7.2 Poznámky ke vzdělávacím oblastem - Průvodce upraveným RVP ZV: Poznámky k úpravám

Poznámky k úpravám

   Text poznámek byl doplněn o explicitní vymezení vzdělávání žáků-cizinců. Jejich vzdělávání je popsáno v §20 školského zákona. Realizuje se podle § 11 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů. S tvorbou ŠVP souvisí i skutečnost, že v rámci podpůrných opatření od druhého stupně podpory je třeba u žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů odlišných kulturních a životních podmínek upravit obsah a výstupy vzdělávání. V rámci nejvyššího počtu povinných hodin jde o posílení výuky českého jazyka nebo výuky českého jazyka jako jazyka cizího.

   Upřesnění nastalo v oblasti Cizího jazyka a Dalšího cizího jazyka. Veškeré úpravy v této oblasti se provádí na základě doporučení školského poradenského zařízení v rámci zpracovaného IVP konkrétního žáka. Tím je oproti současnému stavu sjednoceno provádění těchto zásahů do vzdělávání i odpovědnost jednotlivých aktérů při rozhodování. Hlavním kritériem pro náhradu vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk je nejlepší zájem žáka.

   Do přehledu poznámek bylo doplněno ustanovení, které umožňuje u žáka cizince nahradit vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk vzdělávacím obsahem vzdělávacího oboru Cizí jazyk. RVP nevymezuje, po jakou dobu, hlavním kritériem je i v tomto případě nejlepší zájem žáka. Z hlediska úprav ŠVP se toto ustanovení může promítnout do poznámek k učebnímu plánu.

   Úprava poznámky týkající se doplňujících vzdělávacích oborů upřesňuje využití disponibilní časové dotace jen v případě, kdy budou v ŠVP zařazeny jako povinný nebo volitelný obsah. Pro výuku vyučovacích předmětů, které sice vychází ze vzdělávacího obsahu doplňujících vzdělávacích oborů, ale nejsou povinné nebo volitelné škola nevyužívá disponibilní časovou dotaci.

   Upravená poznámka týkající se výuky plavání reflektuje skutečnost, že zajištění výuky plavání může být pro některé školy mimořádně obtížné nebo nereálné. Výuka plavání tedy není předjímána jako povinnost, dokud škola nezařadí tuto aktivitu do výuky a posílení časové dotace na tuto činnost z disponibilní časové dotace již není striktně vázáno na dva po sobě následující ročníky.

   Poslední poznámka byla doplněna o příklad vzdělávacích obsahů podporujících vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podobě předmětů speciálně pedagogické péče.