Průřezové téma: Výchova demokratického občana
od Výchova demokratického občana
Tento pohled se týká průřezového tématu Výchova demokratického občana (VDO) a je součástí souhrnného tématu Průřezová témata.
Doporučené očekávané výstupy
DOV-ZV1.pdf
Nejnovější DUMy na Metodickém portálu
Nejnovější články na Metodickém portálu
- Procházka Prahou. Několik zastavení k moderním dějinám
- Aktivity s kartičkami – důležité dny
- Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – nouzové přežití
- Rok 1968 pohledem školních pramenů
- Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?
- Důvody a dopady migrace
- Výchova demokratického občana - konkretizace tematického okruhu Občan, občanská společnost a stát
- Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy Terry Fox začal svůj Maratón naděje
- Výzkumná zpráva: Žákovské parlamenty v ČR
- Jak na internet: eDemocracy
Náměty k integraci očekávaných výstupů vzdělávacích oborů a doporučených očekávaných výstupů
Integrace_VkO1_VDO_ZV_2.st-digi.pdf
Integrace_VkO2_VDO_2st.pdf
Integrace_VkO3_VDO_2.st.pdf
Konkretizace tematických okruhů
Konkretizace obsahu vybraného tematického okruhu navazuje na zpracování doporučených očekávaných výstupů průřezových témat (PT). Nová obsahová podpora rozpracovává a aktualizuje dílčí témata a náměty tematických okruhů PT a dává je do přímého vztahu k doporučeným očekávaným výstupům. Díky tomuto kroku se podoba zpracování průřezových témat více přibližuje zpracování vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů v RVP ZV (doporučené očekávané výstupy PT svou formou odpovídají očekávaným výstupům vzdělávacích oborů, tematizace průřezových témat svou formou odpovídají doporučenému učivu vzdělávacích oborů). Cílem materiálu je to, aby přispěl ke snadnější a efektivnější integraci PT do vzdělávacích oborů, včetně jejich hodnocení, a usnadnil přípravu projektů i zpracování učebních osnov ve školních vzdělávacích programech.
Občan, občanská společnost a stát
Obsahová podpora pro průřezové téma Výchova demokratického občana konkretizuje a tematizuje tematický okruh Občan, občanská společnost a stát. Konkrétní témata jsou rozpracováním doporučených očekávaných výstupů průřezového tématu (tzv. DOVů). Tímto způsobem se průřezová témata ve svém formátu více přibližují obsahu vzdělávacích oborů (a jejich očekávaným výstupům) a umožňují tak snazší integraci do ŠVP a také do výuky. Doporučené očekávané výstupy jsou v textu vyznačeny odrážkou ve tvaru šipky, doporučená konkretizovaná témata a náměty průřezových témat jsou uvedeny pod jednotlivými doporučenými očekávanými výstupy a jsou vyznačeny kurzivou. Materiál je níže ke stažení.
DOV_ZV_VDO_Občan_občanskáspol_stát_2016_fin.pdf
Občanská společnost a škola
V roce 2015 byla konkretizace zpracována pro tematický okruh Občanská společnost a škola, a to jak pro první, tak pro druhý stupeň základního vzdělávání. Tematický okruh je jak pro 1., tak pro 2. stupeň stručně charakterizován. Doporučené očekávané výstupy jsou v textu vyznačeny odrážkou ve tvaru šipky, doporučená konkretizovaná témata a náměty průřezových témat jsou uvedeny pod jednotlivými doporučenými očekávanými výstupy a jsou vyznačeny kurzivou. Materiál je níže ke stažení.
