Český jazyk a literatura
Digifolio pro český jazyk a literaturu třídí materiály vhodné pro výuku a představuje tak určitý didaktický názor. Dále inspiruje k využívání různých materiálů, prostředí a pomůcek při výuce čtení a psaní ve všech stupních počátečního vzdělávání.
Diskuse k ČJL na SŠ - klikni sem.
Čtenářství - rozvoj gramotnosti
Rozcestník ke čtenářské gramotnosti.
Pohled zobrazuje veškeré dění na Metodickém portálu vztažené ke čtenářské gramotnosti (ČG). Naleznete zde také univerzálně platnou stručnou definici ČG.
Zkušený učitel neinformuje jen o tom, že mladí lidé nečtou, ale též, co to způsobuje v jejich dalším životě, pojmenovává důvody nečtení, včetně školy, která děti vede jinam než ke čtení knih, a naznačuje, jak tristní stav změnit. Rozhovor je v angličtině.
Obhajoba paní kolegyně L. Kovaříkové
V rámci jejího blogu Čtení a vše související. Článek, i blog celý k nakousnutí!
Kudy vede cesta ke čtenářství?
Publikace GAC, s. r. o., o rozvíjení čtenářské gramotnosti - výstup projektu ESF za spoluúčasti hlavního města Prahy Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy.
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka
Příručka obsahuje metodiku rozvíjení čtenářské gramotnosti vč. průvodce aplikacemi konkrétních metod a přístupů.
O knihách
Ian McEwan - Na Chesilské pláži
Vydal Odeon (2007) v překladu Ladislava Šenkyříka přináší, nebráním se napsat, strhující příběh lásky dvou mladých lidí, Edwarda a Florence, na počátku květinového desetiletí.
Celý článek zde
Ian McEwan - Solar
Micheal Beard je proslulý fyzik ověnčený Nobelovou cenou, je všude vítán, ženami obdivován, "připouštěn" a cynicky oslavován kolegy z oblasti vědy a technologií jako zaručitel přízně grantových agentur a privátních dárců. Tak málo se skutečně zajímá o cokoliv (přísně vědecký skeptik a nebo člověk neschopný citu a ohledů?), že si tím přivodí nehezký konec...
Celý článek zde.
Jaroslav Rudiš - Konec punku v Helsinkách
Helsinky jsou ve starém baráku v Lipsku, je to klub, kde pomaličku stárnou dva členové dvoučlenné punkové kapely z devadesátých let Automatu, Frank a Ole (který nesnáší, když mu matka říká Olivere, a to je mu čerstvě 40, hodně hulí a všude ho píchá, a také se rozhodl už nikdy nic nemít s holkama; ale pak to poruší s Lenou).
Celý článek zde
Juli Zeh - Schilf (Temná energie)
Třetí román spisovatelky ze Severního Porýní - Westfálska, která píše o lidech, které určitě jen tak nepotkáte. Tentokrát o lásce k fyzice a filii mezi dvěma mladými profesory. Láska a vražda patří k sobě, i když k vraždě dojde náhodou. Co se může stát, se stane.
Článek zde
Martin Amis - Londýnská pole
Kniha pobaví muže, který si chce užít dominance ženy nad naším podivně pitoreskním toužením po dobrodružství. Natahovaná, jakou Amis hraje, je tedy něco. Skvělé převedeníje opět zásluhou Ládi Šenkyříka!
Článek - zde.
Jan Balabán - Zeptej se táty
Román života v blízkosti smrti ukazuje na nesamozřejmost lidského bytí a jeho naplnění. Ukazuje víru a lásku jako možnost bytí, ale nikoliv jako snadný prostředek a dosažitelný cíl, s ohledem na konečnost, člověka i života.
Článek zde
Michal Ajvaz - Cesta na jih
Kniha nekniha, fabule nefabule, sice má všechny znaky románu, ale nemá ambici kloudně zažít a jasně skončit. Přesto je to jedna z nejlepších českých knih posledního desetiletí.
Více zde
Pavel Brycz - Patriarchátu dávno zašlá sláva
Román Mostečana o Mostu, Střední Evropě a XX. století. Les motivů z rodinného života, v němž se Vám zalíbí.
Článek se připravuje.
Knihovnice - knihy, recenze a diskuse
Knižní portál s nabídkou aktuální knižní produkce a velkým archivem týkajícím se knih, knihoven, čtenářství a diskusí o literatuře a knihách.
Knihy - Top 100
Knihy, které využívám (využíval jsem) při výuce - výběr jako inspirace.
