Gramotnosti ve cvičebním úboru

od PPUČ

Prezenční setkání společenství praxe pro 1. stupeň ZŠ na Základní škole a Mateřské škole Kralupy nad Vltavou 15. 5. 2019

Začněme otázkou. Co všechno se dá dělat v tělocvičně? Šplhat po tyči či provaze, driblovat s míčem, nebo třeba tančit? A co takhle při tom ještě skládat slova, rozvíjet matematické představy a posilovat přirozené schopnosti těla, jak se vyrovnat s dlouhým sezením u počítače. Nevěříte? Pak je možná škoda, že jste s námi 15. května 2019 nebyli v Kralupech…

Ale hezky popořádku.

Na Základní škole a Mateřské škole v Kralupech nad Vltavou jsme se začali scházet krátce po půl druhé. Někteří z nás dobíhali na poslední chvíli z dozoru, jiní si mezitím stihli popovídat s kolegy nad šálkem dobré kávy či čaje a přepnout do režimu „péče o sebe sama“ o trochu dřív.

Začátek setkání patřil představení projektu Podpora práce učitelů, nejbližším plánovaným akcím a dostupným výstupům metodické podpory, včetně nabídky, jak se aktivně zapojit a stát se spolutvůrci online společenství praxe učitelů 1. stupně základní školy.

Po úvodní části přišla na řadu praktická ukázka rozvoje gramotností v hodině tělesné výchovy zaměřená na to, aby žáci při pohybu museli zapojit nejen tělo, ale i hlavu. Přesunuli jsme se do tělocvičny hostitelské školy a měli možnost sledovat hodinu tělesné výchovy bez nudy, bez stresu učitele, že žáci nejsou v zástupu, a přitom plnou radosti z pohybu, při kterém žáci stihli využít i znalosti z jiných vyučovacích předmětů. A abyste to všechno mohli vidět na vlastní oči, natočili jsme pro vás videozáznam. Jen co ho sestřiháme, dáme vám vědět, kde se na něj můžete podívat.

Bezprostředně po ukázkové hodině jsme měli možnost vyslechnout si nejen komentář pedagoga, který výuku vedl, ale i rozbor hodiny z pohledu rozvoje gramotností a upozornění na to, jaké očekávané výsledky učení z hlediska matematické, čtenářské a digitální gramotnosti obsahovala. Zbyl prostor i pro dotazy přítomných a sdílení zkušeností z vlastní výuky.

V závěru odpoledne jsme pak ve workshopech napříč vzdělávacími obory prvního stupně Český jazyk, matematika a ICT, Cizí jazyk a Člověk a zdraví společně objevovali gramotnosti uvnitř oborů samotných. V praktických ukázkách výukových aktivit jsme zkoušeli gramotnostní potenciál v oborech rozpoznat a následně ho využít pro rozvoj důležitých celoživotních kompetencí našich žáků.

Tak pokud jsme vás naladili a příště chcete být s námi, nezapomeňte sledovat webové stránky projektu gramotnosti.pro. Podzimní setkání společenství praxe už začínáme připravovat!

 

Autor článku: Simona Šedá

Pohled byl zobrazen 471x od 31 květen 2019 do 26 duben 2024