PKL v Krupce - 24.1.2012

Projekt Příroda, krajina a lidé se představil v Krupce

Projekt: CZ.1.07/1.1.00/08.0028

Dne 24.1.2012 dorazil lektorský tým složený z Jana Blažka, Jakuba Josepha, Jitky Bílé a Barbory Machovcové na Masarykovu základní školu v Krupce. Environmentální výchova byla náplní projektového dne pro všechny třídy druhého stupně.

Lektoři se rozdělili do čtyř tříd. Pro každý stupeň zvolili jedno z témat. Témat pro druhý stupeň základní školy je celkem 18, takže je z čeho vybírat. Barbora Machovcová vzpomíná: „Já jsem zvolila hned úvodní téma: 1Z-1 Kdo jsem, ve kterém si žáci vyzkoušeli práci s kartičkovým semaforem, představili se pomocí výtvarné asambláže a dozvěděli se, jakým způsobem člověk patří do přírody. Pro mnohé bylo nové zjištění, že člověk je převážně součástí kultury, kterou si svojí činností vytváří. Žáky bavila práce s pracovními listy, kde měli doplňovat co nejvíce slov z oblastí Příroda a Kultura podle abecedy a na čas. Soutěžili opravdu sveřepě. Stejný program pak probíhal ještě ve druhé třídě sedmého ročníku. I zde byli žáci nadšeni aktivitami.V ostatních ročnících se činili moji kolegové.“

A činili se vskutku znamenitě. Jan Blažek se společně s deváťáky pustil do řešení otázky globálního oteplování. Protože v deváté třídě již nejsou žádní zelenáči, neztráceli čas pouhým seznamováním s tématem, ale snažili se nalézt odpovědi na otázky, které z dané problematiky vyplývají – Jaké dopady by mohlo mít globální oteplování na zvířata, na země třetího světa, na lidi v České republice apod. Pomocí inspirujících fotografií se žáci snažili kategorizovat možné následky globálního oteplování dle oblasti jejich dopadu a povahy škod, které by případně napáchaly. Přes počáteční nejistotu brzy žáci zjistili, že dokáží k danému tématu říci více, než by se původně domnívali. A o to lektorovi šlo.

V šestém ročníku měla Jitka Bílá k dispozici plnou třídu aktivních dětí, které reagovaly na otázky a podněty s příjemným nadšením. Podobně  jako její kolegyně v sedmém ročníku se chopila tématu Kdo jsem a provedla žáky srovnáním života a kulturního zázemí současného a pravěkého člověka. Mnozí si tak na konkrétních příkladech uvědomili, jak hluboko je dnešní člověk zakořeněn v kulturních zvyklostech a souvislostech, které dnes považujeme za zcela samozřejmé, ale našim dávným předkům by naprosto nic neříkaly. A přesto jsme nedílnou součástí přírody.

Jakub Joseph šel v osmé třídě cestou názornosti a téma Energie a živly otevřel natolik energicky a živelně, že žákům nezbylo, než se podvolit a s chutí spolupracovat. Nenuceným způsobem provedl přítomné problematikou a na časté dotazy a pobídky k zamyšlení dostával odpovědi spontánně a rychle. Bylo příjemné vidět, jak teoretické znalosti elementární fyziky dostávají bližší obrysy ve světly konkrétních příkladů a ukázek z praxe.

V Masarykově základní škole v Krupce nás přivítali vstřícně a připravili nám nezapomenutelný pobyt v zajímavém městě, kde jsme do té doby ještě nebyli. Těšíme se na další návštěvu.

 

Barbora Machovcová a Dominik Fellner

Fotogalerie z akce

PKL v Krupce

Pro zobrazení celého webového alba klikněte na fotografii

Pohled byl zobrazen 401x od 30 květen 2014 do 5 květen 2024