Tematický vstup Matematická gramotnost

od Matematická gramotnost

Pohled virtuálního týmu matematická gramotnost, který Vám podává všechny dostupné informace nejen z Metodického portálu rvp.cz. Odkazy na články a DUMy, na podnětné blogové příspěvky i na diskuzi našich uživatelů na toto zajímavé téma. Odkazujeme Vás také na Souhrnné digifolio o gramotnostech.

Základní dokumenty

 

Gramotnosti ve vzdělávání - příručka pro učitele

Připravili jsme další metodickou příručku Matematická gramotnost ve výuce, která se tentokrát zaměřuje na gramotnost matematickou. Seznámíte se v ní s vymezením pojmu matematické gramotnosti a s metodickými doporučeními a listy matematických úloh. 

Metodickou příručku Matematická gramotnost ve výuce si můžete stáhnout ve formátu pdf a v nejbližší době vyjde i tiskem.

Matematická gramotnost ve výuce

8,3MB | Úterý, 06 prosinec 2011 | Detaily

Výběr článků z Metodického portálu

Projekty ve vyučování (ZV) autorka Marie Kubínová

http://goo.gl/5jU41 (Public domain)
http://goo.gl/5jU41 (Public domain)

Výběr Dumů z Metodického portálu

Celá čísla - úvod, porovnávání (ZV) autor Radomír Macháň

Poměr - základní tvar (ZV) autor Radomír Macháň

Procenta (ZV) autorka Alena Ščuková

Výběr Odkazů z Metodického portálu

Scientix (ZV) autorka Katarína Nemčíková

SparkleBox (ZV) autorka Pavlína Hublová

Matematické interaktivní hry (ZV) autorka Hana Pilařová

Matematika hravě (ZV) autor Dominik Csato

Vymezení pojmu matematické gramotnosti

Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby jako tvořivého, zainteresovaného a přemýšlivého občana.[1]


[1] Definice PISA 2003, Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003, ÚIV, Praha.  
 
více v heslu Matematická gramotnost v naší wiki.rvp.cz

Publikace pro inspiraci

  1. BLAŽKOVÁ, R. Matematická gramotnost absolventů základní školy. Sborník Absolvent základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007. ISBN 978-80-210-4402-9.
  2. CIHLÁŘ, J., LESÁKOVÁ, E., ŘÍDKÁ, E., ZELENKA, M. Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh. Praha: ÚIV, 2007. ISBN 978-80-211-0544-7.
  3. Garfunkel, S. For All Practical Purposes: Mathematical Literacy in Today's World (Eight edition). New York: COMAP. 2009. ISBN-13: 978-1-4292-0900-7. 
  4. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál. 2001, 2009.
  5. HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. a kol. Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Praha : ÚIV, 2010. ISBN 978-80-211-0612-3. Ke stažení zde.
  6. HEJNÝ, M., HOUFKOVÁ, J., JIROTKOVÁ, D., MANDÍKOVÁ, D. a kol. Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Praha : ÚIV, 2011. ISBN 978-80-211-0611-6. Ke stažení zde.
  7. Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumech PISA 2000. Praha: ÚIV, 2004.
  8. KUŘINA, F. Problémy matematického vzdělávání. Sborník materiálů konference O škole a vzdělávání, sestavila Bečvářová, M. Praha : MATFYZPRES, 2007. ISBN 978-80-7378-029-6.
  9. MANDÍKOVÁ D., PALEČKOVÁ J., TOMÁŠEK V. Praktické úlohy TIMSS. Praha: VÚP v Praze, 1996
  10. MOLNÁR, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc : UP, 2007, ISBN 978-80-244-1722-6.
  11. Oddělení mezinárodních výzkumů. Netradiční úlohy: Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha:  ÚIV, 2006.  ISBN 80-211-0522-4
  12. STRAKOVÁ, J. Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
  13. STRAKOVÁ J., KAŠPÁRKOVÁ L. Matematická a přírodovědní gramotnost v třetím mezinárodním výzkumu matematické a přírodovědné gramotnosti. Praha: ÚIV, 1999. ISBN 80-211-0323-X
  14. Take the Test. Sample Questions from OECD's PISA Assessments. OECD, 2009. ISBN 9789264050808.
  15. Tematická zpráva Matematická gramotnost nejen pro matematiku. ČŠI, Praha, červen 2008.
  16. TOMÁŠEK, V. Matematická gramotnost ve výzkumu PISA. Sborník příspěvků konference Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, 2002.
  17. TOMÁŠEK V. Výzkum TIMSS 2007, Úlohy z matematiky pro 8. ročník. Praha: ÚIV, 2009. ISBN 978-80-211-0591-1
  18. TOMÁŠEK V., POTUŽNÍKOVÁ E. Netradiční úlohy, problémové úlohy mezinárodního výzkumu PISA. Praha: ÚIV, 2004. ISBN 80-2111-0484-8
  19. Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti (patnáctiletých žáků). Ústav pro informace ve vzdělávání. Praha: ÚIV, 2000.
  20. Úlohy z matematiky a přírodních věd pro žáky 8. ročníku, Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání, Replikace 1999. Praha: ÚIV, 2001. ISBN 80-511-0406-6

