Školní vzdělávací program třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami

od Průvodce RVP PV

Doporučení, inspirace a náměty

Školní vzdělávací program třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti s různým druhem zdravotního znevýhodnění by se jako celek v zásadě neměl lišit od školního vzdělávacího programu běžné mateřské školy ani obsahově, ani formálně. Měl by tedy pokrývat stejné okruhy informací (podrobněji viz dále). Měl by být zpracován stručně a jasně, formálně a jazykově na úrovni, která povaze a významu tohoto dokumentu odpovídá. Neměl by to být dokument příliš rozsáhlý, měl by obsahovat pouze požadované okruhy informací. Informace, které vypovídají o interních záležitostech mateřské školy a stejně tak i podrobnosti a detaily metodické či pracovní povahy, do ŠVP nepatří.

Identifikační údaje
Základní údaje, které by měly být v ŠVP uvedené, se týkají sídla školy (adresa, telefon), zřizovatele školy, ředitele školy, popř. názvu školy (pokud jej má), i toho, zda se jedná o samostatnou školu, či součást sloučeného zařízení apod. Dále je třeba uvést jména zpracovatele či zpracovatelů ŠVP (kdo program vytvořil, kdo se na něm podílel), kdy a kým byl projednán. Je možno uvést i název programu (pokud program jméno má) a další pro školu významné okolnosti, které školu určitým způsobem ozvláštňují a které vyjadřují její osobitost.

Charakteristika školy
V ŠVP je třeba uvést v první řadě typ třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona (podle druhu zdravotního znevýhodnění), dále pak velikost školy (počet tříd, rozlohu budovy a přilehlých prostor), lokalitu školy (v jakém prostředí se nachází), charakter budovy a okolí, včetně možností, kterých škola využívá, popř. které se pro vzdělávání dětí nabízejí. Dále by mělo být v ŠVP uvedeno, s kým škola spolupracuje (SPC, PPP, lékař, základní škola apod.), kdo jsou jejími partnery, účastní-li se škola nějakého projektu apod. Jedná se zpravidla o popis skutečností, které by měly být v souladu s navrhovaným programem, resp. program by měl těmto skutečnostem odpovídat, vycházet z nich.

Charakteristika školního vzdělávacího programu
V ŠVP je třeba uvést, zda jde o program vlastní, nebo zda se škola hlásí k některému zveřejněnému modelu nebo programu, vyjádřit hlavní myšlenky, ze kterých vychází (koncepce či filozofie školy), jakým směrem se profiluje apod. Ať už je volena jakákoli cesta, důležité je jasně vyjádřit především vzdělávací cíle a záměry školy. Měly by být v souladu s cíli a záměry RVP PV. Domníváme se, že i v případě třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona se lze o záměry a cíle RVP PV dobře opírat, neboť jedním z hlavních principů vzdělávání je rozvoj každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a rozvoj samostatnosti (soběstačnosti), což je zcela v souladu s potřebami a možnostmi speciálního vzdělávání. V ŠVP třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona je nutno tyto cíle konkretizovat a doplnit je o cíle speciální: uvést, oč škola usiluje, co považuje za podstatné, co chce dětem a jejich rodičům zajistit a nabídnout, jakým konkrétním potřebám dětí je program přizpůsoben, nač je kladen důraz, jaké specifické dovednosti u dětí program rozvíjí, jaké nároky jsou kladeny na pedagoga apod.
Dále je nutno vyjádřit, jakým způsobem a jakými prostředky tyto cíle budou konkrétně naplňovány, a tedy jakou cestou chce škola k těmto cílům dojít.
Škola by měla v ŠVP dále popsat své zásady vzdělávací práce, uplatňované principy, formy, metody apod. V případě třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona to bude popis všech podpůrných opatření, kterých škola využívá (speciální metody, formy a postupy, kompenzační a rehabilitační pomůcky, speciální didaktické materiály), nabídka speciálních a podpůrných terapií (logopedie, alternativní komunikace, znaková řeč, fyzioterapie, prostorové vnímání aj.), popř. vše další, co vypovídá o specifičnosti programu.

Podmínky a organizace vzdělávání
V ŠVP pro třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona stejně tak jako v ŠVP běžných mateřských škol, je dále třeba popsat podmínky, resp. aktuální stav, týkající se věcného vybavení, životosprávy, psychosociálních podmínek, organizačního chodu a řízení mateřské školy, personálního zajištění či spolupráce s rodiči dětí. Kromě všeobecně platných podmínek platných v běžných mateřských školách RVP PV popisuje některé další specifické podmínky ve vztahu k druhu a stupni postižení dětí, které je třeba brát při tvorbě ŠVP úvahu. Pedagogové svoje podmínky porovnají s požadavky RVP PV a zhodnotí, zda a do jaké míry jsou vyhovující.47
Pokud analýza podmínek upozorní na nevyhovující stav či rezervy, škola si ve svém programu stanoví, co konkrétně je třeba upravit, vytvořit či zlepšit a jakým způsobem hodlá postupovat.
Z hlediska organizace školy a vzdělávání je třeba uvést, jaké je celkové uspořádání školy i jednotlivých tříd (počet tříd), bližší charakteristiku jednotlivých tříd (např. podle zaměření třídy, uplatňovaných metod a forem práce, z hlediska počtu dětí, jejich věku a potřeb, z hlediska druhu či stupně postižení).
Důležité je uvést, jaký je vnitřní režim školy, resp. obvyklý denní program. Stačí jen rámcově, aby rozvrh základních režimových činností týkajících se organizačního chodu školy (příchody a odchody dětí, pobyt venku, časový prostor pro stravování apod.) zůstal dostatečně flexibilní48. Je třeba pamatovat také na zařazování každodenně se opakujících činností a doplňkových programů (např. řízené pohybové aktivity, zdravotní cvičení, rehabilitační programy, programy speciálně pedagogické péče). Stejným způsobem je třeba dle okolností (jestliže škola tímto způsobem pracuje) zachytit i týdenní režim (pravidelně se opakující činnosti v rámci týdne). Obdobně lze uvést také nabídku celoškolních doplňkových akcí a aktivit plánovaných ve školním roce (škola v přírodě, oslavy, zábavy, výlety atd.)
V porovnání s běžnou školou půjde z hlediska třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona o to, postihnout a popsat úpravu organizace vzdělávání zohledňující speciální potřeby dětí, např. snížení počtu dětí ve třídě, zajištění služeb asistenta, zařazení předmětů sociálně pedagogické péče, úpravu organizačního chodu, denního či týdenního režimu či poskytování speciálně pedagogických a pedagogicko psychologických služeb.
Z ŠVP by mělo být zřejmé i to, jaké požadavky jsou kladeny na pracovníky speciální mateřské školy, jaká pravidla je nutno dodržovat (mohou to být organizační pravidla, metodické zásady, pravidla vzájemného styku mezi učitelkami či zásady spolupráce s rodiči apod.), neboť i toto významně charakterizuje vzdělávací prostředí školy.

