Finální zpráva z tematického vstupu Výuka ICT na SŠ
od Výuka informačních a komunikačních technologií ve středním vzdělávání
Pozorování a klíčové výstupy z tematického vstupu.Souhrn
V rámci vstupu byla vytvořena rozsáhlá anketa, v níž bylo osloveno 10 odborníků, z nichž 7 vypracovalo své odpovědi. Výstup z ní byl zpracován do 4 článků (jeden hodnotící a tři tematicky oddělené obsahující odpovědi respondentů).
Kromě ankety bylo osloveno 45 relevantních odborníků pro tvorbu autorských příspěvků k tematice. 14 přislíbilo účast, finálně se zapojili pouze 4 autoři.
Z ankety a komunikace s odborníky vyplývají některá stěžejní pozorování. Celé prostředí vzdělávání v ICT je protkáno silnou kritikou různého typu. Existuje v něm mnoho iniciativ, které však nejsou vzájemně koordinované, a často ani dostatečně informované. I mezi oslovenými odborníky pohybujícími se přímo v oblasti ICT ve vzdělávání, jsme pozorovali velmi malou chuť spolupracovat, přímo se zapojit do naší iniciativy. Jako hlavní důvody přímo i nepřímo vyplynuly:
Výstup ankety upozorňuje na následující body, na něž je potřeba zaměřit v odborné diskusi a následné implementaci ve vzdělávání pozornost:
Kromě ankety bylo osloveno 45 relevantních odborníků pro tvorbu autorských příspěvků k tematice. 14 přislíbilo účast, finálně se zapojili pouze 4 autoři.
Z ankety a komunikace s odborníky vyplývají některá stěžejní pozorování. Celé prostředí vzdělávání v ICT je protkáno silnou kritikou různého typu. Existuje v něm mnoho iniciativ, které však nejsou vzájemně koordinované, a často ani dostatečně informované. I mezi oslovenými odborníky pohybujícími se přímo v oblasti ICT ve vzdělávání, jsme pozorovali velmi malou chuť spolupracovat, přímo se zapojit do naší iniciativy. Jako hlavní důvody přímo i nepřímo vyplynuly:
- nízká důvěra v možnost něco reálně ovlivnit,
- téma vzdělávání zejm. maturity je vnímáno jako zpolitizované (tedy odbornost není rozhodující faktor),
- nejistota z budoucnosti v oblasti řízení vzdělávání v ČR,
- přetíženost nejkvalitnějších odborníků.
Výstup ankety upozorňuje na následující body, na něž je potřeba zaměřit v odborné diskusi a následné implementaci ve vzdělávání pozornost:
- Chybějící koncepce, jednotná metodika, definice standardu.
- Nerozvinuté mezipředmětové vazby přes ICT.
- Velké rozdíly mezi školami a rodinami. Ty je nutno respektovat a pokud možno v jejich dopadu minimalizovat.
- Potřeba pravidelně revidovat RVP a katalogy.
- Vazba mezi katalogem a RVP není systematická.
- Je nutno zavést kontrolu ŠVP.
- Potřeba podpořit další vzdělávání učitelů.
- Důležitá je otevřená diskuse se studenty.
- Chybějící kontakt s praxí během vzdělávání.
- Malá reflexe potřeb trhu.
- Průběžné testování a budování portfolia jako nástroj garance výstupů.
- ICT kompetence by měly být budovány i vyžadovány napříč předměty.
- Zkouška se nesmí stát cílem ve vzdělávání.
- Ve výuce je nutno akcentovat principy, nikoli parciální dovednosti (hledání odpovědí na otázku "proč", nikoli "jak").
Podrobnosti k uvedeným bodům naleznete ve vyhodnocení ankety (odkaz bude doplněn po zveřejnění do 20.12.2011).
Jako nezávislý pozorovatel doporučuji konsolidovat veškeré iniciativy, jejichž byť parciálním zájmem je na odborné bázi diskutovat a provádět změny ve vzdělávání v oblasti ICT. Jedině tak může být vytvořen protipól nesystematickým a fragmentujícím iniciativám prováděným na základě přímé politické intervence.
V tématu výuky ICT na SŠ pak doporučuji sledovat nosnou linii výstupů provedené ankety.
Odkazy
- Výzva iniciativy.
- Anketa (bude doplněno).
- Ostatní články (chbějící budou doplněny):
Současný katalog maturity z Informatiky očima učitele, Libor Olbrich
Informační a komunikační technologie v Evropě, Anna Konopásková
Požadavky na ICT dovednosti ve firemním prosředí, Monika Krkošková
Je hodinová dotace IKT na SŠ dostatečná?, Libor Olbrich
Tabulky informatické?, Petr Naske
Výuka informatiky a ICT na SŠ v ČR – rok 2011, Petr Naske - Digifolio s tematicky souvisejícími odkazy.
Pohled byl zobrazen 1796x od 30 May 2014 do 13 August 2024