5.2.2 Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace

od Průvodce RVP PV

Text RVP PV s odkazy
Přidat do kolekce

Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog učitel u dítěte podporuje)

  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod 
  • od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
  • rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
  • posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
  • vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu 
  • o učení
  • osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla)
  • vytváření základů pro práci s informacemi

Vzdělávací nabídka (co pedagog učitel dítěti nabízí)

  • přímé pozorování přírodních, kulturních i technických objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovor 
  • o výsledku pozorování
  • záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně, zvuky), jejich charakteristických znaků 
  • a funkcí
  • motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností
  • konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.)
  • spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
  • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové 
  • a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
  • námětové hry a činnosti
  • hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity)
  • řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické a logické, obrazné 
  • a pojmové)
  • činnosti zaměřené na vytváření (chápání) pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem, s médii apod.)
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)
  • hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
  • činnosti zaměřené na seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy 
  • a jejich symbolikou (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství apod.) a jejich smysluplnou praktickou aplikaci
  • činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem, běžnými proměnami a vývojem a přibližující dítěti přirozené časové i logické posloupnosti dějů, příběhů, událostí apod.

Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže)

  • vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy a také vyjádřit to, o čem přemýšlí a uvažuje 
  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
  • postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
  • chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
  • chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod.), elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima, rok), orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase
  • učit se nazpaměť krátké texty, úmyslně vědomě si je zapamatovat a vybavit
  • řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
  • nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim

Rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga učitele)

  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založeným na vlastní zkušenosti
  • převaha příliš racionální, hotový a uzavřený výklad světa
  • omezený prostor pro vyjádření a uplatnění představivosti a mimoracionálního poznávání
  • převažující důraz na pamětní učení a mechanickou reprodukci, málo názornosti i prostoru 
  • pro rozvoj fantazie
  • zahlcování podněty a informacemi bez rozvíjení schopnosti s nimi samostatně pracovat
  • málo příležitosti a prostoru k experimentaci a exploraci a samostatnému řešení konkrétních poznávacích situací
  • nedostatek porozumění a ocenění úspěchu či úsilí
  • nedostatek času a prostředků pro spontánní hru, k jejímu rozvinutí a dokončení
Pohled byl zobrazen 2311x od 13 září 2016 do 20 únor 2020