Týden otevřeného vzdělávání 2015 na Metodickém portálu RVP.CZ
od Metodický portál RVP.CZ - RÚ NÚV
Stručný přehled webinářů
Pondělí 9. 3. 2015, 20:00
Utváření matematických představ v předškolním vzdělávání
lektorka: Hana Lišková
Středa 11. 3. 2015
Moderní dějiny – webová antologie pramenů na příkladu I. světové války – metodická inspirace
lektor: Milan Hes
Čtvrtek 12. 3. 2015
Klasifikace řečových vad u předškoláků
lektorka: Eva Kolesová
Spoluúčast: Digital Learning Day
KDY: 13. březen 2015
KDE: online Hangout na Google Plus
MOTTO: Technika dříve a dnes (odkazujeme na Rok technického vzdělávání 2015)
Podrobnosti:
Metodický portál RVP.CZ - otevřené prostředí pro sdílení (nejen) výukových materiálů

Záznam online přednášky:
Příspěvky na Metodickém portálu - kolekce
Autor kolekce: Pavlína Hublová
Týden otevřeného vzdělávání je celosvětově pořádanou akcí, za kterou stojí Open Education Consortium. Jak píší hlavní organizátoři, týden otevřeného vzdělávání je především oslavou celosvětového hnutí za otevřené vzdělávání. Cílem akce je zvýšit povědomí o otevřeném vzdělávání, jeho možnostech a přínosech pro výuku a vzdělávání. Zapojení ČR koordinuje EDUin.
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Týden otevřeného vzdělávání 2015 na Metodickém portálu RVP.CZ | hlavní rozcestník pro rok 2015 | digifolio |
Pracovat nahlas | Spomocník (2015) | |
Pesceho hypermimesis | Spomocník (2015) | |
Týden otevřeného vzdělávání na Metodickém portálu RVP.CZ | stručný souhrn akcí pořádaných v roce 2015 | blogový příspěvek |
Týden otevřeného vzdělávání 2016 na Metodickém portálu RVP.CZ | Hlavní rozcestník akcí pro rok 2016 | digifolio |
ONLINE SETKÁNÍ: Úvod do TOV, vyhledávání a citace otevřených výukových zdrojů - zaměřeno na obrázky a fotografie | AudioVideo | |
ONLINE SETKÁNÍ: Školní zralost x odklad školní docházky | AudioVideo | |
ONLINE SETKÁNÍ v rámci TOV: Je naše digitální stopa ještě naše? | 29. 3. 2017 od 20:00 | blogový příspěvek |
EDUin: Týden otevřeného vzdělávání
Týden otevřeného vzdělávání je celosvětově pořádanou akcí (www.educationweek.org), za kterou stojí Open Education Consortium (http://www.oeconsortium.org). Jak píší hlavní organizátoři, týden otevřeného vzdělávání je především oslavou celosvětového hnutí za otevřené vzdělávání. Cílem akce je zvýšit povědomí o otevřeném vzdělávání, jeho možnostech a přínosech pro výuku a vzdělávání.
EDUin se rozhodl zapojit do týdne otevřeného vzdělávání a podpořit tak myšlenkuotevřeného vzdělávání a jeho rozvoj v České republice. Naší snahou je shromáždit zajímavé vzdělávací akce, které se uskuteční v týdnu 9. - 13. března 2015 a poskytnout jim mediální podporu. V rámci akce bychom rádi prezentovali různé formy vzdělávání a organizace, které je zajišťují. Základní podmínkou je, aby se jednalo o vzdělávání otevřené, tzn. přístupné a dostupné široké veřejnosti bez omezení (zdarma, bez nutného členství, registrace atd.). Může se jednat o libovolné akce, online i "offline", přednášky, besedy, semináře, kulaté stoly, soutěže atd. Stejně tak je libovolné i téma.
Všechny akce budou zveřejněny koncem února na adrese www.otevrenevzdelavani.cz. A celému týdnu vzdělávání poskytneme mediální podporu.
Součástí internetových stránek www.otevrenevzdelavani.cz budou i odkazy na zajímavé projekty v rámci otevřeného vzdělávání, otevřené vzdělávací zdroje, videa a další. Mimo jiné připravujeme překlad "handbooku" k otevřenému vzdělávání (z anglické verze). Proto uvítáme i vaše typy na zajímavé zdroje a odkazy, které bychom na tomto webu mohli prezentovat.
Pondělí 9. 3. od 20.00: Proč má být vzdělávání otevřené? aneb Vyplatí se pracovat nahlas?
Webinář Metodického portálu RVP.CZ, který se uskuteční 9.3.2015 ve 20:00, je naším k prvnímu dni celosvětového Týdne otevřeného vzdělávání. Webinář bude obsahovat teoretickou část a praktickou (sestavenou z příkladů otevřeného vzdělávání z praxe našich škol prezentovaných učiteli). Na probíraná témata bude možné reagovat prostřednictvím diskuze.
Anotace:
Teoretická část bude mapovat současný vývoj světa, který ovlivňuje všudypřítomná dostupnost počítačových sítí, což má zásadní vliv na formy i cíle vzdělávání. Poznávání se stále více realizuje individuálně konstruktivními výukovými postupy, které aplikují principy konektivismu, tj. chápou všechny poznatky jako výsledek spojení lidí a dostupných zdrojů (digitální výukové materiály, nástroje, primární zdroje). Jedině otevřené vzdělávání dává stejnou možnost osobního růstů všem, i když pochopitelně ještě není zárukou skutečného snižování rozdílů mezi různými socioekonomickými vrstvami. Jedině otevřené vzdělávání umožňuje zvyšovat podíl neformálního vlastního poznávání v aktivitách žáků, což je nakonec ve skutečnosti možná tím vůbec nejdůležitějším cílem současného školství.
