Týden otevřeného vzdělávání 2016 na Metodickém portálu RVP.CZ
od Metodický portál RVP.CZ, NPI ČR
Přehled webinářů 2016
Úterý 8. 3. 2016, 20:00
Úvod do TOV, vyhledávání a citace otevřených výukových zdrojů - zaměřeno na obrázky a fotografie
lektorka: Pavlína Hublová
Hudební výchova napříč předměty
lektor: Ondřej Tichý
Čtvrtek 10. 3. 2016
Školní zralost x odklad školní docházky
lektorka: Petra Pšeničková
Příspěvky v blogu Metodického portálu RVP.CZ
- ONLINE SETKÁNÍ v rámci TOV: Je naše digitální stopa ještě naše? | 29. 3. 2017 od 20:00
- ONLINE SETKÁNÍ v rámci TOV: Školní zralost x odklad školní docházky | 10. 3. 2016 od 20:00
- ONLINE SETKÁNÍ v rámci TOV: Hudební výchova napříč předměty | 9. 3. 2016 od 20:00
- ONLINE SETKÁNÍ v rámci TOV: Úvod do TOV, vyhledávání a citace otevřených výukových zdrojů – zaměřeno na obrázky a fotografie | 8. 3. 2016 od 20:00
- Týden otevřeného vzdělávání 2016 na Metodickém portálu RVP.CZ
Přehled webinářů z TOV 2015
Proč má být vzdělávání otevřené? aneb Vyplatí se pracovat nahlas?
lektor: Bořivoj Brdička a GEG ČR
lektorka: Hana Lišková
Moderní dějiny – webová antologie pramenů na příkladu I. světové války – metodická inspirace
lektor: Milan Hes
Klasifikace řečových vad u předškoláků
lektorka: Eva Kolesová
Výstupy najdete v samostatném pohledu modulu Digifolio >>
Tisková zpráva na webu NÚV
NÚV SPOUŠTÍ VYHLEDÁVAČ OBRÁZKŮ A FOTOGRAFIÍ POD OTEVŘENÝMI LICENCEMI
Připojené soubory 1 |
Tyden_otevreneho_vzdelavani_v_NUV.pdf (473,1K) - Stáhnout
|
Metodický portál RVP.CZ - otevřené prostředí pro sdílení (nejen) výukových materiálů (2015)
Záznam online přednášky:
Příspěvky na Metodickém portálu - kolekce
Autor kolekce: Pavlína Hublová
Týden otevřeného vzdělávání je celosvětově pořádanou akcí, za kterou stojí Open Education Consortium. Jak píší hlavní organizátoři, týden otevřeného vzdělávání je především oslavou celosvětového hnutí za otevřené vzdělávání. Cílem akce je zvýšit povědomí o otevřeném vzdělávání, jeho možnostech a přínosech pro výuku a vzdělávání. Zapojení ČR koordinuje EDUin.
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Týden otevřeného vzdělávání 2015 na Metodickém portálu RVP.CZ | hlavní rozcestník pro rok 2015 | digifolio |
Pracovat nahlas | Spomocník (2015) | |
Pesceho hypermimesis | Spomocník (2015) | |
Týden otevřeného vzdělávání na Metodickém portálu RVP.CZ | stručný souhrn akcí pořádaných v roce 2015 | blogový příspěvek |
Týden otevřeného vzdělávání 2016 na Metodickém portálu RVP.CZ | Hlavní rozcestník akcí pro rok 2016 | digifolio |
ONLINE SETKÁNÍ: Úvod do TOV, vyhledávání a citace otevřených výukových zdrojů - zaměřeno na obrázky a fotografie | AudioVideo | |
ONLINE SETKÁNÍ: Školní zralost x odklad školní docházky | AudioVideo | |
ONLINE SETKÁNÍ v rámci TOV: Je naše digitální stopa ještě naše? | 29. 3. 2017 od 20:00 | blogový příspěvek |
PROBĚHLO
Středa 9. 3. 2016, 20:00
Hudební výchova napříč předměty
Možnostmi širšího pojetí hudební výchovy a možného propojení s dalšími předměty nebo náměty na konkrétní činnosti k zapojení třídy (hlas, artikulace, instrumentace a skupinové hraní, nácviky a improvizace, rytmus, harmonie, poslech, projekty...) nás provede Bc. Ondřej Tichý.
Cíle a témata setkání:
- zkušenosti o možnostech hudby ve výchově a vzdělávání;
- možné dosažitelné cíle se třídou;
- jak na teorii přes praxi;
- širší pojetí hudební výchovy a možná propojení s dalšími předměty (Čj, Vv, Tv, D, M....);
- konkrétní činnosti pro zapojení třídy (hlas, artikulace, instrumentace a skupinové hraní, nácviky a improvizace, rytmus, harmonie, poslech, projekty...);
- poslání hudby v životě školy, dítěte a rodiny.
Komu je setkání určeno:
Setkání je zdarma.
Lektor:
Užitečné odkazy:
- diskuzní fórum k setkání
- blogový příspěvek
- událost je registrována na oficiálním webu Open Education Week 2016.