1. ročník G - literárně vědná a literárně kritická propedeutika, úvod do teorie literatury, přesahy a adaptace
SLÍVA Vít - Bubnování na sudy; WERNISCH Ivan - proslýchá se
DENEMARKOVÁ Radka - Peníze od Hitlera; ZMEŠKAL Tomáš - Milostný dopis klínovým písmem
FASSBINDER, R.W. - Berlin - Alexanderplatz
GREENAWAY, N. - Rembrandtova Noční hlídka
2. ročník G - XIX. století
GOETHE J.W. - Faust; MÁCHA Karel Hynek - Pouť krkonošská
HUGO Victor - Chrám Matkly boží v Paříži
DOSTOJEVSKIJ F. M. - Bratři Karamazovi, Běsi
3. ročník G - literatura moderní a současná
DEML J. Zapomenuté světlo; DURYCH, J. - Bloudění; WEINER, R. - Hra doopravdy
ČAPEK, K. - Válka s mloky; VANČURA V. - Markéta Lazarová
HRABAL B. - Příliš hlučná samota; KUNDERA M. - Nesmrtelnost; JIROUS M. - Magorovy labutí písně; ZAJÍČEK P. - Zápisky z podzemí
HALAS F. - A co; HOLAN - Nokturnále; ZAHRADNÍČEK J. - Znamení moci
KABEŠ P. - Těžítka; SKÁCEL J. - Dávné proso; ROTREKL Z. - Basic Czech
TROJAK B. - PanTwardowski; BORKOVEC P. - Ochoz; PLACÁK P. - Medorek; URBAN M. - Sedmikostelí; TOPOL J. - Sestra; ZONNOVÁ A. - Za trest a za odměnu; AJVAZ M. - Zlatý věk; DUTKA, E. - U útulku 5; RUDIŠ J. - Nebe pod Berlínem; BALABÁN J. - Možná že odcházíme; SOUKUPOVÁ P. - Zmizet
4. ročník G - literatura stará a literatura doby střední
Bible - 5 knih Mojžíšových, Jozue, Knihy královské, Žalmy, Přísloví, Moudrost, Ester, Kazatel, Job, Evangelia, Zjevení Sv. Jana
HOMÉR - eposy, OVIDIUS - Proměny, Sv. AUGUSTÝN - Vyznání; Píseň o perle; Beowulf
Kronika Kosmova, Kristiánova legenda, lotrovské a studentské písně, Velikonoční hry, Minnesang
SHAKESPEARE - Král Lear; DANTE - Božská komedie; VILLON F. - Velký testament
SV. TEREZIE Z ÁVILY - Hrad v nitru; von GRIMMELSHAUSEN H.J.C. - Dobrodružný Simplicius Simplicissimus; KOMENSKÝ J.A. - Labyrint světa a ráj srdce
MOLIÉRE - Tartuffe; VOLTAIRE - Candide
Nepřehlédněte! Vybrané materiály z Metodického portálu pro Vás
Zde zveřejňuji materiály MP, které považuji za velice hodnotné a inspirativní. Výjimečně se nemusí se týkat českého jazyka a literatury. Ale i to pouze zdálnivě.
14. 7. 2012 skončila tato hra v pražské Komedii. Za pár dní skončí v komedii celý soubör Pražského komorního divadla. Budeme toto dále sledovat. Nyní alespoň několik fotografií z derniéry a kritický text o inscenaci.
Virtuální hospitace - Praktická aplikace teroretických poznatků z hláskosloví
Hodina realizace mluveného projevu - soustředění na hláskovou a neverbální realizaci ruší výsledky průzkumů o špatné a ještě horší mládeži. Děláte také mluvní hodiny?
Článek by měl být inspirací pro budování dovedností poučené percepce, analýzy, srovnávání a hodnocení básní a to nastřední škole.
Na aktivní čtenářství s Erikem Taberym
Článek představuje inspiracipro výuku písemného projevu žáků (a nejen toho).
Porovnání pojetí vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura ve vzdělávacích programech
Článek srovnává pojetí RVP ZV a bývalých osnov.
Diskuse o standardu českého jazyka a literatury v základním vzdělávání
Diskuse bude brzy pokračovat další fází. Zde je přehled diskuse únorové.
Diskuse o smyslu výuky českého jazyka a literatury
Diskusní fórum založila paní L. Kovaříková a mohli bychom je rozhýbat.
Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing
Článek O. Neumajera předkládá aktuální pohled na problematiku uplatnění ICT koordinátorů na školách v souvislosti s vývojem online výukových aplikací směrem ke cloud computingu.