Odkazy z Ústavu pro informace ve vzdělávání

Českou republiku zastupuje v mezinárodních institucích (OECD, IEA) oddělení mezinárodních výzkumu Ústavu pro informace ve vzdělávání. Tato instituce řídí a realizuje českou účast v mezinárodních výzkumech v oblasti vzdělávání. Výsledky výzkumů jsou v oddělení dále zpracovávány, analyzovány a interpretovány jak na mezinárodní, tak na národní úrovni. Finální výstupy jsou poskytovány MŠMT jako podklady pro jeho koncepční a strategickou činnost a dále odborné a laické veřejnosti k dalšímu využití. www.uiv.cz

Publikace ke stažení

Co se změnilo v českém školství

Motivace, aspirace, učení II

Motivace, aspirace, učení

Čeští žáci v mezinárodním srovnání

Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh

 

PISA 

Anotace: Cílem projektu PISA je opakované zjišťování výsledků patnáctiletých žáků různých zemí v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Jeho hlavním záměrem je poskytnout tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích informace o úspěšnosti a efektivitě jejich vzdělávacích systémů. Mezinárodní stránka PISA

Výsledky výzkumu PISA 2000

Výsledky výzkumu PISA 2003

Výsledky výzkumu PISA 2006

Výsledky výzkumu PISA 2009

Publikace ke stažení

Výzkum PISA 2009 - Umíme ještě číst?

Netradiční úlohy: Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA

Učení pro zítřek: výsledky výzkumu OECD PISA 2003

Co umí čeští žáci: výzkum PISA


TIMSS 

Anotace: TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je mezinárodním projektem v oblasti měření výsledků vzdělávání, který se uskutečňuje od roku 1995 ve čtyřletých cyklech v mnoha zemích celého světa. Výzkum je zaměřen na zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodovědných předmětech. Projekt organizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Mezinárodní stránka TIMSS 

Výsledky výzkumu TIMSS 1995

Výsledky výzkumu TIMSS 1999

Výsledky výzkumu TIMSS 2007

Publikace ke stažení

Výzkum TIMSS 2007 - Úlohy z matematiky pro 8. ročník

Výzkum TIMSS 2007 - Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník

Výzkum TIMSS 2007 - Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci?

Nabídka dalších aktivit na Metodickém portále rvp.cz

Výběr příspěvků z blogového světa:

Blogový příspěvek autorky Michaely Gondekové pod názvem Rozvoj předmatematické gramotnosti

Inspirace ze zahraničí

 Austrálie - Národní akční plán na podporu čtenářské a matematické gramotnosti (ZV) autorka Lucie Procházková

Velká Británie - Britská vláda podpoří matematickou gramotnost (ZV) autorka Jana Kindlmannová

Zajímavé odkazy odjinud

SUMA - Společnost učitelů matematiky JČMF

Anotace: SUMA JČMF je organizační složkou Jednoty českých matematiků a fyziků. Vznikla 10.12. 2005 z Matematické pedagogické sekce tohoto občanského sdružení, jehož kořeny sahají do roku 1862 a jehož členy byli vždy nejlepší odborníci zabývající se studiem matematiky a fyziky i vyučováním těchto disciplín u nás.

Pohled byl zobrazen 4308x od 30 květen 2014 do 23 duben 2024