Finální zpráva z tematického vstupu Výuka ICT na SŠ

od Výuka informačních a komunikačních technologií ve středním vzdělávání

Pozorování a klíčové výstupy z tematického vstupu.
Přidat do kolekce
V rámci vstupu byla vytvořena rozsáhlá anketa, v níž bylo osloveno 10 odborníků, z nichž 7 vypracovalo své odpovědi. Výstup z ní byl zpracován do 4 článků (jeden hodnotící a tři tematicky oddělené obsahující odpovědi respondentů).
Kromě ankety bylo osloveno 45 relevantních odborníků pro tvorbu autorských příspěvků k tematice. 14 přislíbilo účast, finálně se zapojili pouze 4 autoři.

Z ankety a komunikace s odborníky vyplývají některá stěžejní pozorování. Celé prostředí vzdělávání v ICT je protkáno silnou kritikou různého typu. Existuje v něm mnoho iniciativ, které však nejsou vzájemně koordinované, a často ani dostatečně informované. I mezi oslovenými odborníky pohybujícími se přímo v oblasti ICT ve vzdělávání, jsme pozorovali velmi malou chuť spolupracovat, přímo se zapojit do naší iniciativy. Jako hlavní důvody přímo i nepřímo vyplynuly:
  1. nízká důvěra v možnost něco reálně ovlivnit,
  2. téma vzdělávání zejm. maturity je vnímáno jako zpolitizované (tedy odbornost není rozhodující faktor),
  3. nejistota z budoucnosti v oblasti řízení vzdělávání v ČR,
  4. přetíženost nejkvalitnějších odborníků.

Výstup ankety upozorňuje na následující body, na něž je potřeba zaměřit v odborné diskusi a následné implementaci ve vzdělávání pozornost:
  1. Chybějící koncepce, jednotná metodika, definice standardu.
  2. Nerozvinuté mezipředmětové vazby přes ICT.
  3. Velké rozdíly mezi školami a rodinami. Ty je nutno respektovat a pokud možno v jejich dopadu minimalizovat.
  4. Potřeba pravidelně revidovat RVP a katalogy.
  5. Vazba mezi katalogem a RVP není systematická.
  6. Je nutno zavést kontrolu ŠVP.
  7. Potřeba podpořit další vzdělávání učitelů.
  8. Důležitá je otevřená diskuse se studenty.
  9. Chybějící kontakt s praxí během vzdělávání.
  10. Malá reflexe potřeb trhu.
  11. Průběžné testování a budování portfolia jako nástroj garance výstupů.
  12. ICT kompetence by měly být budovány i vyžadovány napříč předměty.
  13. Zkouška se nesmí stát cílem ve vzdělávání.
  14. Ve výuce je nutno akcentovat principy, nikoli parciální dovednosti (hledání odpovědí na otázku "proč", nikoli "jak").

Podrobnosti k uvedeným bodům naleznete ve vyhodnocení ankety (odkaz bude doplněn po zveřejnění do 20.12.2011).

Jako nezávislý pozorovatel doporučuji konsolidovat veškeré iniciativy, jejichž byť parciálním zájmem je na odborné bázi diskutovat a provádět změny ve vzdělávání v oblasti ICT. Jedině tak může být vytvořen protipól nesystematickým a fragmentujícím iniciativám prováděným na základě přímé politické intervence.

V tématu výuky ICT na SŠ pak doporučuji sledovat nosnou linii výstupů provedené ankety.

  1. Výzva iniciativy.
  2. Anketa (bude doplněno).
  3. Ostatní články (chbějící budou doplněny):
    Současný katalog maturity z Informatiky očima učitele, Libor Olbrich
    Informační a komunikační technologie v Evropě, Anna Konopásková
    Požadavky na ICT dovednosti ve firemním prosředí, Monika Krkošková
    Je hodinová dotace IKT na SŠ dostatečná?, Libor Olbrich
    Tabulky informatické?, Petr Naske
    Výuka informatiky a ICT na SŠ v ČR – rok 2011, Petr Naske
  4. Digifolio s tematicky souvisejícími odkazy.
Pohled byl zobrazen 565x od 30 květen 2014 do 26 září 2016