10. Vzdělávání dětí od dvou do tří let

od Průvodce RVP PV

 
Text RVP PV s odkazy
 

Předškolní vzdělávání lze organizovat pro děti od dvou let věku. Rámcové cíle a záměry vzdělávání, obsažené v RVP PV, jsou vhodné i pro vzdělávání 1) dětí od dvou do tří let. Je však nezbytné uvědomovat si specifika, související s dosahovanou úrovní ve všech oblastech vývoje dítěte. Dvouleté dítě projevuje velkou touhu po poznání, experimentuje, objevuje. Poznává všemi smysly. Vymezuje se vůči ostatním, osamostatňuje se, bývá silně egocentrické. Neorientuje se v prostoru a čase, žije přítomností a situacemi, které ji naplňují. V pohybových aktivitách je méně obratné. Proti starším dětem má výrazně méně zkušeností. Rozdíly v jednotlivých oblastech vývoje dětí tohoto věku jsou velmi výrazné.
Pro dvouleté dítě je zařazení do mateřské školy nejčastěji první sociální zkušeností mimo širší rodinu. Obvykle se projevuje silnější potřebou vazby na dospělou osobu. Poznává nové vzorce chování dospělých i vrstevníků, vymezuje si vlastní prostor, přijímá vymezené hranice a nové role. Učitel zastává velmi významnou pozici, stává se zástupcem rodiče, jistotou a oporou dítěte v běžném dění i v budování vztahů s vrstevníky.
Dvouleté děti se nejvíce učí nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Podmínkou úspěšné pedagogické práce je citlivé přizpůsobování organizace se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a praktických dovedností, ponecháním co největšího prostoru pro volné hry a pohybové aktivity.

 

1) Pro výchovu, vzdělávání a péči o dítě předškolního věku v mateřské škole je dnes užíván termín „předškolní vzdělávání“. Tento pojem v sobě zahrnuje aspekty výchovné i vzdělávací – týká se zajištění zdravého rozvoje a prospívání každého dítěte, jeho učení, socializace i společenské kultivace.

Poznámky k úpravám - nová kapitola 10

Předškolní vzdělávání doplňuje rodinnou výchovu. Zajištění možnosti přijímání dvouletých dětí do mateřské školy je nabídkou pro rodiny, které potřebují z různých důvodů zajistit péči o dítě mimo rodinu a hledají vhodné řešení. Mateřská škola je v tuto chvíli jediným institucionálním zařízením v České republice, které garantuje kvalitu poskytované služby na státní úrovni, pracuje zde kvalifikovaný personál, je sledováno dodržování hygienických a dalších právních předpisů. Mateřská škola je také pro rodiny zpravidla finančně i místně nejdostupnější.
Při zařazení dětí mladších tří let do mateřské školy je nutné navázat úzkou spolupráci s rodinou již v okamžiku přijetí dítěte, domluvit se na průběhu adaptačního období dle možností rodiny i školy. Mateřská škola často ve velké míře ovlivňuje postoj rodičů ke škole a k budoucí spolupráci. Učitel se stává nejen vychovatelem dítěte, ale také průvodcem rodiny. Pomáhá rodičům řešit každodenní drobné i větší starosti, rozkrývá obavy a navozuje pocit bezpečí pro dítě i jeho blízké. Je důležité vhodnou formou podporovat rodiče v jejich roli a přijetí odpovědnosti za dítě. Je dobré, pokud ředitel a učitelé umí dobře komunikovat a sdílet potřebné. Důležitá témata pro začátek spolupráce:

  • Adaptace – průběh, časování, možné reakce dítěte, pozitivní motivace v rodině
  • Přiměřenost doby pobytu dítěte – možnosti přizpůsobení pracovní doby rodičů, pomoc širší rodiny
  • Nemocnost – dítě může být v prvním roce náchylnější k nemocem, s tím by měli rodiče počítat a dbát na doléčení každé nemoci (vzájemná solidarita)
  • Stravování – dopřát dítěti poznávat nové chutě
  • Pravidelný režim – důležité pro pocit bezpečí; rodiče často neví, že dítě potřebuje pravidla a řád

Vzdělávací obsah RVP PV není třeba pro dvouleté děti měnit. Všechny očekávané výstupy i klíčové kompetence jsou nastaveny tak, aby učitel vedl každé dítě k jejich postupnému dosahování v takové míře, která je pro dítě akceptovatelná. Při práci s děti mladšími tří let učitel volí přiměřené metody a formy vzdělávání. S ohledem na bezpečnost i možnosti konkrétních dětí, pracuje s menšími skupinami nebo individuálně, vybírá takové činnosti, které dítě zvládne, počítá se zapojením všech smyslů, nastavuje si přiměřené vzdělávací cíle. Nejdůležitější je prostor pro volnou hru.

