelný) program pokrývající témata z okruhů především environmentální a multikulturní výchovy, a to systematicky a s určitou vizí, jmenovitě vizí trvalé udržitelnosti.
Jakým způsobem je PKL myšlenkově systematizováno a uceleno?

PKL vychází z komplexního, nikoli reduktivního chápání člověka jako celku, který je součástí přírody i kultury – každý si nese jistý biologický základ, který je však jím samým i jeho okolím dále rozvíjen a formován, jedním slovem kultivován. Jestliže přistoupíme na definice kultury jako všeho, co je vytvořeno člověkem, a přírody jako všeho ostatního, mohly by se tyto dvě sféry na první pohled jevit jako protikladné. Jakkoli je to do jisté míry pravda, jejich vztah je mnohem složitější. Kultura a příroda ze sebe navzájem vycházejí, přeměňují se, vzájemně se formují a doplňují. Dokladem toho je skutečnost, že mezi problémy ve vztahu k přírodě (environmentálními) a ve vztahu ke kultuře/kulturám (multikulturními) je možné najít řadu paralel, na něž se PKL pokouší upozornit. PKL dále vychází z přesvědčení, že tyto paralely jsou projevem skutečnosti, že obě tyto skupiny problémů vycházejí z jediného společného kořene, kterým je určitý druh přístupu ke světu jako celku. Řešením je tak podle PKL filosoficky řečeno „péče o duši“, tedy individuální sebe-kultivace každého z nás, a to souběžně jak ve vztahu k přírodě, tak ve vztahu ke kultuře. PKL tak nenabízí sadu hotových odpovědí a řešení, ale výchovu ke kritickému přemýšlení a uvědomělému budování hodnotového systému, jehož nezanedbatelnou součástí by měla být i vize trvalé udržitelnosti.
Projekt PKL vychází z analýzy člověka jako takového, aby se dále zabýval jeho situací v současném světě a konečně jeho výhledy do budoucna. Tomu odpovídá rozdělení celého Projektu na tři moduly „Odkud jsem?“, „Kam jdu?“ a „Až kam jsem došel?“, z nichž první dva čítají deset různých témat a poslední pět témat.
 

Konkrétní realizace Projektu PKL pak sestává z:
1-2 PowerPointových prezentací pro každé z 25 témat
Manuál pro učitele s informacemi o výkladu doplňujícími každou z prezentací
Pracovní listy pro žáky a metodiky pro učitele specifikující způsob práce s pracovními listy i možnosti dalších aktivit k jednotlivým tématům
Reflexe osvětlující ústřední pojmy a témata, o nichž se v PKL hovoří, a rozvíjející teoretický základ celého projektu
Doplňkové materiály
ICT aplikace, tj. zejména materiály pro využití digitálního portfolia ve výuce
Celý projekt je zpracovaný zvlášť v podobě pro I. a II. stupeň ZŠ a pro SŠ (podoba pro I. st. ZŠ je oproti zbývajícím značně modifikovaná a čítá menší množství zpracovaných témat).
 

Projekt PKL v praxi
V současné době je projekt ve fázi ověřování, což znamená, že jednotlivá témata jsou prezentována na školách a následně jsou na základě zpětné vazby dále upravována. Po dohodě s učitelem či ředitelem školy přijede tým odborných lektorů, který předvede ukázkovou hodinu na smluvené téma. Žákům tak vyloží dané téma environmentální či multikulturní výchovy, vyučujícího seznámí s podobou projektu (v případě, že by jej měl v budoucnu zájem využívat) a zároveň tak pro sebe získají od žáků i učitele zpětnou vazbu.

