European Schoolnet - Evropské studie o ICT ve vzdělávání

od Barbora Grečnerová

V tomto digifoliu najdete evropské studie zaměřené na využívání ICT ve vzdělávání a podporu inovativní výuky STEM, které vytváří evropské sdružení European Schoolnet. 

European Schoolnet

Dům zahraniční spolupráce  je členem evropského sdružení European Schoolnet (EUN), do něhož je zapojeno více než 30 zemí zastoupených pověřenými národními agenturami nebo přímo ministerstvy školství. 

Sdružení EUN realizuje množství aktivit, projektů, kampaní i soutěží, jejichž iniciátorem je především Evropská komise.

Cíle EUN:

  • podpora využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vzdělávání;
  • podpora spolupráce škol v Evropě a výměny zkušeností v oblasti matematiky, přírodovědných a technických předmětů.

Dům zahraniční spolupráce v rámci svého členství v síti EUN:

  • Realizuje projekty, soutěže a kampaně, které na národní úrovni koordinuje DZS. Projekty podporují zavádění ICT do výuky a jsou do nich zapojeny české základní a střední školy (www.dzs.cz/cz/eun/aktualni-projekty/).
  • Podílí se na evropských studiích o ICT ve vzdělávání a podpoře výuky STEM předmětů,
  • Vydává bulletin Škola v síti o ICT ve vzdělávání určený pro školy i odbornou veřejnost.

Aktuální publikace

Podpora informatického myšlení - studie Computing our Future (2015) 

Publikace shrnující, jak jedlitvé evropské země podporují zavádění informatického myšlení a programování do výuky na základních a středních školách. Publikace k dispozici v angličtině zde.

Studie mapuje jak stávající stav v evropských zemích, tak budoucí strategie a inciativy, které jednotlivé země v oblasti programování plánují zavést do svých vzdělávacích systémů. Za ČR je ve studii několikrát citována Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 a změny, které by měla přinést do vzdělávacích plánů škol v oblasti ICT a programování.  

Publikace o výstupech projektu iTEC  (2015)

Publikace Re-engineering the Uptake of ICT in Schools (2015) - projekt iTEC v letech 2010 - 2014 zkoušel na více než 2 500 třídách ze 20 evropských zemí výuku třídy budoucnosti. Ta nebyla založena jen na využívání technologií, ale spočívala především ve změně způsobu, jakým se žáci ve škole vzdělávají. Projekt iTEC vytvořil v průběhu čtyř let řadu inovativních výukových scénářů, které byly vyzkoušeny v praxi. Publikace shrnuje výstupy projekty a přibližuje hlavní myšlenky konceptu "Třídy budoucnosti", který projekt vytvořil. Publikace je v angličitě a je ke stažení zde

Studie o IT administrátorech škol (2015)

Organizace European Schoolnet (EUN) zveřejnila výsledky zajímavého průzkumu mezi evropskými IT administrátory škol. Do průzkumu se zapojilo přes 3600 respondentů, z toho 85 z České republiky. Dotazování probíhalo formou online dotazníku, který obsahoval 23 otázek a byl přeložen do národních jazyků. Dotazník byl šířen především na sociálních sítích organizace EUN, členských organizací EUN a partnerské společnosti CISCO, která se na průzkumu podílela.

Cílem dotazníku bylo zjistit, jaké povinnosti skýtá role IT administrátora škol v různých zemích, s jakými překážkami se administrátoři nejčastěji setkávají a o jaký typ dalšího vzdělávání by měli zájem. Organizace EUN již od roku 2014 nabízí učitelům a dalším zájemcům zdarma masivní online otevřené kurzy (MOOC) v rámci European Schoolnet Academy www.europeanschoolnetacademy.eu. V budoucnu by organizace EUN ráda některý se svých kurzů zaměřila právě na tuto cílovou skupinu.

V souvislosti s vydáním výsledků tohoto dotazníku bychom rádi upozornili na specifikum českého vzdělávacího systému a české terminologie. IT administrátoři jsou v evropských zemích správci školních počítačových sítí, tato funkce však není v české legislativě zavedena. V českém systému existuje pozice ICT koordinátora či ICT metodika, která má širší pojetí a zahrnuje i metodickou a poradenskou činnost poskytovanou jiným pedagogům.V českém prostředí proto na dotazník reagovali ICT metodici škol, z nichž 100% uvedlo, že má současně i pedagogický úvazek.

Srovnání povinností a potřeb českých ICT metodiků a IT administrátorů v jiných zemí nemůže být zcela přesné, protože se tyto dvě pozice v mnohém liší. Přesto se domníváme, že dokument přináší řadu zajímavých výsledků, a doufáme, že organizace EUN nabídne brzy další MOOC na některé z témat, které by IT administrátory či ICT metodiky škol zaujalo. 

Studie k dispozici zde. Komentář DZS ke studii k dispozici zde

Výuka s tablety - výstupy projektu Creative Classrooms Lab (2015)

Projekt Creative Classrooms Lab pilotoval využívání tabletů ve výuce na základní a středních školách v 8 evropských zemích. Publikace představující 4 vzdělávací scénáře k dispozici zde.