10.1 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let

Předškolní období je zásadní pro utváření celoživotních návyků, respektování pravidel a norem. Ve věku dvou let je dítě zpravidla připraveno tyto aspekty rozeznávat a přijímat. Pokud se v mateřské škole vzdělávají děti mladší tří let, je nutné zajistit kromě požadavků vymezených v kapitole 7 ještě další podmínky, které reagují na vývojová specifika, individuální potřeby, zájmy a možnosti těchto dětí. Dítě ve věku od dvou do tří let má některé potřeby jiné nebo intenzivnější než děti starší. Potřebuje stálý pravidelný denní režim, dostatek emoční podpory, zajištění pocitu bezpečí, přiměřeně podnětné prostředí a činnosti, více individuální péče, srozumitelná pravidla.
Podmínky pro vzdělávání dětí od dvou do tří let jsou vyhovující, jestliže:

  • Mateřská škola je vybavena dostatečným množstvím podnětných a bezpečných hraček a pomůcek vhodných pro dvouleté děti.
  • Ve třídě s věkově homogenním uspořádáním pro dvouleté děti je použito více zavřených, dostatečně zabezpečených skříněk k ukládání hraček a pomůcek než ve třídě s věkově heterogenním uspořádáním. Tím je zajištěna bezpečnost dětí a předkládání přiměřeného množství podnětů pro tyto děti.
  • Ve věkově heterogenní třídě jsou pro zajištění bezpečnosti jiným způsobem znepřístupněny bezpečnost ohrožující předměty. Ve třídě jsou nastavena dětem srozumitelná pravidla pro používání a ukládání hraček a pomůcek.
  • Prostředí je upraveno tak, aby poskytovalo dostatečný prostor pro volný pohyb a hru dětí, umožňovalo variabilitu v uspořádání prostoru a zabezpečovalo možnost naplnění potřeby průběžného odpočinku.
  • Mateřská škola je vybavena dostatečným zázemím pro zajištění hygieny dítěte.
  • Šatna je vybavena dostatečně velkým úložným prostorem na náhradní oblečení a hygienické potřeby. 
  • Je zajištěn vyhovující režim dne, který respektuje potřeby dětí (zejména pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, úprava času stravování, dostatečný odpočinek).
  • Mateřská škola vytváří podmínky pro adaptaci dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami.
  • Dítěti je umožněno používání specifických pomůcek pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty.
  • Vzdělávací činnosti jsou realizovány v menších skupinách či individuálně, podle potřeb a volby dětí.
  • Učitel uplatňuje k dítěti laskavě důsledný přístup, dítě pozitivně přijímá.
  • V mateřské škole jsou aktivně podněcovány pozitivní vztahy, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou.1)

Péče o děti od dvou do tří let musí být organizačně a provozně zajištěna v souladu s platnými právními předpisy2).

 

1) Další informace jsou dostupné v informačním materiálu MŠMT Vzdělávání dětí od dvou do tří let v mateřské škole na: www.msmt.cz.
2) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, středním odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 563/2004, o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů (a příslušné prováděcí předpisy); vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů; vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných; vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů a další.

Poznámky k úpravám - nová kapitola 10.1

Popsané podmínky vycházejí z potřeb dvouletých dětí. Mateřská škola má být připravena na dítě, ne dítě na školu. Ředitel a učitelé by měli promyslet a připravit vhodné podmínky pokud možno ještě před přijetím těchto dětí. Dětem by mělo být zajištěno stálé prostředí. Není žádoucí spojování tříd, obměňování pečujících osob, zasahování do pravidelného denního programu.
Adaptace by měla probíhat postupně, bez tlaku na dítě, ovšem pravidelně. Obdobím adaptace prochází nejen dítě, ale celá rodina. Rodiče by měli vědět, že dítě potřebuje jejich podporu. Je to velmi důležité období, kdy vznikají pevné vazby mezi rodinou a mateřskou školou.

Pohled byl zobrazen 8628x od 27 leden 2017 do 19 duben 2024