Integrace vzdělávacího obsahu
od Integrace vzdělávacího obsahu
Rámcové vzdělávací programy umožnily školám integrovat vzdělávací obsah jednotlivých oborů. Tato možnost je pro školy nová a mnohé školy nemají s integrací zkušenosti.
Na tomto místě lze proto nalézt základní informace o integraci vzdělávacího obsahu. Součástí pohledu je i schematické znázornění vzniku integrovaných předmětů. Připojeny jsou také odkazy na teoretické i praktické články a na další informační zdroje.
Integrace
- propojování
- spojování
- sjednocení
- zapojení
- začlenění
- zařazení
Přidanou hodnotou integrace je obohacení výsledného celku novou kvalitou, kterou by izolované části nemohly přinést.
Integrace je podle rámcových vzdělávacích programů propojení vzdělávacího obsahu na úrovni témat, tematických okruhů, případně vzdělávacích oborů oblastí.
Schémata vzniku integrovaných vyučovacích předmětů
Níže prezentovaná 4 schémata jsou převzata z článku Blanky Havelkové Integrace vzdělávacích obsahů.
- HAVELKOVÁ, B. Integrace vzdělávacích obsahů. Metodický portál: Články [online]. 26. 10. 2007, [cit. 2011-07-13]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1679/INTEGRACE-VZDELAVACICH-OBSAHU.html>. ISSN 1802-4785.
Schéma integrovaného předmětu Výchova k občanství
Integrován je
- celý obsah vzdělávacího oboru Výchova k občanství společně s časovou dotací 3,5 hodiny ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost
- část obsahu vzdělávacího oboru Zeměpis (tematický okruh Společenské a hospodářské prostředí) společně s časovou dotací 1 hodina ze vzdělávací oblasti Člověk příroda
Celková časová dotace integrovaného předmětu: 4,5 hodiny.
Schéma integrovaného předmětu Věda o společnosti
Integrována je:
- část obsahu vzdělávacího oboru Výchova k občanství (tematické okruhy: Stát a hospodářství, Mezinárodní vztahy, globální svět) společně s časovou dotací 2 hodiny, čerpané ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost
- část obsahu vzdělávacího oboru Dějepis (tematické okruhy: Moderní doba, Rozdělený a integrující svět) společně s časovou dotací 4 hodiny, čerpané ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost
- část obsahu vzdělávacího oboru Zeměpis (tematický okruh: Společenské a hospodářské prostředí) společně s časovou dotací 1 hodina, čerpané ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda
Celková časová dotace integrovaného předmětu: 7 hodin.
Schéma integrovaného předmětu Člověk a ochrana zdraví
Integrována je:
- část obsahu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví (tematické okruhy Změny v životě člověka a jejich reflexe, Zdravý způsob života a péče o zdraví, Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence, Hodnota a podpora zdraví) společně s časovou dotací 1 hodina, čerpané ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví
- část obsahu vzdělávacího oboru Přírodopis (tematické okruhy Obecná biologie a genetika, Biologie člověka společně s časovou dotací 2 hodiny, čerpané ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda
Celková časová dotace integrovaného předmětu: 3 hodiny.
Schéma integrovaného předmětu Člověk a jeho svět
Integrován je:
- celý obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět společně s časovou dotací 12 hodin, určených na realizaci této oblasti na 1. stupni
- celý obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce společně s časovou dotací 5 hodin, určených na realizaci této oblasti na 1. stupni
Celková časová dotace integrovaného předmětu: 17 hodin.
