Čtenářská gramotnost - Čtenářská gramotnost: ČG žáků z pohledu ČŠI
Tematická zpráva ČŠI o stavu čtenářské gramotnosti žáků českých škol
V prosinci 2019 zveřejněné výsledky patnáctiletých ve čtenářské gramotnosti.
Podle testování PISA čeští patnáctiletí najdou něco v textu, když jim to někdo zadá. Jinak jsou slabí jak v porozumění a vysuzování (inferenci), tak v analýze a porovnávání textů. Necháme je tedy více pronikat do textů (a tajemství světa)? A nebo jim jako učitelé budeme stále říkat, co je správné a důležité?
Detailní informace na stránkách ČŠI.
Připomínáme stále aktuální Tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016.
ČŠI na základě šetření doporučuje:
- Věnovat zejména ve vyšších ročnících ZŠ zvýšenou pozornost studijně nezaměřeným žákům, neboť pozorované výsledky ukazují na zcela nedostatečně rozvinutou čtenářskou gramotnost, často i absenci základní čtenářské dovednosti.
- Podporovat pedagogy ve využívání efektivních metod a strategií umožňujících rozvoj čtenářské gramotnosti a posilovat pozitivní vztah žáků ke čtenářství.
- Vytvářet účinnou podporu pro rozvoj čtenářské gramotnosti u chlapců.
- Cílit podporu pedagogům především v krajích s dlouhodobými nízkými výsledky ve čtenářské gramotnosti.
K metodice zjišťování:
Metodika pro hodnocení rozvoje čtenářské gramotnosti ČŠI
Analýza současných systémů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání.