14. Povinnosti učitele mateřské školy

od Průvodce RVP PV

 
Text RVP PV s odkazy
 

Předškolní pedagog Učitel mateřské školy odpovídá za to, že:

  • školní (třídní) vzdělávací program, který zpracovává, je v souladu s požadavky RVP PV;

  • program pedagogických činností je cílevědomý a je plánován;

  • je pravidelně sledován průběh předškolního vzdělávání a jsou hodnoceny jeho podmínky i výsledky.

Předškolní pedagog by měl vykonávat Učitel mateřské školy vykonává tyto odborné činnosti:

  • analyzuje věkové a individuální potřeby dětí a v rozsahu těchto potřeb zajišťuje profesionální péči o děti, jejich výchovu i vzdělávání;

  • realizuje individuální i skupinové vzdělávací činnosti směřující cílevědomě k rozvoji dětí, rozšiřování jejich kompetencí (schopností, dovedností, poznatků, postojů);

  • samostatně projektuje výchovné a vzdělávací činnosti, provádí je, hledá vhodné strategie a metody pro individualizované a skupinové vzdělávání dětí;

  • využívá oborové metodiky a uplatňuje didaktické prvky odpovídající věku a individualitě dětí;

  • projektuje (plánuje) a provádí individuální výchovně vzdělávací činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami;

  • provádí evaluační činnosti – sleduje a posuzuje účinnost vzdělávacího programu, kontroluje a hodnotí výsledky své práce, sledovat a hodnotit individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, monitorovat, kontrolovat a hodnotit podmínky, v nichž se vzdělávání uskutečňuje monitoruje, kontroluje a hodnotí podmínky vzdělávání;

  • provádí pedagogickou diagnostiku, sleduje a hodnotí individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, výsledky evaluace samostatně uplatňuje v projektování (plánování) i v procesu vzdělávání;

  • odborně vede další zaměstnance mateřské školy, kteří se podílejí na péči, výchově a vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními; 

  • provádí poradenské činnosti pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání jejich dětí v rozsahu odpovídajícím pedagogickým kompetencím předškolního pedagoga učitele a možnostem mateřské školy;

  • analyzuje vlastní vzdělávací potřeby a naplňuje je sebevzdělávacími činnostmi;

  • eviduje názory, přání a potřeby partnerů ve vzdělávání (rodičů, spolupracovníků, základní školy, obce) a na získané podněty reaguje.

 

Předškolní pedagog má vést Učitel mateřské školy vede vzdělávání tak, aby:

  • se děti cítily v pohodě (po stránce fyzické, psychické i sociální);

  • se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický individuální rozvoj;

  • děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho;

  • bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti;

  • děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně;

  • byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka;

  • se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité;

  • děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí;

  • děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují.

 

Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog učitel mateřské školy:

  • usiluje o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči;

  • umožňuje rodičům přístup za svým dítětem do třídy a účastnit se jeho činností;

  • umožňuje rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení;

  • umožňuje rodičům aktivně se podílet na adaptačním procesu;

  • vede s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení (pravidelná individuální konzultační činnost, práce s portfoliem dítěte, aj.). 

Poznámky k úpravám

Text byl uveden do souladu s platnými právními předpisy. Byly doplněny povinnosti učitele směřující k pedagogické diagnostice a součinnost s ostatními zaměstnanci mateřské školy při vzdělávání, výchově a péči o děti se SVP. Je zdůrazněna potřeba aktivní spolupráce s rodinou dítěte.

Pohled byl zobrazen 10257x od 13 září 2016 do 20 duben 2024