Předměty speciálně pedagogické péče - Průvodce upraveným RVP ZV: Ergoterapie

Ergoterapie

   Předmět speciálně pedagogické péče ergoterapie je určen pro žáky s tělesným postižením, kteří během školní docházky potřebují získat orientaci v potřebných kompenzačních pomůckách a naučit se s nimi zacházet. V hodině ergoterapie pracuje s žáky ergoterapeutka a učitelka, která pak postupy aplikuje ve třídě při běžném vyučování. Kompenzační pomůcky nutné pro denní činnosti (sebesycení, sebeobsluhu, grafomotoriku, hygienu) jsou po vyzkoušení manipulace s nimi zavedeny do běžné praxe. Kromě toho se cvičí instrumentální aktivity, finanční gramotnost, manipulace s penězi, komunikace při různých příležitostech, cílené pohyby, jemná motorika ruky. Ergoterapeutka společně s učitelkou řeší i ergonomické hodnocení pracovního místa ve třídě, jídelně, využití pomůcek pro přesuny… Žáci během školního roku navštěvují i cvičný byt, kde probíhá příprava pokrmů a nácvik vedení domácnosti. Další nedílnou částí tohoto předmětu jsou nákupy – zpočátku ve cvičném obchůdku s atrapami, později v reálném prostředí.
   S předmětem ergoterapie úzce souvisí i předměty pracovní činnosti a výtvarná výchova – pro výuku jsou využívány pracovně terapeutické dílny (textilní, keramická, košíkářská, dřevoobráběcí).
   Předmět ergoterapie není klasifikován známkami, je veden individuálně podle potřeb jednotlivých žáků.
   Časová dotace předmětu je 1 hodina týdně na 1. stupni případně i na 2. stupni.
příklad ze ŠVP základní školy zřízené pro žáky s tělesným postižením podle § 16 odst. 9 školského zákona