Jak doma vzdělávat dítě se specifickými poruchami učení
Učíte se doma s dítětem, o kterém víte, že se potýká se specifickými poruchami učení (SPU)? Nejste v tom sami! Toto znevýhodnění je vůbec nejčastějším problémem českých školáků.
Pro žáky se SPÚ platí, že pokud chtějí být ve škole úspěšní, musí pracovat jinak a intenzivněji než jejich spolužáci. Domácí vzdělávání dítěte se SPÚ na vzdělavatele tedy klade zvýšené nároky. Zkušenosti s výukou žáků s SPÚ lze shrnout do několika zjednodušených doporučení, které nám mohou pomoci:
- Vytvořme si spolu s dítětem plán učení, který si slíbíme dodržovat. Jeho struktura i konkrétnost závisí na potřebách dítěte. Umožněme mu zaznamenávat si do plánu, co již splnilo (osvědčuje se využívat pro to tabulku, graf, osu, kartičky s hesly či symboly, vše v papírové či elektronické podobě). Zapojme do režimu dne také pohybové aktivity, usnadníme výuku sobě i dítěti.
- Dávejme dítěti najevo, že věříme v jeho úspěch, bude se pravděpodobně více snažit úkol splnit.
- Snižme negativní vliv psaní a čtení na výsledky učení dítěte - hledejme společně s dítětem postupy, jak se učit – např. pišme klidně tiskacím písmem nebo na klávesnici; střídejme papír/psací náčiní rozličných druhů a barev stejně jako vhodné typy písma/podbarvení pro tisk; využívejme multimodální způsob učení – současně vidět napsané, vyslovit to nahlas a současně napsat; tvořme si své přehledy učiva.
- Pracujme s kompenzačními pomůckami, které dítě používá v běžné hodině – např. čtecí okénko, záložka, mačkadlo k rozlišení tvrdých a měkkých slabik, vlastní přehledy učiva.
- Umožněme dítěti dostatek času na práci. Zadávejme vše s dostatečným časovým předstihem a v jasných strukturovaných celcích. Pomáhejme dítěti s prvním krokem.
- Nebraňme se využití digitálních technologií – např. pro psaní delších textů využívejme aplikace pro převod hlasu; pracujme s audioknihami; používejme elektronické texty (můžeme tak upravit vzhled textu, připojit vizuální či poslechový materiál).
- Chvalme děti i za snahu, nejen za výsledek. Sledujme pokroky, kterých dítě dosahuje, a nehledejme pouze jeho nedostatky. Poskytujme mu průběžně zpětnou vazbu k jeho práci. Umožněme dítěti libovolný počet opakování úkolu, nejlépe až do jeho správného provedení. Preferujme kvalitu zpracování nad množstvím, i když to může být pro dítě i nás mnohdy nesnadné.
Další zdroj informaci:
Podrobnější informace k tématu je možné dohledat na stránkách Metodického portálu NPI ČR v seriálu článků Žáci se specifickými poruchami učení. Navštívit můžete i virtuální hodinu českého jazyka, kde se žáky se SPU pracuje zkušený speciální pedagog.
Zpracovala PhDr. R. Votavová
Pohled byl zobrazen 1305x od 19 květen 2020 do 25 duben 2024