Environmentální projekt HRAJ O ZEMI – první kolo s tématem „VODA“
od Hraj o zemi
Témata, která první kolo hry a e-kurzu zpracovává:
- Problematika vzniku povodní – schopnost rozlišovat mezi příčinami a důsledky povodní
- Problematika protipovodňové ochrany
- Koloběh vody a jeho jednotlivé fáze
- Množství vody na světě a druhy vod
- Ochrana vody a její úspora
- Voda v průmyslové výrobě, spotřeba vody v průmyslu
- Kvalita, znečištění a stav vody v České republice
- Kohoutková a balená voda – výhody a nevýhody
E-kurz
E-learningové kurzy projektu HRAJ O ZEMI jsou kurzy, které obsahují šest cvičení, které se tématicky váží k tématu měsíce. Žákům jsou průvodci kurzů postavičky Dáda a Vojta, žáci základní školy. Spolu s Dádou a Vojtou žák projde postupně všemi lekcemi.
Ekurzy je možné používat nejen ve škole, ale také je užít jako formu netradičního domácího úkolu s navazujícími aktivitami. Ve škole lze kurzy simulovat podle přiložených instrukcí spolu s pracovními listy (instrukce pro jednotlivá cvičení ve školní hodině jsou vysvětleny u jednotlivých cvičení kurzu). Stejně tak je možné po diskusi ve třídě nechat žáky hru zahrát doma či u školních počítačů a následně pak společně rozebírat téma do hloubky či realizovat další uvedené aktivity, které se váží k tématu.
Ekurz stejně jako hra je kompetně namluven, je proto dobré zajistit, aby žáci při jeho užívání měli dostupná sluchátka, ekurz pro ně bude zábavnější i příjemnější pro studium.
Ekurz naleznete na www.hrajozemi.cz.
Gallery
On-line hra
Princip jednotlivých her projektu HRAJ O ZEMI je detektivní pátrání po příčínách různých záhad, problémů apod. Žákům je průvodcem po všech kolech detektiv Martin Liška, který má přezdívku Marty. S touto postavou hráč prochází všemi případy a pomáhá hlavnímu hrdinovi v řešení jednotlivých detektivních příběhů. Detektivní příběhy se tématicky váží k tématu měsíce. Příběh, který žáci v rámci hry řeší, by jim měl být blízký ze života a odpovídá reáliím České republiky.
První tématem projektu je voda, první online hra je tedy detektivním pátráním po příčinách povodní, které se téměř každoročně v České republice objevují. Každá hra je rozdělena do tří základních fází: první = definování problému, druhá = odhalování příčin a třetí = hledání řešení.
Hru lze používat nejen ve škole, ale také je možné ji užít jako formu netradičního domácího úkolu s navazujícími aktivitami. Ve škole lze hru simulovat i bez počítačové techniky - učitelé mohou během vyučovací hodiny nechat žáky buď jednotlivě nebo ne skupinách plnit jednotlivé fáze detektivního pátrání (instrukce pro hraní přímo při školní hodině jsou vysvětleny u jednotlivých fází hry v metodice). Stejně je možné po diskusi ve třídě nechat žáky hru zahrát doma či u školních počítačů. Následně společně rozebírat téma do hloubky či realizovat další uvedené aktivity, které se váží k tématu.
Hru je důležité pojímat jako aktivitu se vzdělávacím záměrem. Proto je nutné žákům předem vysvětlit, že není cílem hru dokončit co nejrychleji, či nasbírávat body, ale je důležité pozorně číst, vyhodnocovat informace a uvažovat nad správným řešením. Jen díky tomu se mohou stát dobrými hráči o Zemi.
Hra i ekurz jsou kompetně namluveny, je proto dobré zajistit, aby žáci při jejím užívání měli dostupná sluchátka, hra pro ně bude zábavnější a příjemnější.
Online hru naleznete dostupnou na www.hrajozemi.cz.