5.2.1 Vzdělávací obor - Matematika a její aplikace - Geometrie v rovině a v prostoru 2. období 1. stupně
Geometrie v rovině a v prostoru 2. období 1. stupně
žák
M-5-3-01 narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici); užívá jednoduché konstrukce
M-5-3-02 sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
M-5-3-03 sestrojí rovnoběžky a kolmice
M-5-3-04 určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu
M-5-3-05 rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
M-5-3-01p znázorní, narýsuje a označí základní rovinné útvary
M-5-3-02p měří a porovnává délku úsečky
M-5-3-02p vypočítá obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
M-5-3-03p sestrojí rovnoběžky a kolmice
M-5-3-05p určí osu souměrnosti překládáním papíru
- pozná základní tělesa
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Matematika a její aplikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Tematický okruh přispívá k rozvoji geometrické a prostorové představivosti a k seznámení se s jednoduchými geometrickými útvary v rovině i v prostoru. Nejprve je třeba zvládnout orientaci v prostoru (vztahy před, za, vpředu, vzadu, vedle, nahoře, dole, uvnitř, vně, vpravo, vlevo), čtení obrázků – pochopení prostorové situace znázorněné v rovině, různé druhy čar (přímé, křivé, lomené) a jejich využití. Žáci LMP se učí poznávat a pojmenovávat útvary rovinné (obdélník, čtverec, kruh, trojúhelník) i útvary prostorové (kvádr, krychle, válec, koule, později jehlan a kužel). Rovinné útvary dokážou žáci načrtnout. Vše se realizuje prostřednictvím manipulativních činností (vytváření koláží z geometrických útvarů, práce s různými skládačkami), stavby z krychlí a dalších těles a žáci se snaží popsat, co a z čeho vytvořili. Vhodnou metodou je překládání papíru např. k porovnávání úseček, určení středu úsečky, osy úsečky a osově souměrných útvarů.
Rýsování závisí na možnostech žáků: nejprve rýsují přímé čáry, potom úsečky, dále úsečky dané délky. Rýsování kolmic a rovnoběžek závisí na dovednostech žáků. Vhodné je nejprve modelovat rovnoběžné a kolmé přímky pomocí překládání papíru a vyhledávání jejich reprezentací v okolí žáků.
Měření v geometrii se orientuje na měření úseček a určování jejich délek, jednotky délky se zavádějí postupně. Nejprve žáci pracují s decimetry, centimetry a metry a učí se vyjadřovat jednu jednotku pomocí jiné.
Početní geometrie se věnuje zejména výpočtům obvodů trojúhelníku, čtverce a obdélníku – vše na konkrétních případech z běžného života, aby žáci viděli smysl výpočtů.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – |
Indikátory |
žák |
žák |
- narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnice); užívá jednoduché konstrukce |
1. rozezná základní rovinné útvary (kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnice) nezávisle na jejich natočení, velikosti nebo označení |
- sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran |
1. rozlišuje obvod a obsah rovinného útvaru |
- sestrojí rovnoběžky a kolmice |
1. vyhledá dvojice kolmic a rovnoběžek ve čtvercové síti |
- určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu |
1. určí pomocí čtvercové sítě obsah rovinného útvaru, který lze složit ze čtverců a obdélníků |
- rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru |
1. pozná osově souměrné útvary (i v reálném životě) |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- kreslit křivé a přímé čáry
- poznat rozdíl mezi čárou a přímkou
- používat pravítko při rýsování přímek
- změřit délku předmětu