Online setkání: VYUŽITÍ FOTOGRAFIE VE VÝUCE DĚJEPISU

od Metodický portál RVP.CZ, NÚV

Online setkání se konalo ve čtvrtek 7. 1. 2016.
 
Metodický portál RVP.CZ využívá prostředí Big Blue Button, které umožňuje online komunikaci mezi účastníky, audio a video prezentace, moderaci i záznam celé diskuze. 
Těšte se na zajímavá témata!
Přidat do kolekce

Čtvrtek 7. 1. 2016, 20:00
Využití fotografie ve výuce dějepisu 

Současná popkultura je vizuální. Žáci sami díky mobilním telefonům často fotografují a sdílejí snímky na sociálních sítích (Facebook, Instagram). Dle posledních výzkumů je i historie často zprostředkována obrazem. Didaktika dějepisu věnuje fotografii jako specifickému pramenu velkou pozornost z mnoha důvodů: snímky jsou srozumitelné, vyvolávají emoce, jejich prezentace není technicky náročná, jsou dostupné, sami žáci mohou přijmout roli fotografů. Didaktik a historik Kamil Činátl z Filozofické fakulty UK a z Oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů seznámí účastníky webináře s možnostmi, jak využít fotografie ve výuce. Nabídne konkrétní snímky a postupy jejich zapojení do výuky, dotkne se vzdělávacích cílů, které lze s pomocí fotografie efektivně naplnit.

Téma setkání propojí několik oborových perspektiv (historická věda, didaktika dějepisu, teorie médií, paměťová studia). Lektor Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. z Ústavu pro studium totalitních režimů vychází z předpokladu, že moderní média tvoří důležitý kontext historiografie i školního dějepisu.

Cíle setkání:
  • Setkání nabídne konkrétní postupy, jak účinně využít fotografii ve výuce.
  • Jaké typy fotografií jsou vhodné pro využití ve škole?
  • Jak interpretovat fotografii?
  • Jak můžeme do výuky zapojit žáky jako fotografy?
  • Využití fotografií se zaměřuje na zefektivnění výuky: motivuje žáky a studenty, posiluje udržitelnost znalostí a rozvíjí historickou gramotnost.
Program setkání:
  • Obrazy jako mnemotechnická pomůcka.
  • Analýza a interpretace ikonických snímků 20. století (Nick Ut: Napalm Girl, Jevgenij Chaldej: Vztyčení vlajky nad Reichstagem, Joe Rosenthal: Vztyčení vlajky na Ivodžimě aj.).
  • Srovnávací fotodvojice a jejich využití ve výuce.
  • Práce s rodinným fotoalbem.
  • Reflexe: proč pracovat s fotografií ve výuce?
Komu je setkání určeno:
Setkání je určeno učitelům dějepisu a příbuzných společenskovědních předmětů (občanská výchova, literární a mediální výchova), kteří se ve výuce zabývají moderními dějinami. Metodika práce s fotografií se zaměřuje na zefektivnění výuky, a tak se může hodit všem, kteří se potýkají s nedostatkem času (příkladně učitelé na SOŠ a SOU).
Setkání je zdarma.
Lektor:
Kamil Činátl, Ph.D. Více než deset let vyučoval češtinu a dějepis na několika pražských gymnáziích. Působí na Ústavu českých dějin FFUK, kde se věnuje didaktice dějepisu. Na Ústavu pro studium totalitních režimů se zabývá tvorbou pomůcek pro učitele. Je spoluautorem řady vzdělávacích aplikací a metodik.

Užitečné odkazy (bude včas doplněno):

Videozáznam setkání

Ke stažení

Využití fotografie ve výuce dějepisu.pdf

Prezentace k setkání

2MB | Čtvrtek, 07 leden 2016 | Detaily

Metodický portál RVP.cz nabízí svým uživatelům tematická setkání v online prostředí. Mají formu webinářů, webových seminářů. Konají se (dle přání uživatelů) obvykle ve večerních hodinách.

Na setkání zveme zajímavé hosty. Uvítáme náměty na hosty a témata i od vás!

Pokud můžete doporučit zajímavou osobnost, která by se chtěla stát hlavní prezentující osobou našeho setkání, nebo máte přímo vy nějaké téma vhodné pro online vzdělávací webinář, neváhejte se ozvat na setkavani@rvp.cz nebo v diskuzním fóru.

Kolekce: Mohlo by vás zajímat

Alternativní výuka dějepisu na gymnáziích
Autor: Veronika Sováková
NázevPopisTyp
Pojem a úloha státu ve výuce dějepisučlánek
Myšlenkový a vědecký rozměr osvícenstvíčlánek
Návrh alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP pro čtyřleté gymnázium a vyšší stupeň víceletého gymnázia (didaktická inovace dějepisného kurikula)článek
Výuka dějepisu podle návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis na Gymnáziu Hladnov v Ostravěčlánek
Obsahová analýza diskusních příspěvků k návrhu Alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP Gčlánek
Vyhodnocení realizace alternativních osnov dějepisu gymnáziačlánek
Celkové zkušenosti z výuky alternativního dějepisu v roce 2014článek
Období normalizace - závěrečná fáze a sametová revoluce v ČSSRčlánek
Ověřování alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP pro čtyřleté gymnázium a vyšší stupeň víceletého gymnázia ve školní praxi.(úvodní text)článek
Politická a společenská situace na počátku 50. let v ČSRčlánek
Etapa tzv. normalizace v dějinách ČSSRčlánek
Centrum vizuální historie Malach: brána k tisícům jedinečných životních příběhůčlánek
Protektorát Čechy a Morava: R. Heydrich a konečné řešení české otázkyčlánek
ONLINE SETKÁNÍ: Výuka dějepisu podle alternativní verzeAudioVideo
ONLINE SETKÁNÍ: Využití orální historie pro tvorbu výukového dokumentuAudioVideo
ONLINE SETKÁNÍ: Kolektivizace zemědělství v ČSR v 50. letech 20. století - metodická inspiraceAudioVideo
ONLINE SETKÁNÍ: Moderní dějiny - webová antologie pramenů na příkladu I. světové války - metodická inspiraceAudioVideo
První a druhá berlínská krizečlánek
Průmyslová revoluce na Smíchověčlánek
Pohled byl zobrazen 832x od 7 leden 2016 do 24 květen 2017