Online setkání: JAK ROZVÍJET ORIENTACI U PŘEDŠKOLÁKŮ

od Metodický portál RVP.CZ - RÚ NÚV

Online setkání se konalo ve čtvrtek 18. 6. 2015.
 
Metodický portál RVP.CZ využívá prostředí Big Blue Button, které umožňuje online komunikaci mezi účastníky, audio a video prezentace, moderaci i záznam celé diskuze. 
Těšte se na zajímavá témata!
Přidat do kolekce

Čtvrtek 18. 6. 2015, 20:00
Jak rozvíjet orientaci u předškoláků?

Nechte se inspirovat Mgr. Petrou Pšeničkovou k aktivitám a výrobě jednoduchých pomůcek, které rozvíjejí u předškoláků prostorové vnímání a vnímání časového sledu.

Cíle setkání:
  • Pomoci dětem, aby se na vstup do 1. třídy těšily a byly tam úspěšné.
  • Zvýšit kompetence učitelů v rozvoji předškoláků v oblastech  prostorového vnímání a vnímání časového sledu.
  • Inspirovat učitele ve vyrábění pomůcek pro výuku. Pomůcky nemusí být dokonalé ani nákladné; postačí, že je učitel má k dispozici a hojně je při práci s dětmi využívá.
“ Dobrá orientace v prostoru usnadňuje každodenní život. Uspořádáváme si své blízké okolí, orientujeme se ve vzdálenějším prostoru. Vnímání času má vliv na rozvržení učiva na krátkodobé cíle a cíle v delším časovém horizontu, v budování učebních strategií, v zautomatizování opakujících se činností, v písemné práci na rozvržení si pořadí kroků a odhadu časové dotace na splnění jednotlivých úkolů apod.“
Komu bylo setkání určeno:
Setkání je určeno učitelům mateřských škol, učitelům 1.  třídy základní školy, učitelům přípravných tříd i rodičům předškoláků a prvňáčků.
Setkání je zdarma.
Program:
  • Co by dítě mělo umět před nástupem do 1. třídy?
  • Prostorové vnímání a vnímání času – teoretický základ, oblasti – které při rozvoji orientace sledujeme.
  • Orientace v prostoru = pojmy nahoře/dole, předložkové vazby na – do – v, níže/výše, vpředu/vzadu, předložkové vazby před – za – nad – podle – vedle – mezi, daleko/blízko, orientace v okolí, pojmy první – poslední – uprostřed – předposlední, pojmy hned před/hned za, pojmy vpravo/vlevo na vlastním těle – umístění předmětu – dvě kritéria.
  • Orientace v čase = činnosti obvyklé pro ráno – dopoledne – poledne – odpoledne – večer, pojmy dříve – později, pojmy nejdříve – předtím – nyní – potom, orientace ve dnech týdnu, činnosti obvyklé pro roční období, pojmy včera – dnes – zítra, pojmy předevčírem - pozítří.
  • Oslabení v oblasti orientace a jeho vliv na osobnost dítěte.
  • Diskuze, výměna zkušeností.
  • Tipy na výrobu pomůcek
Lektorka:

Mgr. Petra Pšeničková, DiS. - lektorka kurzů pro předškoláky a děti s odkladem školní docházky; poradenství pro předškoláky i školáky, jejich rodiče a učitele; lektorská a poradenská činnost pro pedagogy, autorka článků; absolventka magisterského studia speciální pedagogiky na PedfUK v Praze; 9 let praxe v oblasti speciální pedagogiky, z toho 5 let v poradenství.


Užitečné odkazy (postupně doplníme):

Videozáznam setkání

Prezentace ke stažení

Jak rozvíjet orientaci u předškoláků.pdf

2,3MB | Středa, 17 červen 2015 | Detaily

Metodický portál RVP.cz nabízí svým uživatelům tematická setkání ve virtuálním prostředí. Mají formu webinářů, webových seminářů. Konají se (dle přání uživatelů) obvykle ve večerních hodinách.

Na setkání zveme zajímavé hosty. Uvítáme náměty na hosty a témata i od vás!

Pohled byl zobrazen 712x od 17 červen 2015 do 25 červenec 2017