14. Povinnosti učitele mateřské školy
Předškolní pedagog Učitel mateřské školy odpovídá za to, že:
-
školní (třídní) vzdělávací program, který zpracovává, je v souladu s požadavky RVP PV;
-
program pedagogických činností je cílevědomý a je plánován;
-
je pravidelně sledován průběh předškolního vzdělávání a jsou hodnoceny jeho podmínky i výsledky.
Předškolní pedagog by měl vykonávat Učitel mateřské školy vykonává tyto odborné činnosti:
-
analyzuje věkové a individuální potřeby dětí a v rozsahu těchto potřeb zajišťuje profesionální péči o děti, jejich výchovu i vzdělávání;
-
realizuje individuální i skupinové vzdělávací činnosti směřující cílevědomě k rozvoji dětí, rozšiřování jejich kompetencí (schopností, dovedností, poznatků, postojů);
-
samostatně projektuje výchovné a vzdělávací činnosti, provádí je, hledá vhodné strategie a metody pro individualizované a skupinové vzdělávání dětí;
-
využívá oborové metodiky a uplatňuje didaktické prvky odpovídající věku a individualitě dětí;
-
projektuje (plánuje) a provádí individuální výchovně vzdělávací činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami;
-
provádí evaluační činnosti – sleduje a posuzuje účinnost vzdělávacího programu, kontroluje a hodnotí výsledky své práce, sledovat a hodnotit individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, monitorovat, kontrolovat a hodnotit podmínky, v nichž se vzdělávání uskutečňuje monitoruje, kontroluje a hodnotí podmínky vzdělávání;
-
provádí pedagogickou diagnostiku, sleduje a hodnotí individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, výsledky evaluace samostatně uplatňuje v projektování (plánování) i v procesu vzdělávání;
-
odborně vede další zaměstnance mateřské školy, kteří se podílejí na péči, výchově a vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními;
-
provádí poradenské činnosti pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání jejich dětí v rozsahu odpovídajícím pedagogickým kompetencím předškolního pedagoga učitele a možnostem mateřské školy;
-
analyzuje vlastní vzdělávací potřeby a naplňuje je sebevzdělávacími činnostmi;
-
eviduje názory, přání a potřeby partnerů ve vzdělávání (rodičů, spolupracovníků, základní školy, obce) a na získané podněty reaguje.
Předškolní pedagog má vést Učitel mateřské školy vede vzdělávání tak, aby:
-
se děti cítily v pohodě (po stránce fyzické, psychické i sociální);
-
se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický individuální rozvoj;
-
děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho;
-
bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti;
-
děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně;
-
byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka;
-
se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité;
-
děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí;
-
děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují.
Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog učitel mateřské školy:
-
usiluje o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči;
-
umožňuje rodičům přístup za svým dítětem do třídy a účastnit se jeho činností;
-
umožňuje rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení;
-
umožňuje rodičům aktivně se podílet na adaptačním procesu;
-
vede s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení (pravidelná individuální konzultační činnost, práce s portfoliem dítěte, aj.).
Poznámky k úpravám
Text byl uveden do souladu s platnými právními předpisy. Byly doplněny povinnosti učitele směřující k pedagogické diagnostice a součinnost s ostatními zaměstnanci mateřské školy při vzdělávání, výchově a péči o děti se SVP. Je zdůrazněna potřeba aktivní spolupráce s rodinou dítěte.