Tabulka 1: Schematické znázornění vztahu pohledů na hluchotu – přístupů ke vzdělávání neslyšících dětí – cílů vzdělávání – prostředků vzdělávání – metod vzdělávání a jejich vědních východisek
Vědní disciplíny, ze kterých pohled, přístup a metody vycházejí
|
Lingvistika, psycholingvistika, sociolingvistika, lingvodidaktika, lexikografie, kognitivní lingvistika, korpusová lingvistika… Filozofie, antropologie, kulturologie, etnologie, sociologie, psychologie, translatologie, pedagogika… Deaf Studies |
Medicína, psychologie hendikepu, Disability Studies, speciální pedagogika, surdopedie, logopedie… |
Pohled na hluchotu |
Kulturně lingvistický |
Medicínský |
Přístup ke vzdělávání neslyšících dětí |
Bilingvální a bikulturní |
Monolingvální a monokulturní |
Cíl
|
Maximální rozvoj osobnosti dítěte |
Maximální komunikace ve většinovém jazyce (nejlépe v mluvené formě) a maximální zapojení do většinové společnosti |
Prostředky
|
Snaha vytvořit dětem prostředí, v němž se budou moci rozvíjet a komunikovat co nejvíce přirozeně a plnohodnotně, proto děti musejí vyrůstat v jazyce, který jsou schopny relativně přirozeně a plnohodnotně vnímat a komunikovat jím, tzn. pro velkou část neslyšících dětí je prvním jazykem národní znakový jazyk a jako druhý jazyk se učí jazyk okolní (slyšící) společnosti (často pouze v psané formě); obdobně se seznamují s kulturními normami komunity Neslyšících i normami většinové (slyšící) společnosti |
Snaha vychovávat a vzdělávat děti a komunikovat s nimi, jako kdyby neměly sluchové postižení; pokud to není možné „přirozenou cestou“, tak využívat různé reedukační, kompenzační a rehabilitační postupy |
Metody |
Mnoho různých metod |
Mnoho různých metod |