Inspirace z Metodické portálu www.rvp.cz
- Rozvojové cíle tisíciletí ve výuce integrovaného předmětu Globální výchova (J. Svobodová, J. Vrtiška)
- Kolonizace a bohatství ve výuce integrovaného předmětu Člověk a společnost (A. Hesová, M. Lokaj)
- Ježek západní - příklad integrované výuky (H. Brožová)
- Živá struktura v integraci předmětů výtvarná výchova a informatika (M. Pastorová, R. Růžičková)
- Äpfel aus China/ Kinderarbeit (K. Sladkovská)
- Cesta k moři (L. Šára)
- Cesta za dobrodružstvím (M. Vyjídáková)
- CLIL - jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu (L. Tejkalová)
- Čas (D. Bezděková)
- Environmentální výchova v zeměpise (J. Herink)
- Holocaust Romů - práce s příběhem Jaroslava Heráka (K. Nevludová)
- Integrace vzdělávacího oboru Geologie do výuky (M. Přibylová)
- Integrace vzdělávacích obsahů (B. Havelková)
- K pojetí vzdělávání pro udržitelný rozvoj (D. Kvasničková)
- Kočky (D. Bezděková)
- Množinový kalkulátor (A. Jančařík)
- Renaissance und Humanismus (K. Sladkovská)
- Rozkvetlá louka (B. Havelková)
- Smoke aneb Moderní je nekouřit (B. Juránková)
- Vánoční kapříci (O. Novotná)
- Výuka geologie (T. Pospíšil)
Dotazy z konzultačního centra
- zde je uvedeno 7 otázek a 7 odpovědí vztahujících se k tématu integrované výuky
Diskuze k integrované výuce
Na Metodickém portále www.rvp.cz jsou založena k tématu integrace tato diskuzní fóra:
Diskuzní fórum Integrace předmětů na ZŠ vs. rozdělování do tradičních předmětů
Diskuzní příspěvek popisující integrovaný předmět Natural Science, který je součástí výuky na gymnáziu Open Gate v Babicích.
Diskuzní fórum Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ.
Diskuzní fórum Integrované předměty?
Diskuzní fórum Který model CLIL ve škole praktikujete?
- CLIL neboli Content and Language Integrated Learning
- jedná se o různé formy vyučování nejazykových předmětů nebo jejich částí v cizím jazyce
- více o metodě CLIL zde
Podělte se o své zkušenosti s koncepcí a realizací integrovaného předmětu.
Integrovaný vyučovací předmět
Integrovaný vyučovací předmět záměrně propojuje vzdělávací obsah několika oborů na základě tematické blízkosti. Integrovaná výuka výrazně uplatňuje mezipředmětové vztahy a klade důraz na propojení teorie s praktickým životem. Integrace překonává roztříštěnost poznatků v jednotlivých předmětech. Podpora komplexního přístupu k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování patří mezi jeden z principů rámcových vzdělávacích programů. L. Podroužek k tomu ve své publikaci uvádí: "Sjednocujícím prostředkem je nejen téma, ale i cíl výuky. Integrované kurikulum je založeno především na multilaterálních vazbách v obsahu učiva, které umožňují poznání světa jako celku."
Integrovaný vyučovací předmět:
- propojuje vzdělávací obsah několika vzdělávacích oborů (nebo jejich částí)
- může také integrovat průřezová témata (více info o průřezových tématech zde)
- uplatňuje mezipředmětové vztahy
- propojuje výuku s praktickým životem
- je popsán v ŠVP dané školy (učební plán, učební osnovy)
- má svoji časovu dotaci, odvozenou z minimální časové dotace integrovaných oborů
- pro posílení lze využít disponibilní časovou dotaci
- je klasifikován, hodnocení je součástí vysvědčení
- jeho koncepce je v kompetenci škol (s přihlédnutím k podmínkám popsaných v RVP)
Integrovaná tematická výuka
- model Susan Kovalikové (viz Informační zdroje)
- základem je celoroční sjednocující téma, které je rozvedeno do rozvětvujících se témat a dovedností
- sjednocujícím prostředkem je především hlavní téma.
- téma je odrazem skutečného života
- dílčí témata této výuky pak mohou být realizována několika vyučujícími v různých předmětech
- např. se v několika předmětech ve stejném období vyučuje shodné téma (např. voda, naše město, peníze).
- každý předmět pak většinou k tématu přistupuje ze svého úhlu pohledu
CLIL - Content and Language Integrated Learning
- metoda integrované výuky (propojení výuky cizího jazyka a výuky odborného předmětu)
- specifikem je dualita cílů, kdy je vyučován nejazykový předmět a současně systematicky rozvíjen cizí jazyk
- mateřský jazyk není z výuky vyloučen, přechod mezi cizím a mateřským jazykem je přirozená součást výuky CLIL.
