Formativní a sumativní hodnocení žáků v souvislosti s implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Hodnocení v kontextu implementací §16 školského zákona a podpůrných opatření do praxe

Způsob práce s hodnocením žáků je jmenovitou součástí podpůrných opatření. Z toho vyplývá, že kategorie, které rozlišují různé přístupy k hodnocení žáků, mají sloužit pro rozlišování různých kvalit výuky v rámci podpory práce žáka.

Cíle: Hodnocení v úloze zpětné vazby má podporovat učební činnosti žáka, žákovu motivaci k nim, nemá mít tlumivé důsledky pro žákovské učení, nesmí vyvolávat negativní autoatribuce.

Struktura klíčových kategorií:

  • heteronomní vs. autonomní hodnocení, 
  • formativní hodnocení jako prostředek k rozvoji autonomního hodnocení, 
  • funkce hodnotících kritérií ve formativním hodnocení, 
  • problém kauzálních atribucí: neutralizace negativních důsledků sumativního hodnocení prostřednictvím rozvoje autonomního hodnocení, 
  • individuální a sociální vztahová norma při hodnocení. 

Hodnocení autonomní a heteronomní

Hodnocení žáků je nástrojem, který má přispívat k optimálnímu průběhu záměrného a systematického učení s ohledem na vyučovací cíle.
Tento nástroj může ovládat buď jen učitel vůči žákovi a jeho výkonům, nebo žák sám.
   Proč žák sám? – protože hodnocení se primárně vztahuje k průběhu jeho vlastní činnosti, kterou má zvládnout: je zpětnou vazbou. V budoucnu bude žák i bez učitele nucen rozpoznat chyby a vybírat nejlepší alternativu řešení určité úlohy.
   Problém v rámci podpůrných opatření: náhled na hodnocení je součástí metakognitivních procesů, které vyžadují určitý stupeň rozvoje intelektu.
Hodnocení (resp. jeho příspěvek k optimálnímu průběhu učení) působí (1) formativně a regulativně, (2) motivačně. Tyto dvě funkce společně podmiňují dva typy hodnocení:

hodnocení heteronomní (vnější) – slouží jako nástroj vnějšího řízení, který žáka jednak pobízí (motivuje) k výkonu, jednak usměrňuje a organizuje jeho učební aktivity směrem k optimálnímu výkonu,
Model: žákův výkon → učitelské hodnoceni → předpokládaná změna žákova výkonu.

hodnocení autonomní (vnitřní) – slouží žákovi jako motivační podnět a jako nástroj pro posuzování a ovlivňování průběhu nebo výsledků učení.
Model: žákův výkon → žákova reflexe (svého nebo cizího) výkonu spojená s hodnocením výkonu → učitelská metareflexe.

Cílem vzdělávacího procesu je, aby se podíl autonomního hodnocení a motivace k němu v průběhu vzdělávání postupně zvyšoval, tj. aby žák hodnocení postupně zvládal, měl o ně zájem a současně přebíral zodpovědnost za své jednání a za své hodnotící soudy.

Obr. 1. Porovnání některých důležitých stránek procesu výuky nebo jejího pojetí z hlediska autonomního a heteronomního hodnocení. Různé složky autonomního a heteronomního hodnocení se v reálné výuce vzájemně nutně doplňují.

 

AUTONOMNÍ HODNOCENÍ

HETERONOMNÍ HODNOCENÍ

Klíčový aktér hodnocení

žák

učitel

Střídání role aktéra (mluvčího) v proceduře hodnocení

žák → učitel → žák

učitel → žák

Vztah hodnocení k intencionálnímu učení žáka

cíl učení

prostředek učení

Funkce hodnocení

informovat o hodnotách průběhu a výsledků činnosti, která je předmětem učení

informovat o hodnotách průběhu a výsledků činnosti, která je předmětem učení

Vnější projev hodnocení

hodnotící zpráva (kritérium + ordinální údaj o míře hodnoty)

hodnotící zpráva (kritérium + ordinální údaj o míře hodnoty)

Cíl hodnocení ve výuce

optimální autoregulace žákova učení

optimální regulace žákova učení

Pojetí učiva

prostředek žákova poznávání a sebepoznávání (metakognice)

předmět žákova osvojení a prostředek poznávání (kognice)

Pojetí organizačních forem

komunikačním jádrem je žák jako organizátor svého učení za nutné pomoci učitele

komunikačním jádrem je učitel jako organizátor žákova učení a jeho pomocník

Typické metody

reflektivní, interpretativní

transmisivní

Pozice hodnocení v edukativním procesu

doprovází proces žákova učení jako jeho nutná vnitřní součást

završuje jednotlivé dílčí kroky nebo etapy žákova učení jako nutná vnější dopomoc, regulace nebo motivace

Pojetí učitelské role při hodnocení

průvodce, facilitátor, pomocník

„buditel“, vůdce, pomocník

 Podle: SLAVÍK, J. Autonomní a heteronomní pojetí hodnocení – aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika,2003, 53, č. 1, s. 5 - 25, ISSN 3330-3815 

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP  

  Obsah RVP ZV 

  Hodnocení 

Odpovědi na často kladené dotazy

Pohled byl zobrazen 4194x od 1 březen 2016 do 18 duben 2024