Vzdělávací obsah (uspořádání učiva)
Pro zpracování vzdělávacího obsahu ve školním vzdělávacím programu třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona obecně platí obdobná pravidla jako pro mateřskou školu běžnou. Znamená to, že je třeba vytvořit integrované bloky.
Integrované bloky představují v jistém smyslu stavební kameny, z nichž pedagogové postupně vytvářejí základní formální vzdělávací nabídku školy. Každá škola si může zvolit a uspořádat bloky po svém a pedagogové tak mají možnost je pojmout a koncipovat nejrůznějším způsobem, a to ve vztahu ke konkrétní situaci49. V případě třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona ovlivní podobu těchto bloků konkrétní vzdělávací potřeby a možnosti dětí, resp. druh a stupeň jejich postižení. Znamená to, že bloky budou obsahovat v porovnání s bloky v běžné mateřské škole jen takový výběr učiva, který je možno dětem vzhledem k jejich postižení nabídnout. Naopak na některé učivo (témata, činnosti) může být kladen větší důraz. Zřejmě budou do programu zařazena i další témata a specifické činnosti. Důležitější než samotný výběr učiva je jeho přizpůsobení speciálním vzdělávacím potřebám dětí, a tedy jeho modifikace a úprava.

Protože vzdělávání ve třídě nebo škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona bude probíhat ve značné míře na základě individuálních vzdělávacích plánů, stačí, aby vzdělávací obsah byl v ŠVP takové třídy nebo koly vymezen jen velmi obecně, aby umožňoval individuálně odlišnou práci s dětmi a děti ani pedagogy zbytečně nesvazoval.

Doplňující programy, projekty a další aktivity
Platí i ve třídě nebo škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona že hlavní vzdělávací nabídka (v podobě integrovaných bloků) může být dle potřeb doplněna dílčími specificky zaměřenými projekty či programy. Právě zde může být prostor k tomu, aby byla do školního programu dle potřeb začleněna v potřebném rozsahu speciálně pedagogická péče.

Přehled o evaluační činnosti školy
Požadavky na zpracování přehledu evaluačních aktivit v ŠVP jsou pro třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona obdobné jako v mateřských školách běžných. V důsledku toho, že si každá mateřská škola vytváří svůj vlastní ŠVP, potřebuje si sama zjišťovat, zda a do jaké míry tento program funguje.
V ŠVP by měl být uveden přehled evaluačních činností, které probíhají na úrovni školy, přehled činností, které probíhají na úrovni třídy, a přehled o sledování a hodnocení vzdělávacích výsledků, kterých děti v podmínkách třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona dosahují. Vzhledem ke specifickým vzdělávacím potřebám dětí v důsledku jejich handicapů by měl být důraz kladen především na evaluační činnosti týkající se sledování individuálních rozvojových pokroků dětí a na hodnocení individuálních vzdělávacích plánů. (Tvorba individuálních vzdělávacích plánů a vedení záznamů o pokrocích každého dítěte by ve třídě nebo škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami měla být samozřejmostí.)


1) Jak již bylo uvedeno, podmínky v RVP PV je třeba vnímat jako celek a také k nim jako k celku přihlížet, a to jak při jejich vytváření a zabezpečování, tak i při jejich hodnocení. V RVP PV jsou formulovány podmínky plně vyhovující (optimální), s nimiž pedagogové svou situaci porovnávají s tím, že není nutno (a ani možno) všem jednotlivým požadavkům dokonale vyhovět, ale je třeba se k nim blížit.
2) Neměl by to být detailní časový rozpis, ale spíše volnější rozvržení časových úseků, zachycení sledu určitých
činností s pokud možno orientačními časy, umožňujícími upravovat intervaly dle aktuálních potřeb a okolností.
3) Okolností, které podobu bloků ovlivní, je celá řada: např. to jsou konkrétní podmínky školy, prostředí, ve kterém se děti pohybují, a stejně tak i prostředí krajinné, regionální zvláštnosti, samozřejmě také profilace školy.

 

ŠVP třídy nebo školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona při zdravotnickém zařízení

 

Kapitola 11 RVP PV: Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu

 

Navigace

«  O průvodci a úpravách  «

  Úpravy ŠVP 

 Plány (IVP, PLPP)

 

  Obsah RVP PV 

Náměty, další inspirace a diskuze

   Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti s tvorbou PLPP a IVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
   Dotazy související s tvorbou PLPP nebo IVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.

Pohled byl zobrazen 5277x od 12 září 2016 do 29 březen 2024