Články z akcí PKL ke stažení

O sobectvi a duvere v Kloboukach.pdf

314,6KB | Pondělí, 21 listopad 2011 | Detaily

Olomouc.pdf

102,2KB | Pondělí, 21 listopad 2011 | Detaily

Prostejov.pdf

102,6KB | Pondělí, 21 listopad 2011 | Detaily

Radikov-mezi prirodou, kulturou a umenim.pdf

3,1MB | Pondělí, 21 listopad 2011 | Detaily

kurzyPKL.pdf

138,2KB | Pondělí, 21 listopad 2011 | Detaily

Recept na vzdělání pro udržitelný rozvoj

V Centru ekologického výzkumu a výchovy Kavyl ve Svatém Janu pod Skalou vzniká unikátní projekt PKL = Příroda, krajina a lidé pospolu. Powerpointová kuchařka pro výuku průřezových témat na školách.

Jste-li učitel nebo ředitel, zajásejte. Jste-li rodič školou povinného dítěte, zajímejte se. Jste-li žák nebo student, čtěte dále, ať víte co vás čeká.

 

Zvlášť učitelům se tento program bude náramně hodit. Nabízí totiž přehledně a uceleně zpracovaná témata, která jsou nastavena v Rámcově vzdělávacím programu pro Environmentální výchovu. Mnohé kapitoly se týkají i Multikulturní výchovy a navíc se kapitoly dají využít i pro ostatní průřezová témata z RVP.

Ředitelé středních škol, nehoňte své pedagogy na školení, nenuťte je zpracovávat Environmentální výchovu do ŠVP. Pořiďte jim PKL! Soubor 25 powerpointových prezentací (ve dvou verzích) s množstvím doplňkových materiálů jako jsou pracovní listy, tématicky zaměřená cvičení, metodické listy a doplňkové materiály pro hlubší studium problematiky.

Ředitelé a učitelé základních škol. Pro vás jsou určeny PKL s deseti tématy (ve dvaceti powerpointových prezentacích) pro první stupeň nebo 15 tématy pro druhý stupeň. Doplněné opět množstvím různorodých materiálů.

 

Jak PKL používat? Jednoduše. Prohlédnout, nakopírovat a jde se do hodiny. Učíte trochu jinak? Potřebujete se žáky konkrétní problematiku procvičit? Materiály se snadno upravují a přizpůsobují konkrétním potřebám pro vaše třídy. Navíc se výborně hodí pro suplování ve třídách, kde běžně neučíte. Matematici, jdete suplovat výtvarnou výchovu? Vezměte si s sebou PKL! Naplníte ŠVP, rozšíříte si obzory.

Co k tomu potřebujete? Promítací techniku, kopírku a trochu času na seznámení s jednotlivými kapitolami. Občas se hodí zaskočit do multimediální pracovny. Zvlášť pokud chcete se svými žáky pracovat s digitálním portfoliem, které je součástí projektu.

 

Chcete se dozvědět ještě více? Pozvěte nás. Předvedeme Vám některá témata, zaškolíme Vás v digifóliu a kdykoliv nás můžete požádat o lektorskou asistenci. Nebo se můžete zúčastnit letního kurzu pro pedagogy přímo u nás v Ekocentru Kavyl, kde Vás tým autorů seznámí s celým projektem podrobně.

To vše a ještě víc (termíny a přihlášky na kurzy) na: projekty.ekocentrum.eu

Jak si stojí u studentů olympští bohové?

Zvolili by do jejich čela Dia nebo raději Athénu? Jsme pytlem vody nebo horou kvarků? Jaké bytosti se skrývají v živlech?

Na takové a mnohé další otázky hledají studenti odpovědi v projektu PKL - Příroda, krajina a lidé pospolu v rámci vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Projekt PKL nabízí školám jedinečný výukový program, který naplňuje průřezová témata Environmentální a Multikulturní výchova. A nejen je. Zpracování jednotlivých témat je tak široké, že zasahuje i Osobnostní a sociální výchovu, Mediální výchovu a Výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

O čem, že se budou žáci a studenti učit? O ničem menším než je příroda okolo nás a naše kultura. O našem původu a místě ve světě, o tom co lidi dělá lidmi. Témata vedou žáky k zamyšlení, ale také jim umožňují vyzkoušet si mnohé na vlastní kůži (například volební kampaň nebo tvorbu digitálního portfolia - tedy práci s multimediální technikou).