DOV_ZV_VDO_rozepsaná témata_final.pdf
Semimář Průřezová témata ve výuce
5. 12. 2011 proběhl ve velkém sále Pedagogické fakulty UK v Praze seminář
PRŮŘEZOVÁ TÉMATA VE VÝUCE
Co jsou doporučené očekávané výstupy a jak je využívat
Ukázky integrace průřezových témat do vzdělávacích oborů
Celodenní seminář představil pedagogům novou metodickou podporu pro výuku průřezových témat (PT) na základních školách a gymnáziích a ukázky integrace PT do vzdělávacích oborů. Účastníci si v zaplněném sále vyslechli příspěvky, které se týkaly nejen výuky průřezových témat, ale i související aktuální problematiky důležité pro pochopení vývoje a dalšího směřování průřezových témat.
V neformální a dělné atmosféře byl prostor pro dotazy a diskuze. Anotace jednotlivých příspěvků jsou k dispozici zde. Postupně budeme nabízet ke stažení i jednotlivé prezentace.
Metodické texty
Dokumenty ve výuce: První projev Klementa Gottwalda v parlamentu (Z. Sotolář)
Úvod do problematiky lidských práv (L. Istenčin)
Demokracie, diktatura a anarchie (M. Matějka)
Výchova demokratického občana - ukázka zpracování (V. Horská)
Aby to nebylo jen na papíře I. (S. Červenka)
Participace žáků na životě školy (J. Vidláková)
Úmluva práv dítěte (H. Zábojníková)
Školní parlament (J. Hoštička)
Novodobé otroctví (P. Kutálková)
Výchova demokratického občana - klima školy (V. Jirásková)
Paragraf 11/55 (Aisis o.s.)
Tvorba školních pravidel (M. Bihelerová)
Nejnovější odkazy na Metodickém portálu
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Lidská práva
Centrum pro demokratické učení
Centrum občanského vzdělávání
Portál pro výuku práv dětí
Podpora demokracie na školách
Další inspiraci k tématu nabízí digifolio Pokusné ověřování občanského vzdělávání.
https://rvp.cz/pokusne-overovani-obcanske-vzdelavani
Najdete zde základní informace o projektu, záznam z proběhlého webináře a pak odkazy na seriál článků s názvem Podpora demokracie na školách.
V článcích se můžete například dozvědět, jak vypadá žákovský parlament, jak posuzovat jeho funkčnost, jak žákovský parlament založit a jak jej rozvíjet v dalších letech.
Systémovému uchopení občanského vzdělávání ve školách se věnují například články o koordinátorovi občanského vzdělávání nebo o překážkách, kterým občanské vzdělávání na školách čelí. Pozornosti by také neměly uniknout dva závěrečné příspěvky, které odpovídají například na otázku, jak se občanské vzdělávání stalo na pilotních školách principem, jak maximalizovat šance škol na úspěšné zavedení nástrojů občanského vzdělávání nebo to, které pedagogické přístupy toto vše podporují.
Výzkumná zpráva o žákovských parlamentech v ČR
Centrum pro demokratické učení zveřejnilo výzkumnou zprávu o žákovských parlamentech v ČR. Cílem výzkumu bylo zjistit, kolik škol s parlamentem pracuje a jak jsou s ním učitelé spokojeni. Výzkum se také věnoval tomu, co by mohlo fungování parlamentů zlepšit a jak žákovské parlamenty v českých školách podpořit. Výzkumu se zúčastnilo 1051 škol. Z výzkumu vybíráme několik zjištění:
- Žákovský parlament má 55 % ze zkoumaných škol.
- Svůj parlament jako dobře fungující vnímá 68 % respondentů.
- Fungování žákovských parlamentů by podle respondentů mohly zlepšit kurzy pro žáky a metodické materiály.
- Je žádoucí, aby školy žákovské parlamenty měly, ale v praxi nejsou školy v tomto podporány.
Více informací poskytne výzkumná zpráva Žákovské parlamenty v České republice (CEDU, 2015).
Metodická podpora
Novinka
Podpora pro výuku PT.pdf
Nová metodická podpora – text článku zveřejněného v lednovém čísle 2012 v časopise Řízení školy