5.2.1 Vzdělávací obor - Matematika a její aplikace - Závislosti, vztahy a práce s daty 2. stupeň
Závislosti, vztahy a práce s daty 2. stupeň
žák
M-9-2-01 vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data
M-9-2-02 porovnává soubory dat
M-9-2-03 určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti
M-9-2-04 vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem
M-9-2-05 matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
M-9-2-01p vyhledává a třídí data
M-9-2-02p porovnává data
M-9-2-04p vypracuje jednoduchou tabulku
- užívá a ovládá převody jednotek délky, hmotnosti, času, obsahu, objemu
- zvládá početní úkony s penězi
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Matematika a její aplikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Žáci se učí chápat závislosti, které se vyskytují v běžném životě a vnímat, jak jedna veličina závisí na druhé. Pracují s tabulkami různých závislostí, které potřebují v dalším učivu (početní operace, jednotky měr aj.). Pozorují data, která se vyskytují v prostředí kolem nich, mohou je porovnávat, pozorují grafické znázornění statistických údajů – diagramy v jednoduchých případech. Pracují s jednotkami měr podle svých možností, pracují s mincemi a bankovkami.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 2. stupeň | Indikátory |
žák | žák |
- vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data | 1. vyhledá potřebné údaje v tabulce, diagramu a grafu 2. vyhledá a vyjádří vztahy mezi uvedenými údaji v tabulce, diagramu a grafu (četnost, aritmetický průměr, nejmenší a největší hodnota) 3. pracuje s časovou osou 4. převádí údaje z textu do tabulky, diagramu a grafu a naopak 5. samostatně vyhledává data v literatuře, denním tisku a na internetu |
- porovnává soubory dat | 1. porovná kvantitativní vztahy, které jsou uvedeny v různých tabulkách nebo v tabulce a diagramu |
- určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti | 1. vytvoří tabulku pro přímou a nepřímou úměrnost na základě textu úlohy 2. rozliší přímou a nepřímou úměrnost z textu úlohy |
- vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem | 1. pozná funkční závislost z textu úlohy, z tabulky, z grafu a z rovnice 2. přiřadí funkční vztah vyjádřený tabulkou k příslušnému grafu a naopak 3. vyčte z grafu podstatné informace (např. nejmenší a největší hodnota, růst, pokles) |
- matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů | 1. vybere odpovídající funkční vztah, který popisuje jednoduchou reálnou situaci |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- znát a užívat základní jednotky délky, hmotnosti, času, objemu
- zvládat početní úkony s penězi
- orientovat se v čase, určit čas s přesno tí na p s ůlhodiny
- doplňovat údaje v jednoduché tabulce