5.3.1 Vzdělávací obor - Informační a komunikační technologie - Základy práce s počítačem 1. a 2. období 1. stupně
Základy práce s počítačem 1. a 2. období 1. stupně
Žák
ICT-5-1-01 využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie
ICT-5-1-02 respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady
ICT-5-1-03 chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ICT-5-1-01p ovládá základní obsluhu počítače
ICT-5-1-02p dodržuje pravidla bezpečné a zdravotně nezávadné práce s výpočetní technikou
Navigace
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 1. stupeň – 2. období |
Indikátory |
žák |
žák |
- využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie |
1. při práci využívá základní ovládací prvky a nástroje operačního systému/grafického uživatelského rozhraní, které vedou ke spuštění, přepínání 2. při práci běžně používá označování, kopírování, přesouvání, mazání 3. propojí počítač s jiným digitálním zařízením 4. zobrazí, uloží, přenese, vytiskne data 5. pracuje se soubory a využívá určená místa v počítači pro ukládání různých druhů dat |
- respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady |
1. vyjmenuje hlavní části počítače a běžné periferie a vysvětlí jejich funkci 2. vyjmenuje běžné aplikace a vysvětlí jejich použití 3. řádně zapne a vypne počítač 4. rozezná provozní stav počítače a podle toho postupuje v práci, v případě nesnází si vyžádá pomoc 5. dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s ICT v místě, ve kterém pracuje |
- chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím |
1. průběžně ukládá výstupy své práce na více nezávislých místech 2. rozpozná, zda si spouští aplikace, ukládá a sdílí data, informace a výstupy své práce v prostředí počítače, místní sítě, nebo internetu, a podle toho zvolí nástroje a bezpečné postupy své práce 3. uvede příklady situací, které mohou vést k poškození, ztrátě nebo zneužití dat a navrhne postup, který tomu zabrání 4. si zvolí silné heslo a chrání je před zneužitím |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- zvládat základní obsluhu počítače – zapnutí, vypnutí, práci s myší
- pracovat s vybranými a přiměřenými výukovými a zábavnými programy podle pokynu
- zvládat psaní známých písmen na klávesnici
- dodržovat pravidla bezpečné a zdravotně nezávadné práce s výpočetní technikou