Specifika práce s dětmi s ADD a ADHD
Doporučení, inspirace a náměty
Metodika práce s dětmi s ADD
- ADD – porucha pozornosti – hypoaktivita
- drobné organické poškození mozku (dříve lehká mozková dysfunkce)
Projevy:
- špatná koordinace pohybu, hrubá a jemná motorika, grafomotorika – pomalý
- potíže se sebeobsluhou – zdlouhavé oblékání, bývá obvykle poslední
- špatně se soustředí, pouze krátce, pomalé pracovní tempo, špatná rytmizace – vytleskávání, nepamatuje si, co probíhalo v MŠ
- často potíže s jídlem – vybíravé, jí dlouho – pomalu
- kresba – jednoduchá, nedokončená; netrefí se k sobě, když kreslí tvary
- poruchy pozornosti – často nevnímá, neslyší, hledí do prázdna, nejisté, úzkostné
- občas poruchy řeči – opožděný vývoj řeči
- nevyžaduje pozornost – neviditelné, „kam ho posadíte, tam ho najdete“
Vhodné způsoby práce:
- klidné, podnětné prostředí, vybrané pomůcky, stále motivovat a povzbuzovat, střídat činnosti; mělo by vědět, co jej čeká – vizualizace režimu dne = pravidelné neměnné opakování činností
- dávat stručné instrukce, požadavky, podporovat v činnostech, pracovat v menších skupinách, zapojovat do kolektivu
- trpělivost, povzbuzení, pochvala, motivace – aktivizovat
- nedopustit, aby se dítě naučilo něco špatně, zaměstnat prací – důležitá je společná práce
- činnosti krátkodobé = trénování pozornosti
- zabránit pocitu méněcennosti = mít rád, respektovat
- nesoutěžit – pocity strachu a úzkosti
- zrychlovat pracovní tempo, pracovní činnosti vždy dokončit, důležitá je kontrola a splnění úkolů – chyby odstranit
Metodika práce s dětmi s ADHD
- ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou
- drobné organické poškození mozku (dříve lehká mozková dysfunkce), bývá u dětí nedonošených apod., od začátku je potřeba vedení odborníkem
Projevy:
- zvláštní držení těla, často chůze po špičkách, špatně spí, noční děsy
- nevydrží v klidu, je zbrklé
- soustředí se pouze krátce, stále se vrtí, poklepává nohou, špatná rytmizace vytleskávání, nepamatuje si, co probíhalo v MŠ
- často potíže s jídlem – vybíravý, jí málo
- kresba – vše padá, netrefí se k sobě, když kreslí tvary
- poruchy myšlení, emočního a sociálního chování
- občas poruchy řeči – opožděný vývoj řeči, vlastní tvary slov
- vynucuje si pozornost
- kladně – ubezpečování „To je správně!“
- záporně – vyrušuje, šaškuje (předcházet)
Vhodné způsoby práce:
- klidné, nerušivé prostředí, omezit počet předkládaných pomůcek, střídat činnosti, mělo by vědět, co jej čeká – vizualizace režimu dne (piktogramy)
- dávat stručné instrukce, požadavky, nepodporovat ve špatných činnostech, pracovat v menších skupinách, předcházet konfliktům
- netrestat, trpělivost, povzbuzení, pochvala – ale adekvátní, pomazlení, pohlazení, nepřiměřené chování – zachovat klid
- nedopustit, aby se dítě naučilo něco špatně, zaměstnat prací – důležitá je společná práce
- krátkodobé činnosti – trénování pozornosti
- zabránit pocitu méněcennosti – mít rád, respektovat
- nesoutěžit – hlídat mimiku obličeje
- pracovní činnosti vždy dokončit, důležitá je kontrola a splnění úkolů – chyby odstranit
- zklidnění – dívání z očí do očí a dotyk
- bezpečné – na ramena, mezi lopatky, na bedra, na sternum (prsní kost)
- nebezpečné – vnitřní strana paží, temeno hlavy, krk, od prsní kosti až po kolena = znamená dominanci
Navigace
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.
Pohled byl zobrazen 22642x od 14 October 2016 do 13 August 2024