Pojďte si zahrát ENVIGAME
od Envigame
Textový rámeček
Environmentální výchova hrou
Pro učení čehokoliv je nutné nejprve vzbudit zájem a vytvořit inspirující, bezpečné prostředí. O smysluplnosti environmentálního vzdělávání od nejútlejšího věku dnes pochybují už jen nejzavilejší ropáci. Dnešní žáci budou řešit složité problémy zdraví, životního prostředí, ekonomiky, přírodních zdrojů, dopravy, lidských sídel a věcí, které dnes nejsou ještě na pořadu dne. Co jako učitelé můžeme udělat proto, aby na takové úkoly byli připraveni? Především žáky vybavit zkušeností a konkrétními zážitky ze smysluplné činnosti. Toho se dá obtížně dosáhnout jenom ve školních třídách. Právě nad těmito úvahami se rodil úspěšný projekt ENVIGAME, který přináší do pestré palety forem a metod environmentální výchovy a vzdělávání prvek akce, napětí i spolupráce. Originální způsob výuky, založený na principech odvozených z oblíbených počítačových her, propojuje zájem žáků o technické novinky a ICT s možností pohybovat se v reálné krajině či obci a získávat vlastní zkušenosti.
Co je podstatou projektu ENVIGAME? Společnost CROSS CZECH a.s. ve spolupráci a Klubem ekologické výchovy a Výzkumným ústavem pedagogickým (dnes Národním ústavem pro vzdělávání) vytvořila a ve spolupráci s 10 základními školami ověřila 7 herních scénářů. Vyvinutá a ověřená metoda propojuje práci skupin dětí pracujících v počítačové učebně se skupinami dětí v terénu pomocí digitálních technologií. Žáci v terénu plní úkoly, které dostávají ze své mateřské základny a výsledky své činnosti předávají zpět na základnu. Získané materiály jsou dále zpracovávány, vkládány do herní platformy a hra se postupně odvíjí do vyšších úrovní, podobně, jako to známe z počítačových her. Digitální fotoaparáty, navigace, či mobily, dostávají roli efektivní učební pomůcky, užitečného nástroje nezbytného pro splnění úkolů.
Charakter jednotlivých her a dílčích úkolů a činností je zaměřen právě na tematické okruhy environmentální výchovy a velikou výhodou je možnost adaptace jednotlivých scénářů na místní podmínky a rovněž možnost přizpůsobit časový program hry možnostem a záměrům žáků a pedagogů.
Projekt ENVIGAME přináší možnost propojit výuku ICT, které dává konkrétní využití s tématy biologie, regionální historie, vlastivědy, přírodopisu a především ekologie, tedy vztahů mezi přírodou a lidmi v určitém prostředí.
Fenomén jisté neobvyklosti, napětí, společné činnosti, smysluplného výsledku, možnosti volby, to vše nejen zvyšuje motivaci žáků k učení se tímto méně obvyklým způsobem, ale také přispívá k efektivitě výuky. Může se zdát, že tato na organizaci náročná forma činnosti se nemůže vyrovnat běžné výuce, kdy učitel přednese a vysvětlí učební látku, kterou si žáci zapíší, zaznamenají, splní předepsané úkoly. Nejen, že se vyrovná, ale efektivitou takový způsob výuky jasně překonává. Proč? Proto, že žáci jsou motivování, přijímají odpovědnost za výsledek svojí činnosti, po které tolik voláme, pracují společně a věnují se aktivní činnosti ve skutečném prostředí. Zachází s reálně získanými daty, odnáší si osobní zážitek z práce v terénu, naučí se obsluhovat moderní digitální technologie. Možnost hledat informace v prostředí internetu, vyhodnocovat je, porovnávat s vlastní zkušeností, posuzovat jejich důvěryhodnost, to je další z praktických bonusů této metody. To rozhodně stojí za přípravu, která s takovou výukou souvisí.
Role pedagoga se v této metodě posouvá z centra veškerého dění ve třídě do žádoucí role experta, konzultanta, garanta dodržování pravidel. Odpovědnost za výsledky práce mají žáci, hodnocení probíhá okamžitě prostřednictvím platformy. Učitel má přehled o činnosti jednotlivých žáků, není nutné vést nějakou další, doplňkovou evidenci. Vše je zachyceno v platformě. Učitel má možnost nastavovat hodnocení podle toho, co chce u žáků ověřovat. Učitel řídí proces výuky, ale využití této metody na něj neklade nějaké specifické požadavky. Stačí základní znalosti ICT a všeobecný přehled v přírodovědných a společenskovědních oborech.
Možností, jak sestavit herní týmy, je více, každý tým má svého vedoucího. Vše se odvíjí od pedagogického záměru pedagoga a organizačních možností školy. Učitel je průvodcem žáků hrou. Zkušenosti ukázaly, že právě tato role dodává žákům pocit bezpečí, mají se na koho obrátit. Zvláště důležité je to při pochopení instrukcí k jednotlivým činnostem. Někdy je pomoc, o kterou žáci požádají učitele, pro zdárné pokračování hry nutná.
Herní platforma, která slouží k zadávání úkolů, jejich hodnocení, archivaci jednotlivých her, je výsledkem tříleté práce týmu nadšených pedagogů a dalších odborníků, kteří byli podpořeni Evropským sociálním fondem a státáním rozpočtem ČR v rámci projektu ENVIGAME (přesný název projektu: "Školní výuka Průřezového tématu Environmentální výchova PT EV prostřednictvím kombinovaného programu ve škole i mimo školu s využitím multimediálních i mobilních technologií). V současnosti probíhají po celé republice semináře a konference, kde se pedagogové mohou seznámit se zkušenostmi s ověřování herních scénářů a s tím, jak je možné zařadit tuto metodu do vlastní výuky.
Zkušenosti z pilotování herních scénářů jsou zachyceny v podrobné Metodice, která je všem pedagogům k dispozici na stránkách projektu www.envigame.cz, stejně jako herní scénáře a náhled herní platformy. Užitečnou pomůckou pro orientaci v platformě je Manuál, který je rovněž k dispozici všem zájemcům z řad pedagogů.
V dalších článcích seznámíme čtenáře s jednotlivými scénáři. Nyní přinášíme jejich přehled.
Biodiverzita a její poznávání,
Ekostopy naší školy,
Ekosystémy a jejich poznávání,
Kulturní dědictví města, obce, kraje,
Naše obec,
Tradice a zvyky v našem kraji,
Zdraví a my.
Soubory ke stažení
Soubory ke stažení
Soubory ke stažení
scénář 03_Kulturní dědictví.pdf
Scénář ENVIGAME - kulturní dědictví
Soubory ke stažení
scénář 04_Tradice a zvyky.pdf
Scénáč ENVIGAME - tradice a zvyky
Soubory ke stažení
scénář 05_Zdraví a my.pdf
Scénář ENVIGAME - zdraví a my
Soubory ke stažení
scénář 06_Biodiverzita.pdf
Scénář ENVIGAME - biodiverzita