Minimetodiky pro rozvoj čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání (PV)
od Minimetodiky
- Čteme s dětmi od malička
- S dětmi za přírodou
- Příprava na školní matematiku
Metodické příručky pro rozvoj čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání
Učitelkám předškolních zařízení by měly minimetodiky usnadnit orientaci v problematice, pomoci jim při stanovování cílů a v neposlední řadě pomoci v navázání spolupráce s rodiči, pro které mohou být minimetodiky osvětovým materiálem.
Minimetodiky zpracované ve formátu skládacího letáku A4 byly distribuovány na všechna krajská pracoviště NIDV, kde budou k dispozici všem mateřským školám a zároveň jsou v elektronické podobě zveřejněny na Metodickém portálu RVP.CZ.
Čteme s dětmi od malička
Dítě rozvíjí své čtenářství již od raného dětství. Musí se učit naslouchat, přemýšlet. Vnímat knihy nejen jako zdroj zážitků, které obohacují jeho vnitřní svět a rozvíjejí fantazii, ale také jako zdroj zajímavých informací, které mu objasňují svět a události v něm. Již v předškolním věku si tak dítě může vědomě podle různých indicií vybírat knihu, ať už pro potěšení, poučení nebo pro informaci, kterou v danou chvíli potřebuje. Aby se toto všechno odehrávalo, potřebuje dítě nás dospělé jako iniciátory, průvodce, pomocníky a partnery
S dětmi za přírodou
Probouzejme v dětech lásku a respekt k přírodě, chuť aktivně se podílet na zachování a obnově přírodního bohatství. V předškolním věku je třeba především podporovat zájem dětí o zkoumání a objevování okolního světa, rozvoj pozitivního vztahu k přírodě a osvojování slovní zásoby potřebné k popisování a objasňování přírodních jevů.
Příprava na školní matematiku
Děti zrají nerovnoměrně a jejich rozvoj nelze uspěchat. Úkolem dospělého je dítě pestře podněcovat. Vynechání nebo úzká preference jedné oblasti se později ukazuje jako problém. Pro matematiku je potřeba vytvářet zkušenosti (pohyb z místa, manipulace, …) a mluvit o nich, tvořit představy na základě mluveného slova. Práce s pracovními listy je až vrcholem přípravy na školu, nikoli jejím začátkem. Svět školní matematiky totiž otvírají dětem slovní úlohy: dítě musí umět naslouchat a rozumět mluvenému slovu, slyšené si představovat, pomáhat si obrázkem.
Obsah:
Jméno | Popis | |
---|---|---|
![]() |
Minimetodika - Příprava na školní matematiku (pdf) | Pro matematiku je potřeba vytvářet zkušenosti (pohyb z místa, manipulace, …) a mluvit o nich, tvořit představy na základě mluveného slova. |
![]() |
Minimetodika - S dětmi za přírodou (pdf) | Probouzejme v dětech lásku a respekt k přírodě, chuť aktivně se podílet na zachování a obnově přírodního bohatství. |
![]() |
Minimetodika - Čteme s dětmi (pdf) | Dítě rozvíjí své čtenářství již od raného dětství. Musí se učit naslouchat, přemýšlet. |