Tvořivost jako páteřní vzdělávací kompetence
Článek Jaroslava Vančáta se věnuje možnostem spojeným s tvořivostí ve škole jako samostatným vzdělávacím obsahem v kontextu paradigmatického obratu od objektivismu k interaktivitě (vědění, poznání, života).
Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe?
Diskusní fórum k výsledkům průzkumu PISA 2009, která se orientoval (také) na čtenářskou gramotnost.
Články - český jazyk a literatura - ZV
- Konstantin a Metoděj
- Oživme městskou knihovnu pro 21. století (5. část) – Infografikou do světa informací
- Slavíme svátky
- Oživme městskou knihovnu pro 21. století (3. část) – Vytváříme moderní výroční zprávu pro městskou knihovnu
- Jak Lev a Lenochod zdobili vánoční kaktus
- Jak na Google Classroom ve 2. ročníku ZŠ
- Zájmena on-line pro 5. ročník
- Práce v Microsoft Teams v 5. třídě ZŠ
- Aktivity pro tablety vyžadující napsání krátké odpovědi žákem
- Základní hygienické návyky spojené se psaním na dotykových zařízeních
Články - český jazyk a literatura - gymnázium
Pro učitele - semináře, konference, vzdělávání
Nabízíme nabídku dalšího vzdělávání a odborných setkání, kde je možno vyměňovat si zkušenosti s ostatními pedagogy a odborníky za školství i mimo ně.
Semináře (nejen) českého jazyka a literatury projektu Kurikulum G
Psaní a tvořivost
V této rubrice budeme přinášet odkazy na weby nabízejícími metody podpory tvůrčího psaní v hodinách slohu a literatury. Odkazovat budeme i na vlastní zdroje Metodického portálu.
Literární soutěž Svoboda slova – včera a dnes
Český rozhlas ve spolupráci s Filozofickou fakultou UK v Praze vyhlašuje pro studenty středních škol literární soutěž u příležitosti šedesáti let uplynulých od zahájení vysílání Rádia Svobodná Evropa do Československa v květnu 1951.
Literární cena Vladimíra Vokolka
Soutěž pro básníky do věku 35 let včetně. Letošní ročník zatím nebyl vyhlášen - zde odkaz na ročník loňský.
Mluvní komunikace a debatování
Soutěž je parciální aktivitou projektu na podporu metodické práce s mluvním projevem žáků. Prvotní zjištění projektu je, že je to velké téma a že žáci i učitelé mají rezervy. navíc je to doslova nika ve vzdělávacím systému, systematická podpora tématu je slabá.
Asociace debatních klubů ČR a debatní liga
Soutěže v debatování, které probíhají v češtině a angličtině, mají již šestnáctiletou tradici.
Literární soutěže a soutěže tvůrčího psaní
Přehled nabídky literárních soutěží pro děti, mládež i dospělé autory.
Soutěž vyhlašuje každoročně Asociace středoškolských klubů České republiky, o. s. Pro školní časopisy (včetně webových), na jejichž tvorbě se podílejí převážně žáci.
Soutěž školních časopisů v rámci projektu o. s. Abeceda
Abeceda, o .s. realizuje tříletý projekt na podporu čtenářské gramotnosti. Jednou z jeho aktivit je tato soutěž. Vedle výsledků naleznete v odkazu i spoustu ukázek a metodiku, jak pracovat s redakcí ve škole.
Z dílny
Gallery - několik obrázků krajin
Zajímavé čtení odjinud
Co chybí dětem ve škole nejvíc? Smysl.
Blog Tomáše Feřtka o školství. Tomáš shrnuje pochopení češtinářů smyslu jejich práce takto: "Druhý syn zase vzal pravopis v úvahu až ve chvíli, kdy začal komentovat filmy na csfd.cz a nechtěl si tam dělat ostudu. Do té doby čárky a i/y moc nerozlišoval, protože červeně počmáraná písemka s připojenou číslicí ho ke vzdělávání jaksi nemotivovala." Přečtěte si!
Můj osobní blog
Soubory ke stažení
Pracovní list_Linhart-16-10-2011.docx
Pracovní list k eventuelní ústní maturitě na téma Patrik Linhart
Prostor pro textovou interpretaci v hodinách literární výchovy_2_verze.doc
Příspěvek do sborníku z Konference k Máchovskému výročí - Máchův kraj v jazyce a literatuře, která se konala v Ústí nad Labem ve dnech 17.-19. 11. 2010.
Prozaik Patrik Linhart a státní maturita.docx
Text z digifolia Nebojte se maturovat jinak - maturovat z regionálního umění?