8.2 Systém péče o žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními ve škole - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám
Poznámky k úpravám
Podkapitola specifikuje obsah ŠVP v oblasti vzdělávání žáků se SVP. Stanovuje v souvislosti s vyhláškou č. 27/2016 Sb., co je škola povinna stanovit ve svém ŠVP v této oblasti, a vymezuje, co případně může v ŠVP stanovit. Shodnou informaci o tvorbě ŠVP poskytuje i kapitola Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravy ŠVP. Příklady zpracování ŠVP v oblasti vzdělávání žáků se SVP naleznete v části Úpravy ŠVP.
Vyhláška č. 27/2016 Sb poskytuje následující výčet oblastí předmětů speciálně pedagogické péče:
- řečová výchova,
- rozvoj grafomotorických dovedností,
- rozvoj vizuálně percepčních dovedností,
- zdravotní tělesná výchova,
- nácvik sociální komunikace,
- zraková stimulace,
- bazální stimulace u žáků s mentálním postižením,
- práce s optickými pomůckami,
- logopedická péče,
- rozvíjení sluchového vnímání,
- odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci,
- českému znakovému jazyku,
- prostorová orientace,
- český znakový jazyk,
- prostředky alternativní a augmentativní komunikace,
- prostorová orientace,
- samostatný pohyb zrakově postižených,
- práce s optickými pomůckami,
- Braillovo písmo,
- bazální stimulace u žáků s kombinovanými vadami,
- rozvoj zbytkového sluchového a zrakového vnímání,
- rozumění mluvené i psané řeči a její produkci.
- další oblasti případně vychází z konkrétních obtíží žáka.
V Průvodci také naleznete příklady z ŠVP škol, které mají zkušenost se vzděláváním žáků se SVP, v části Úpravy ŠVP a příklady předmětů speciálně pedagogické péče v části Předměty speciální pedagogické péče.