Na konci by měli zjistit, kam až došli. Jak se nyní, obdaření novými poznatky, budou chovat v našem životním prostředí, které tvoří dvě nedílné složky: příroda i kultura. Obojí bychom si měli chránit, obého bychom si měli vážit.

Kdo nám bude vládnout: rozumná Athéna nebo pracovitý Héfaistos?

Chcete se o projektu dozvědět více? Navštivte projekty.ekocentrum.eu

Jeden den lektorů PKL

Dnes jedeme na domluvenou návštěvu školy. Příprava trvala několik dní. Projít a pročíst powerpointovou prezentaci. Bude vyhovovat danému ročníku? Budou studenti všemu rozumět? Jaké budeme klást otázky? Zbude nám čas na dotazy?

Ve škole se nejprve přivítáme s vyučujícím, který nás do hodiny pozval, společně zajdeme za ředitelem. Promluvíme s ním o projektu a jeho smyslu. Pak s učitelem probíráme, jaká je třída, do které jsme pozváni. Prima, máme se na co těšit.

Hodina začíná. Studenti jsou zvědaví, co se bude dít. Přišly nové tváře. Co jim asi poví? Představujeme se a seznamujeme s novým projektem: Příroda, krajina a lidé pospolu. Tvoříme tyto výukové materiály společně s týmem kolegů v Ekocentru Kavyl. A jsme zvědaví, jak se vám budou líbit.

Začínám výkladem, při kterém promítám powerpointovou prezentaci. Naštěstí technika nezlobí. Dataprojektor se spojil s počítačem a prezentace se zobrazuje správně. Studenti jsou pozorní, zaujal je "kartičkový systém", reagují, odpovídají na dotazy, přemýšlí, vyplňují pracovní listy a baví se při čtení odpovědí. S kolegou se střídáme ve výkladu. Hodně se diskutuje a tvoří. Studenti mají prostor přemýšlet o svých odpovědích a o tom, co řekli jejich spolužáci. Na závěr si uložíme získané informace do svého digiportfólia na webu. Tam budou vždy dostupné pro každého. Zároveň zde mohou vyplnit krátký dotazník, který nám poskytuje zpětnou vazbu.

Ptáme se učitele, co si o projektu myslí. Líbil se, zve nás do další hodiny, k další třídě. Až bude výukový materiál hotový, sám by podle něho chtěl učit. Možná si některé prezentace trochu uzpůsobí. Ale když půjde suplovat do třídy, kterou nezná, použije je tak, jak jsou. Času na přípravu není moc. Ale tyto materiály se hodí skoro do každého předmětu, takže bude moci suplovat i to, na co nemá aprobaci.

Takto vypadá ideální návštěva školy.

Nabídka pro školy, ředitele a pedagogy: Chtěli byste, abychom vás také navštívili? Chybí vám učitel na suplování? Nevíte, jak naplnit průřezová témata z rámcového vzdělávacího programu? Projekt je určený právě pro průřezová témata Environmentální a Multikulturní výchova. Navštivte projekty.ekocentrum.eu, pište na info@ekocentrum.eu nebo volejte: 314 501 281

 Kdo k vám přijde?

Odborní, vysokoškolsky vzdělaní lektoři.

Co si přinesou?

Powerpointovou prezentaci, banner, fotoaparát.

Co budou dělat?

Představí vám projekt a zabaví vaše žáky na hodinu nebo hodinu a půl.

Co od vás potřebují?

Pozvání do výuky. Učebnu, kde se dá promítat, třídu vašich studentů nebo žáků, čas jednu až dvě vyučovací hodiny.

A to je celé. Nic složitého, co myslíte?
ekocentrum, ekologický, environmentální, ESF, EVVO
Pohled byl zobrazen 614x od 30 květen 2014 do 27 duben 2024