Formativní a sumativní hodnocení žáků v souvislosti s implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření
Hodnocení v kontextu implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření do praxe
Způsob práce s hodnocením žáků je jmenovitou součástí podpůrných opatření. Z toho vyplývá, že kategorie, které rozlišují různé přístupy k hodnocení žáků, mají sloužit pro rozlišování různých kvalit výuky v rámci podpory práce žáka.
Cíle: Hodnocení v úloze zpětné vazby má podporovat učební činnosti žáka, žákovu motivaci k nim, nemá mít tlumivé důsledky pro žákovské učení, nesmí vyvolávat negativní autoatribuce.
Struktura klíčových kategorií:
- heteronomní vs. autonomní hodnocení,
- formativní hodnocení jako prostředek k rozvoji autonomního hodnocení,
- funkce hodnotících kritérií ve formativním hodnocení,
- problém kauzálních atribucí: neutralizace negativních důsledků sumativního hodnocení prostřednictvím rozvoje autonomního hodnocení,
- individuální a sociální vztahová norma při hodnocení.
Hodnocení autonomní a heteronomní
Hodnocení žáků je nástrojem, který má přispívat k optimálnímu průběhu záměrného a systematického učení s ohledem na vyučovací cíle.
Tento nástroj může ovládat buď jen učitel vůči žákovi a jeho výkonům, nebo žák sám.
Proč žák sám? – protože hodnocení se primárně vztahuje k průběhu jeho vlastní činnosti, kterou má zvládnout: je zpětnou vazbou. V budoucnu bude žák i bez učitele nucen rozpoznat chyby a vybírat nejlepší alternativu řešení určité úlohy.
Problém v rámci podpůrných opatření: náhled na hodnocení je součástí metakognitivních procesů, které vyžadují určitý stupeň rozvoje intelektu.
Hodnocení (resp. jeho příspěvek k optimálnímu průběhu učení) působí (1) formativně a regulativně, (2) motivačně. Tyto dvě funkce společně podmiňují dva typy hodnocení:
hodnocení heteronomní (vnější) – slouží jako nástroj vnějšího řízení, který žáka jednak pobízí (motivuje) k výkonu, jednak usměrňuje a organizuje jeho učební aktivity směrem k optimálnímu výkonu,
Model: žákův výkon → učitelské hodnoceni → předpokládaná změna žákova výkonu.
hodnocení autonomní (vnitřní) – slouží žákovi jako motivační podnět a jako nástroj pro posuzování a ovlivňování průběhu nebo výsledků učení.
Model: žákův výkon → žákova reflexe (svého nebo cizího) výkonu spojená s hodnocením výkonu → učitelská metareflexe.
Cílem vzdělávacího procesu je, aby se podíl autonomního hodnocení a motivace k němu v průběhu vzdělávání postupně zvyšoval, tj. aby žák hodnocení postupně zvládal, měl o ně zájem a současně přebíral zodpovědnost za své jednání a za své hodnotící soudy.
Obr. 1. Porovnání některých důležitých stránek procesu výuky nebo jejího pojetí z hlediska autonomního a heteronomního hodnocení. Různé složky autonomního a heteronomního hodnocení se v reálné výuce vzájemně nutně doplňují.
|
AUTONOMNÍ HODNOCENÍ |
HETERONOMNÍ HODNOCENÍ |
Klíčový aktér hodnocení |
žák |
učitel |
Střídání role aktéra (mluvčího) v proceduře hodnocení |
žák → učitel → žák |
učitel → žák |
Vztah hodnocení k intencionálnímu učení žáka |
cíl učení |
prostředek učení |
Funkce hodnocení |
informovat o hodnotách průběhu a výsledků činnosti, která je předmětem učení |
informovat o hodnotách průběhu a výsledků činnosti, která je předmětem učení |
Vnější projev hodnocení |
hodnotící zpráva (kritérium + ordinální údaj o míře hodnoty) |
hodnotící zpráva (kritérium + ordinální údaj o míře hodnoty) |
Cíl hodnocení ve výuce |
optimální autoregulace žákova učení |
optimální regulace žákova učení |
Pojetí učiva |
prostředek žákova poznávání a sebepoznávání (metakognice) |
předmět žákova osvojení a prostředek poznávání (kognice) |
Pojetí organizačních forem |
komunikačním jádrem je žák jako organizátor svého učení za nutné pomoci učitele |
komunikačním jádrem je učitel jako organizátor žákova učení a jeho pomocník |
Typické metody |
reflektivní, interpretativní |
transmisivní |
Pozice hodnocení v edukativním procesu |
doprovází proces žákova učení jako jeho nutná vnitřní součást |
završuje jednotlivé dílčí kroky nebo etapy žákova učení jako nutná vnější dopomoc, regulace nebo motivace |
Pojetí učitelské role při hodnocení |
průvodce, facilitátor, pomocník |
„buditel“, vůdce, pomocník |
Podle: SLAVÍK, J. Autonomní a heteronomní pojetí hodnocení – aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika,2003, 53, č. 1, s. 5 - 25, ISSN 3330-3815