Průřezové téma: Mediální výchova
Všem, kteří mají zájem o Mediální výchovu doporučujeme se seznámit s následujícími materiály: s publikací Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání, studií Stav mediální gramotnosti v ČR, a směrnicí EU o AV službách a Doporučení komise mediální gramotnosti v digitálním prostředí pro vyšší konkurenceschopnost audiovizuálního průmyslu a průmyslu obsahu a otevřenou znalostní společnost.
Soubory ke stažení
Doporučení Komise EU_média_gramotnost.pdf
Publikace - Mediální gramotnost.pdf
Směrnice_EU_AV_sluzby.pdf
Stav mediální gramotnosti v ČR.pdf
DOV_ZV_MV_Konkretizovana-temata_2015.pdf
Doporučené očekávané výstupy pro gymnázia
V divizi VÚP jsme nedávno vytvořili novou publikaci, která bude fungovat jako metodická podpora pro výuku průřezových témat na gymnáziích: Doporučené očekávané výstupy pro gymnázia. Autorský tým koordinovala PaedDr. Markéta Pastorová a publikaci si můžete zdarma stáhnout zde. Nyní jsme pro vaše větší pohodlí na naše webové stránky zařadili i samostatné kapitoly, které si můžete ve formátu pdf stahovat i jednotlivě. K dispozici jsou texty Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Mediální výchova a Multikulturní výchova.
Doporučené očekávané výstupy Mediální výchova v gymnáziích
GYMmedialni.pdf
Doporučené očekávané výstupy
DOV-ZV1.pdf
Kokretizace tematických okruhů
Nová obsahová podpora pro výuku průřezových témat konkretizuje a aktualizuje dílčí témata a náměty vybraných tematických okruhů PT a dává je do přímého vztahu k doporučeným očekávaným výstupům (DOV). Díky tomu se podoba zpracování průřezových témat více přibližuje podobě vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů v RVP ZV (doporučené očekávané výstupy PT svoji formou zpracování více odpovídají očekávaným výstupům vzdělávacích oborů; konkretizovaná témata a náměty PT pak více odpovídají doporučenému učivu vzdělávacích oborů). Cílem materiálu je to, aby přispěl ke snadnější a efektivnější integraci PT do vzdělávacích oborů, včetně jejich hodnocení a usnadnil přípravu projektů i zpracování učebních osnov ve školních vzdělávacích programech.
V roce 2015 byly z mediální výchovy konkretizovány tři vybrané tematické okruhy: Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality, Fungování a vliv médií ve společnosti, a to pro 2. stupeň základního vzdělávání. Materiál je ke stažení v příloze.
V roce 2016 byl konkretizován další tematický okruh Stavba mediálního sdělení -
V roce 2017 se pozornost zaměřila zejména na zpracování podkladové studie k obsahové revizi Mediální výchovy
Připojené soubory
![]() |
DOV_ZV_MV_Konkretizovana-temata_2015.pdf (319,4K) - Stáhnout
|
Informujeme
Speciální prohlídky výstavy Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014 pro pedagogy
čtvrtek 6. 3. | 18h
čtvrtek 20. 3. | 18h
Vstupné do expozice: zdarma.
Poplatek za lektorský výklad: 40 Kč
Místo setkání: pokladna DOX, Poupětova 1, Praha 7
Přípravný seminář k 15. celostátní přehlídce výtvarných prací dětí a mládeže - ATAKUJÍCÍ OBRAZY >>
Média, právní ochrana dítěte v předškolním věku a její pedagogická podpora
8. 10. 2013 od 9:00 do 14:00 hodin v Jednacím sále Senátu PČR ve Valdštejnském paláci
audiozáznam z konference v Senátu PČR: http://iskolka.info/konference/
PRŮŘEZOVÁ TÉMATA VE VÝUCE
Co jsou doporučené očekávané výstupy a jak je využívat
Ukázky integrace průřezových témat do vzdělávacích oborů
Celodenní seminář představil pedagogům novou metodickou podporu pro výuku průřezových témat (PT) na základních školách a gymnáziích a ukázky integrace PT do vzdělávacích oborů. Účastníci si v zaplněném sále vyslechli příspěvky, které se týkaly nejen výuky průřezových témat, ale i související aktuální problematiky důležité pro pochopení vývoje a dalšího směřování průřezových témat.
V neformální a dělné atmosféře byl prostor pro dotazy a diskuze. Anotace jednotlivých příspěvků jsou k dispozici zde. Postupně budeme nabízet ke stažení i jednotlivé prezentace.
Metodické texty
Gutenberg by se divil (Zuzana Zejdová)
Proč potřebujeme mediální výchovu (Jan Jirák)
Maminka vždy ví (Marek Mičienka)
Mediální technologie (Jan Jirák)
Mediální technologie - Film (Jan Jirák)
Mediální technologie - Tištěná média (Jan Jirák)
Mediální technologie - Nová média (Jan Jirák)
Mediální technologie - Rozhlas (Jan Jirák)
Mediální technologie - Televize (Jan Jirák)
Nevěřte všemu, co se píše (Zuzana Zejdová)
Práce v médiích (Jan Jirák)
Regulace v médiích (Jan Jirák)
Není zpráva jako zpráva (Zuzana Zejdová)
Mediální publikum (Jan Jirák)
Všudypřítomná média (Zuzana Zejdová)
Média a politická propaganda (Martin Sekera)
Média a politika (Jan Jirák)
Řeč novinových titulků (Zuzana Zejdová)
Média s námi (Marek Mičienka)
Média a jejich role ve společnosti (Jan Jirák)
Co se stalo 19. ledna (Marek Mičienka)
Mediální výchova - ukázka zpracování (Markéta Pastorová)
Tvorba internetového magazínu v mediální výchově (Michal Černý)
Virtuální hospitace k mediální výchově (Zuzana Šepsová)
Kam směřujeme a jak tam můžeme dospět? (David Buckingham)
Podpora pro výuku průřezových témat v ZŠ
Podpora pro výuku průřezových témat v základních školách – Mediální výchova
Cílem materiálu je přispět ke snadnější a efektivnější integraci mediální výchovy do vybraných vzdělávacích oborů, usnadnit tvorbu učebních osnov ve školních vzdělávacích programech (podpořit výuku mediální výchovy jako samostatného vyučovacího předmětu) či jeho využití jako obsahové podpory pro různé formy školních projektů.
Novinka
Podpora pro výuku PT.pdf
Nová metodická podpora – text článku zveřejněného v lednovém čísle 2012 v časopise Řízení školy
Metodická podpora
Z modulu Wiki Metodického portálu
Nejnovější odkazy na Metodickém portálu
Další odkazy
Nejnovější DUMy na Metodickém portálu
Zajímavosti
Jednotný systém klasifikace audiovizuálních produktů (Karel Tomek)
Nejnovější články na Metodickém portálu
- Videotutoriály pro i se studenty
- Virtuální duet
- Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 4. část
- Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 3. část
- Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 2. část
- Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 1. část
- Cizí zeď
- Čtenářský deník v aplikaci OneNote
- Příklad výchovně-dramatické aktivity rozvíjející osobnost žáků a jejich vztahy
- Stavíme mosty 1