Webinář je ZDARMA.
Lektor:
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. a hosté
Úterý 10. 3. od 20.00: Utváření matematických představ v předškolním vzdělávání
Cíle setkání:
Představit konkrétní aktivity, které podporují postupné budování logických myšlenkových operací u dětí předškolního věku. Naučit pedagogy efektivně využívat dostupné didaktické prostředky a pomůcky. Inspirovat pedagogy MŠ k výrobě pomůcek svépomocí.
Komu je setkání určeno:
Webinář je určen učitelkám v předškolních zařízeních, popřípadě rodičům předškoláků. Webinář je ZDARMA.
Program:
- Základní oblasti předmatematických představ
- Didaktické pomůcky vyrobené svépomocí a moderní didaktické pomůcky s gradovanými úlohami (ukázky, metodické komentáře)
Lektorka:
RNDr. Hana Lišková
Připojené soubory
![]() |
Utváření předmatematických představ.pdf (8,2M) - Stáhnout
Prezentace k webináři |
Středa 11. 3. od 20.00: Moderní dějiny – webová antologie pramenů na příkladu I. světové války – metodická inspirace
Podtitul: Fotografie jako školní historický pramen k výuce I. světové války
Mgr. Milan Hes, Ph.D. vás provede vzdělávacím portálem, který nabízí odborně zpracované materiály (texty historiků a politologů, výukové prezentace a metodické listy, medailony významných osobností, textové a ikonické prameny atd.) vhodné do výuky dějepisu.
Anotace:
Setkání si klade za cíl upozornit na vztah mezi pramenem historického poznání a školním historickým pramenem. Vychází z přesvědčení, že v moderním edukačním prostředí je práce se školním historickým pramenem zcela zásadním předpokladem pro rozvoj historického vědomí. Autor představí rozsáhlou elektronickou antologii pramenů ke studiu dějin XX. století, která je veřejnosti dostupná na internetové stránce www.moderni-dejiny.cz. Konkretizace práce se školním historickým pramenem bude na setkání prezentována prostřednictvím práce s dobovými fotografiemi italské fronty během bojů I. světové války.
Komu je setkání určeno:
Setkání je určeno učitelům základních škol, gymnázií a středních škol, kteří vyučují společenskovědní obory. Inspiraci jistě načerpají i učitelé 1. stupně a veřejnost, zajímající se o historii.
Lektor:
Připojené soubory
![]() |
Antologie pramenů.pdf (2,3M) - Stáhnout
Představení antologie historických pramenů |
Metodika žákovská - I.sv.v..pdf (8,7M) - Stáhnout
Ukázka metodického listu |
Moderní dějiny do škol.pdf (2,7M) - Stáhnout
Představení projektu |
Čtvrtek 12. 3. od 20.00: Kvalifikace řečových vad u předškoláků
Cílem webináře je seznámení pedagogů s problematikou logopedie, logopedické prevence a mezioborové spolupráce pedagog – klinický logoped.
V průběhu webináře bude hovořeno o klasifikaci vad řeči, se kterými se mohou pedagogové v mateřských a základních školách setkat. Velmi často se stává, že je logopedie považována za obor, který se věnuje pouze vadám výslovnosti, a proto je v přednášce kladen důraz na všechny vady řeči, které mohou děti v předškolním a mladším věku postihnout a zároveň mohou být vzájemně zaměňovány. Pedagogové v mateřských a základních školách bývají často jedni z prvních, kteří na obtíže s řečí upozorní rodiče dítěte a mohou tak být také významnými pomocníky při včasném záchytu dětí s vadami řeči.
Webinář je ZDARMA.
Struktura webináře:
- Klasifikace řečových vad – stručný popis jednotlivých vad řeči: poruchy vývoje řeči (opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie), narušení článkování řeči (dyslálie, dysartrie), získané organické poruchy řečové komunikace (afázie), získaná psychogenní nemluvnost (mutismus), poruchy při anomáliích orofaciálního systému (huhňavost, palatolálie), narušení plynulosti řeči (koktavost, breptavost), symptomatické poruchy řeči, pervazivní vývojové poruchy (autismus).
- Včasný záchyt dětí s vadami řeči – spolupráce mateřská a základní škola, rodina, dětský lékař, klinický logoped. Možnosti mezioborové a mezirezortní spolupráce (spolupráce institucí spadajících pod ministerstvo školství a ministerstvo zdravotnictví).
- Logopedická prevence v mateřských školách – možnosti vzdělávání pedagogů, možnosti provádění logopedické prevence v mateřských a základních školách.
Lektorka:
Mgr.Eva Kolesová - zkušený klinický logoped s desetiletou praxí v oboru klinická logopedie. Má zkušenosti s prací s dětmi i dospělými. Pracovala na poli logopedie v resortu zdravotnictví i školství. V průběhu celé své praxe působí v ambulanci klinické logopedie, vede logopedické kroužky pro děti v mateřských školách, provádí přednášky pro lékaře, učitele a rodiče dětí mateřských škol. Byla součástí týmu Centra podpory žáků s SVP na základních školách Prahy 8. Vede internetovou poradnu www.logopedonline.cz.
Připojené soubory
![]() |
Kvalifikace řečových vad u předškoláků.pptx (3,7M) - Stáhnout
Prezentace k webináři |