Úpravy ŠVP - Průvodce upraveným RVP ZV: Obsah změn v ŠVP

Informace k zásadám

Rozsah změn, které musíte nutně v ŠVP udělat se liší podle toho, zda byl Váš ŠVP zpracován v souladu s RVP ZV, nebo v souladu s Přílohou č. 2 RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.

 

Pokud je Váš ŠVP v souladu s Přílohou 2 RVP ZV účinného k 1. 9. 2013, jsou změny rozsáhlé a znamenají vydání zcela nového ŠVP do 1. 9. 2018.

Informace k úpravám ŠVP pro tyto školy z informačního balíčku.

Pokud je Váš ŠVP v souladu s RVP ZV účinným k 1. 9. 2013, jsou nutné změny menšího rozsahu.

   V celém textu používejte terminologii v souladu s právními předpisy (s novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. a vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných).
Jedná se především o náhradu označení žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním, platným termínem žák s přiznanými podpůrnými opatřeními nebo žák s podpůrnými opatřeními prvního až pátého stupně.

1) V části Charakteristika ŠVP je nutné upravit text, který popisuje zabezpečení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v těchto bodech:

a. Zcela nově popište pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka se SVP.
Příklad:„PLPP sestavuje třídní učitel nebo učitel konkrétního vyučovacího předmětu za pomoci výchovného poradce. PLPP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním budou probíhat rozhovory s jednotlivými vyučujícími, s cílem stanovení např. metod práce s žákem, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Výchovný poradce stanoví termín přípravy PLPP a organizuje společné schůzky s rodiči, pedagogy, vedením školy i žákem samotným.“

Text doplní v případě varianty a) nebo b) o informace o využití minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.

a) stručná varianta např: "V případě podpůrného opatření (spočívajícího v úpravě očekávaných výstupů) pro žáky s LMP od třetího stupně podpory, bude pro tvorbu IVP využívána minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření stanovená v RVP ZV."

b) podrobnější varianta např: "V případě podpůrného opatření (spočívajícího v úpravě očekávaných výstupů) pro žáky s LMP od třetího stupně podpory, bude pro tvorbu IVP využívána minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupůMinimální doporučená úroveň, která je stanovena v RVP ZV pro 3., 5. a 9. ročník, bude na základě Doporučení školského poradenského zařízení rozpracována pro konkrétní ročník v IVP žáka s přiznaným podpůrným opatřením. Postup tvorby, realizace a vyhodnocování IVP je stejný jako v případě IVP ostatních žáků. IVP může být během roku  upravován podle potřeb žáka. Při tvorbě IVP bude využíváno metodické podpory školního poradenského pracoviště a metodická podpora na Metodickém portále RVP.CZ."

b. Dále v tomto textu můžete uvést:

i. pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.);
Příklad:„Při vzdělávání žáků se zbytky zraku a nevidomých spolupracuje naše škola s Tyflocentrem, o.p.s. a SPC v Hradci Králové. Pracovníci obou institucí poskytují konzultace podle potřeby a jednou za čtvrtletí je na škole konáno konzultační odpoledne, určené pedagogům školy v rámci jejich DVPP.“

ii. zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
Příklad:„Školní poradenské pracoviště naší školy je tvořeno výchovným poradcem, který zároveň koordinuje jeho činnost, dále školními speciálními pedagogy a školním psychologem, který na naší škole pracuje dva dny v týdnu. Výchovný poradce je pedagogickým pracovníkem, který je pověřen spoluprací se školským poradenským zařízením.“

iii. specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jakými jsou například: dělení a spojování hodin, prodloužení základního vzdělávání na 10 let, odlišná délka vyučovacích hodin;
Příklad:„Jako podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou v naší škole využívána podle doporučení školského poradenského zařízení a přiznaného stupně podpory zejména:

a) v oblasti metod výuky:
- respektování odlišných stylů učení jednotlivých žáků
- metody a formy práce, které umožní častější kontrolu a poskytování zpětné vazby žákovi
- důraz na logickou provázanost a smysluplnost vzdělávacího obsahu
- respektování pracovního tempa žáků a poskytování dostatečného času k zvládnutí úkolů
b) v oblasti organizace výuky:
- střídání forem a činností během výuky
- u mladších žáků využívání skupinové výuky
- postupný přechod k systému kooperativní výuky
- v případě doporučení může být pro žáka vložena do vyučovací hodiny krátká přestávka
c) zařazení předmětů speciálně pedagogické péče."

iv. přehled předmětů speciálně pedagogické péče
Příklad:„Jako podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou v naší škole zařazeny podle doporučení školského poradenského zařízení a přiznaného stupně podpory tyto předměty speciálně pedagogické péče: logopedická intervence pro žáky se závažnými poruchami řeči, ergoterapie pro žáky s tělesným postižením a práce s počítačem pro žáky s tělesným postižením. Vzdělávací obsah těchto předmětů přizpůsobujeme vzdělávacím možnostem a předpokladům žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními v rámci IVP.“