Připojené soubory 1 |
Hudební výchova napříč předměty.pdf (596,3K) - Stáhnout
Prezentace |
Záznam setkání
PROBĚHLO
Úterý 8. 3. 2016, 20:00
Úvod do TOV, vyhledávání a citace otevřených výukových zdrojů - zaměřeno na obrázky a fotografie
Seznámíme se s aktivitami Metodického portálu RVP.CZ v rámci Týdne otevřeného vzdělávání a představíme si 3 + 1 nástroj pro vyhledávání obrázků a fotografií, které využívají otevřené výukové zdroje a nabízí citaci vyhledaného. V premiéře představíme nový modul na Metodickém portálu RVP.CZ s názvem Obrázky a citace. Tématem nás provede vedoucí referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ Mgr. Pavlína Hublová.
Cíle setkání:
- informovat o pojmu "otevřený výukový zdroj" (OER) v souvislosti s publikačními aktivitami Metodického portálu RVP.CZ;
- seznámit účastníky s akcemi Metodického portálu RVP.CZ v rámci Týdne otevřeného vzdělávání;
- představit tři online nástroje, které nabízí nejen vyhledávání obrázků a fotografií publikovaných pod otevřenými licencemi, ale současně umožňují vložit do OER citaci použitého obrázku;
- seznámit s historií a funkcemi nového modulu Metodického portálu RVP.CZ - Obrázky a citace;
Obsah setkání:
- shrnutí základních pojmů setkání: otevřený výukový zdroj, licence Creative commons a její typy, citační norma;
- stručný přehled aktivit, kterými se Metodický portál RVP.CZ (NÚV) zapojil loni a letos do akce Týden otevřeného vzdělávání;
- průvodce třemi online nástroji pro vyhledávání a citaci obrázků - srovnání jejich funkcí a upozornění na případné nedostatky;
- praktická ukázka vyhledávání v novém modulu a doporučený postup, jak jej využívat pro tvorbu OER nejen pedagogy, ale i samotnými žáky a studenty.
Komu je setkání určeno:
Setkání je zdarma.
Lektorka:
Užitečné odkazy:
- diskuzní fórum k setkání
- blogový příspěvek
- událost je registrována na oficiálním webu Open Education Week 2016.
Připojené soubory 1 |
Obrazky a citace.pdf (836,9K) - Stáhnout
Prezentace |
Záznam setkání
PROBĚHLO
Čtvrtek 10. 3. 2016, 20:00
Školní zralost x odklad školní docházky
Pokud pravidelně sledujete online setkání vedená lektorkou Petrou Pšeničkovou, pak pro vás téma připravenosti předškoláků na vstup do 1. třídy bude příjemným zastřešujícím vstupem. Pro ostatní učitele může být úvodem k seriálu článků o rozvíjení znalostí a dovedností žáčků v přípravných třídách. Na setkání zveme ale i rodiče, kteří chtějí mít základní přehled o připravenosti svých dětí z pohledu speciální pedagožky.
„Školní zralost můžeme vymezit jako dosažení takového stupně vývoje (v oblasti fyzické, mentální, emocionálně – sociální), aby se dítě bylo schopno bez obtíží účastnit výchovně – vzdělávacího procesu; nebo alespoň bez větších obtíží, nejlépe s radostí a dychtivostí.“
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Computer Press, Brno 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
Cíle setkání:
- Pomoci dětem, aby se na vstup do 1. třídy těšily a byly tam úspěšné.
- Zvýšit kompetence rodičů a učitelů v rozvoji předškolních dětí
- Inspirovat rodiče a učitele ve vyrábění pomůcek pro hru, výuku. Pomůcky nemusí být dokonalé ani nákladné; postačí, že je učitel má k dispozici a hojně je při práci s dětmi využívá.
Program:
- Co posuzujeme při sledování školní zralosti?
- Sociální dovednosti.
- Poznávací funkce.
- Představení vlastního orientačního testu školní zralosti.
- Odklad školní docházky - legislativa.
- Diskuze, výměna zkušeností.
- Tipy na výrobu pomůcek.
Komu je setkání určeno:
Setkání je zdarma.
Lektorka:
Užitečné odkazy:
- diskuzní fórum k setkání
- blogový příspěvek
- událost je registrována na oficiálním webu Open Education Week 2016.
Připojené soubory 1 |
Školní zralost x odklad školní docházky.pdf (1,8M) - Stáhnout
Prezentace |
Záznam setkání
Proč má být vzdělávání otevřené, aneb Opakování z roku 2015
Anotace:
Teoretická část mapovala současný vývoj světa, který ovlivňuje všudypřítomná dostupnost počítačových sítí, což má zásadní vliv na formy i cíle vzdělávání. Poznávání se stále více realizuje individuálně konstruktivními výukovými postupy, které aplikují principy konektivismu, tj. chápou všechny poznatky jako výsledek spojení lidí a dostupných zdrojů (digitální výukové materiály, nástroje, primární zdroje). Jedině otevřené vzdělávání dává stejnou možnost osobního růstů všem, i když pochopitelně ještě není zárukou skutečného snižování rozdílů mezi různými socioekonomickými vrstvami. Jedině otevřené vzdělávání umožňuje zvyšovat podíl neformálního vlastního poznávání v aktivitách žáků, což je nakonec ve skutečnosti možná tím vůbec nejdůležitějším cílem současného školství.
Lektor:
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. a hosté