Bezpečné využívání internetu - výstupy projektu Projekt Web We Want (2015)

Pro mnoho mladých lidí na začátku 21. století jsou jejich společenské interakce a aktivity na Internetu a osobnost v internetovém světě stejně důležité jako život ve světě fyzickém. Učitelé to proto musí mít na paměti a mladým lidem pomáhat, aby dokázali možnosti, které jim online technologie a sociální media nabízejí, využívat pro rozvoj klíčových kompetencí a aby se v první řadě stali přemýšlivými a zodpovědnými občany.

Právě toto si klade za cíl Web podle nás, spuštěný v rámci sítě Insafe* v únoru 2013 na Den bezpečnějšího internetu. Vytvořili ho mladí lidé pro mladé lidi a jeho cílem je seznámit čtenáře s jejich právy a povinnostmi a přimět je, aby se zamysleli nad chováním vlastním i chováním svých vrstevníků.

Stejně jako Web podle nás vytvořili mladí lidé pro mladé lidi, navrhli Pedagogickou příručka Webu podle nás učitelé pro učitele z celé Evropy i mimo ni. V plánech lekcí najdete nápady a aktivity, jejichž cílem je povzbudit mladé lidi, aby rozvíjeli své tvůrčí a kritické myšlení, což budou v budoucnu nezbytně potřebovat, budou-li chtít svůj život smysluplně naplnit.

Starší publikace

Survey of Schools: ICT in Education (2013) 

Celoevropský on-line průzkum o využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v oblasti vzdělávání, který se zaměřoval na žáky, učitele i ředitele základních a středních škol.  Průzkum byl iniciován a financován Generálním ředitelstvím Evropské komise pro informační společnost a média. V ČR se ho zúčastnilo 544 škol, 7602 žáků, 1139 učitelů a 376 ředitelů a v ČR průzkum koordinoval Dům zahraniční spolupráce.

Výsledky průzkumu zveřejnila Evropská komise v dubnu 2013 a na stránkách EK naleznete celoevropské výsledky i zprávy jednotlivých zemí včetně dat ke stažení. Zpráva o stavu ICT v České republice v českém překladu ke stažení zde.

Insight Country Report (2013)

Organizace EUN vytváří každý rok tzv. Insight Country Reports - zprávy o stavu ICT ve vzdělávání v jednotlivých členských zemí EUN. DZS ve spolupráci s externími odborníky tyto zprávy vytváří od roku 2009.

Všechny zprávy za všechny země k přečtení a stažení zde, je možno vyhledávat dle zemí.  

 

 

Další zajímavá digifolia

Digifolio eTwinning - online spolupráce škol v Evropě

Aktivita eTwinning podporuje spolupráci evropských škol postavenou na používání informačních a komunikačních technologií (ICT). Účastníkům nabízí zázemí, nástroje a služby, díky kterým je krátkodobá či dlouhodobá spolupráce v rámci jakéhokoli předmětu jednodušší. 

Digifolio Výuka s tablety 

V rámci projektu evropského Creative Classrooms Lab bylo vytvořeno sedm modelových výukových scénářů, které ukazují, jak lze tablety zapojit do výuky. Scénáře jsou obecné a je možné je realizovat na každém stupni vzdělávání a v různých vyučovacích předmětech. Každý scénář obsahuje základní popis, výukový scénář a podrobný přehled výukových aktivit. Na základě scénáře, který obsahuje i popis modelové hodiny, si může každý učitel sestavit vlastní osnovu hodiny pro svůj předmět a probíranou látku. 

Digifolio Jak nejlépe využít interaktivní tabuli

Smysluplné využití interaktivní tabule stejně jako jakéhokoli jiného nástroje je podmíněno tím, že učitelé budou umět tuto technologii plně využívat.

EUN Academy

Chcete se zapojit do dalšího vzdělávání učitelů s evropským rozměrem, ale nechcete kvůli tomu cestovat nikam daleko? Zapište si bezplatný online kurz EUN Academy!

European Schoolnet Academy je iniciativa evropského sdružení European Schoolnet (EUN), jejímž cílem je umožnit učitelům základních a středních škol vzdělávat se prostřednictvím online kurzů. Pod vedením zkušených lektorů jsou v rámci kurzů diskutovány nejrůznější otázky školní praxe s důrazem na inovativní metody výuky a využití ICT ve vzdělávání. Důležitou součastí kurzů je vzájemná výměna zkušeností mezi zapojenými učiteli.

Všechny kurzy jsou zdarma. Délka kurzů se pohybuje v rozmezí 6 až 8 týdnů, příprava zabere zhruba 2 až 3 hodiny týdně. Do kurzu se lze zapsat i v jeho průběhu. Bližší informace jsou uvedeny na www.europeanschoolnetacademy.eu.

Bulletin Škola v síti

badatelsky orientovaný přístup, ICT, programování, projektová výuka, STEM
Pohled byl zobrazen 1234x od 9 listopad 2015 do 29 březen 2024