2) V části Charakteristika ŠVP je ještě nutné upravit text, který popisuje zabezpečení vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných v těchto bodech:

a. Podobně jako u žáků se SVP jde o popis pravidel a průběhu tvorby, realizace a vyhodnocení PLPP a IVP mimořádně nadaného žáka.
Příklad:„Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, s výchovným poradcem a školským poradenským zařízením. IVP mimořádně nadaného žáka má písemnou podobu a při jeho sestavování spolupracuje třídní učitel s rodiči mimořádně nadaného žáka. Při sestavování IVP vycházíme z obsahu IVP stanoveného v § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Práce na sestavní IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP a může též obsahovat i termín průběžného hodnocení IVP, je-li to účelné. IVP může být zpracován i pro kratší období než je školní rok. IVP může být doplňován a upravován v průběhu školního roku.
Výchovný poradce zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka, bez kterého nemůže být IVP prováděn. Výchovný poradce po podpisu IVP zákonným zástupcem žáka a získání písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce žáka předá informace o zahájení poskytování podpůrných opatření podle IVP zástupci ředitele školy, který je zaznamená do školní matriky.“

b. Dále v tomto textu můžete uvést:

i. zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky;
Příklad:„Školní poradenské pracoviště naší školy je tvořeno výchovným poradcem, který zároveň koordinuje jeho činnost, dále školními speciálními pedagogy a školním psychologem, který na naší škole pracuje dva dny v týdnu. Péče o nadané a mimořádně nadané žáky je koordinována školním speciálním pedagogem.“

ii. pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému péče o nadané a mimořádně nadané žáky školy (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.);
Příklad:„Při vzdělávání nadaných či mimořádně nadaných žáků naše škola spolupracuje s Menzou ČR a Pedagogickou fakultou UK Praha. Pracovníci obou institucí poskytují konzultace podle potřeby. Pedagogové naší školy se vzdělávají v této problematice v rámci jejich DVPP.“

c. specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu nadaných a mimořádně nadaných žáků jakými jsou například:

i. předčasný nástup dítěte ke školní docházce;
ii. vzdělávání skupiny mimořádně nadaných žáků v jednom či více vyučovacích předmětech;
iii. specializované třídy pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků;
iv. účast žáka na výuce jednoho nebo více vyučovacích předmětů ve vyšších ročnících školy nebo v jiné škole;
v. občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka;
vi. obohacování vzdělávacího obsahu;
vii. zadávání specifických úkolů, projektů;
viii. příprava a účast na soutěžích včetně celostátních a mezinárodních kol;
ix. nabídka volitelných vyučovacích předmětů, nepovinných předmětů a zájmových aktivit.

3) Případně v Učebním plánu (včetně poznámek k učebnímu plánu) a v Učebních osnovách uvedete předměty speciálně pedagogické péče, organizační změny související s prováděním podpůrných opatření – dělení hodin, prodloužení základního vzdělání, odlišnou délku hodin apod.

4) V Učebním plánu je na prvním stupni nutné případně upravit počet hodin vyučovacího předmětu, který vychází ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. U většiny škol půjde o případnou úpravu počtu hodin čerpaných ze vzdělávací oblasti Jazyka jazyková komunikace a počtu čerpaných disponibilních hodin. Vzdělávací obsah se nezměnil, proto nemusí být učební osnovy z tohoto důvodu měněny. Tuto změnu případně upravíte i v poznámkách k učebnímu plánu pokud obsahovaly údaje o čerpání disponibilní dotace. Podobně informaci o změně čerpání upravte v charakteristice vyučovacího předmětu, pokud tyto údaje obsahovala.

5) V učebních osnovách 

a. vyučovacích předmětů můžete rozpracovat po ročnících minimální doporučenou úroveň pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.

 

b. vyučovacího předmětu, který vychází ze vzdělávacího oboru Chemie, je vhodné v učivu upravit terminologii klasifikace jedovatých látek v souladu s platnými předpisy tak, jak je uvedeno v učivu vzdělávacího oboru Chemie (H- a P- věty, piktogramy a jejich význam).

Minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření se v ŠVP uvedou jedním z následujících způsobů:

a) v charakteristice ŠVP jen odkazem na RVP ZV (příklad možného zapracování je uveden výše v bodě 1) Charakteristika ŠVP v odstavci a. jako varianta a))
b) v charakteristice ŠVP popisem způsobu, kterým využije minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů (příklad možného zapracování je uveden výše v bodě 1) Charakteristika ŠVP v odstavci a. jako varianta b))
c) rozpracováním do obsahů vyučovacích předmětů přímo v ŠVP viz výše v bodě 5) a. Učební osnovy