- více informací v tematickém vstupu
Ukázky integrace z ŠVP ZŠ
- tabulace učebního plánu, do kterého je zařazen integrovaný předmět Člověk, podpora a ochrana zdraví (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, str. 49 – 50
- tabulace učebního plánu, do kterého je zařazen integrovaný předmět Výchova k občanství a zdraví (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, str. 52 – 54
- charakteristiky vyučovacího předmětu Globální výchova (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, str. 58 – 59
- charakteristiky a výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Člověk, podpora a ochrana zdraví (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, str. 59 – 61
- vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu Člověk, podpora a ochrana zdraví (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, str. 66 – 67)
- integrace anglického jazyka do výuky v nižších ročnících 1. stupně ZŠ (Příručka příkladů dobré praxe, záložka Cizí jazyky)
- Globální výchova jako vyučovací předmět (Příručka příkladů dobré praxe, záložka Projekty)
Ukázky integrace z ŠVP G
- stanovení časové dotace integrovaného předmětu Poznáváme svět a naši republiku (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnázií, str. 80 – 81)
- charakteristiky integrovaného předmětu Poznáváme svět a naši republiku (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnázií, str. 102 – 103)
- učební plán s několika integrovanými předměty (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnázií, str. 89 – 94)
- učebních osnov vyučovacího předmětu Přírodověda (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnázií, str. 111 – 115)
- rozpracování integrovaného vyučovacího předmětu Estetická výchova (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnázií, str. 117
- charakteristiky a rozpracování integrovaného vyučovacího předmětu Multikulturní výchova (Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnázií, str. 118 – 120)
- příklad dobré praxe - ICT v českém jazyce
- příklad dobré praxe - Přírodovědná cvičení
- příklad dobré praxe - Přírodověda
- příklad dobré praxe - Poznáváme svět a naší republiku
- příklad dobré praxe - Umělecká výchova
Informační zdroje
- KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka : model. Kroměříž : Spirála, 1995.
- KAŠOVÁ, J. Jak na projekty ve výuce. 2008.
- KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006.
- Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. Praha : VÚP, 2007.
- Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
- PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň : Fraus, 2002.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.
- PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009.
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2. vyd. Praha : Portál, 1998.
- Příklady dobré praxe pro gymnázia. Praha : VÚP, 2008.
- Příručka příkladů dobré praxe. Praha : VÚP, 2007.
- RAKOUŠOVÁ, A. Integrace obsahu vyučování. Praha : Grada, 2008.
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
Kam dál?
Alternativní školy
- představení alternativních škol (např. Začít spolu, Montessori, Waldorf, Zdravá škola, Lesní / přírodní škola)
- stránky se věnují i integrované tematické výuce
Integrace předmětů na 2. stupni obecné školy
- článek D. Dudka ze ZŠ Londýnská uveřejněný v Učitelských novinách 8/2003
- http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=2725&PHPSESSID=0f25f5ca140cecb2f5e2a53fa17d088d
- další článek D. Dudka, tentokrát o integraci dějepisu a zeměpisu
- http://aplikace.msmt.cz/DOC/NHDejepisazemepisintegracevpraxi.doc
Integrovaná tematická výuka na 1. stupni ZŠ
- diplomová práce Veroniky Šulcové
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
- e-learningový modul připravený M. Bílkem, J. Rychterou a A. Slabým
- obsahuje teoretické texty, ukázky, příklady i úkoly
Integrované slovní úlohy
- webové stránky Aleny Rakoušové (autorka publikace Integrace obsahu vyučování, Praha : Grada, 2008)
- obsahují vymezení, specifika, ukázky, odkazy na literaturu
- http://www.integrovaneslovniulohy.euweb.cz/
Otevřené vyučování
- internetové stránky popisující tuto didaktickou koncepci, která využívá prvků integrované výuky
- http://www.otevrene-vyucovani.cz/ov/
Projektové vyučování aneb Jak zvýšit smysluplnost a efektivitu výuky
- portál na podporu projektové výuky
- obsahuje popis (plán) projektů a výukových aktivit
- představuje metody aktivního učení
Step by Step ČR
- vzdělávací program Začít spolu