Průřezová témata
Doporučené očekávané výstupy na gymnáziích
V divizi VÚP jsme nedávno vytvořili novou publikaci, která bude fungovat jako metodická podpora pro výuku průřezových témat na gymnáziích: Doporučené očekávané výstupy pro gymnázia. Autorský tým koordinovala PaedDr. Markéta Pastorová a publikaci si můžete zdarma stáhnout zde. Nyní jsme pro vaše větší pohodlí na naše webové stránky zařadili i samostatné kapitoly, které si můžete ve formátu pdf stahovat i jednotlivě. K dispozici jsou texty Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Mediální výchova a Multikulturní výchova.
Doporučené očekávané výstupy
Pro zvýšení kvality výuky, plánování a hodnocení průřezových témat na základních školách a gymnáziích byla vytvořena ucelená metodická podpora s názvem Doporučené očekávané výstupy.
Metodická podpora je „mostem" mezi pojetím průřezových témat v rámcových vzdělávacích programech a specifickými potřebami praxe.
Doporučené očekávané výstupy nejsou závazné na rozdíl od očekávaných výstupů vzdělávacích oborů.
Pomáhají učitelům konkretizovat jak vědomosti a dovednosti, tak i postoje a hodnoty, které si mají žáci prostřednictvím dílčích témat a činností osvojovat. Jsou zpracovány systematicky a komplexně, v návaznosti na rámcové vzdělávací programy. Snaží se co nejúčinněji propojit postojovou, hodnotovou a kognitivní složku vzdělávání i upozornit na přesahy, které jsou jak mezi jednotlivými tematickými okruhy, tak mezi průřezovými tématy navzájem.
Poskytují určitou maximální nabídku, ze které si škola vybírá, kterou ale zároveň může podle svých potřeb dále konkretizovat a doplňovat.
Informační centrum OSN v Praze (UN Information Centre Prague, UNIC)
www.osn.cz
Telefon: (+420) 255 711 645
Facebook: on.fb.me/WhebQp
Twitter: twitter.com/OSNPraha
YouTube: youtube.com/user/iCentrumOSN
Informační centrum OSN v Praze je součástí celosvětové informační sítě OSN. Zprostředkovává informace o činnosti a prioritních cílech organizace, včetně specializovaných agentur a programů; plní úlohu zastoupení Sekretariátu OSN v České republice; navazuje partnerské vztahy s institucemi státu, nevládními organizacemi, školami, médii i soukromým sektorem. Jako jedna z prvních „poboček“ OSN bylo pražské centrum založeno v roce 1947.
Hlavní činnosti:
- Provozujeme internetovou stránku OSN v češtině (www.osn.cz);
- vydáváme tiskové zprávy, publikace a další informační materiály OSN v češtině;
- elektronicky rozesíláme informace o činnosti OSN (UN INFO on-line);
- provozujeme veřejnou knihovnu s publikacemi, dokumenty, periodiky avideofilmy OSN;
- odpovídáme na dotazy veřejnosti týkající se činnosti OSN;
- organizujeme tiskové konference, přednášky, filmové projekce, diskuze, semináře a výstavy pro studenty, učitele, novináře, odbornou i laickou veřejnost;
- navazujeme partnerské vztahy se státními orgány, nevládními organizacemi, médii a vzdělávacími institucemi;
- poskytujeme informační a logistickou podporu projektům z oblasti mezinárodních vztahů, vzdělávání, humanitární a rozvojové pomoci, ochrany menšin apod. (např. Pražský model OSN, Česko proti chudobě, apod.);
- do sídla OSN v New Yorku podáváme zprávy o situaci v České republice.
Školám nabízíme:
1. Poznávat svět a rozumět souvislostem
Vzdělávací programy iCentra OSN v Praze. 60 až 90 minut, především pro studenty středních a vysokých škol, ale i jiné zájmové skupiny, např. učitele, pracovníky nevládního sektoru, apod. Účastníci jsou seznamováni se strukturou a fungováním OSN a s duležitými globálními tématy. Součástí programu je promítání dokumentárních filmů, diskuse, kvízy nebo hry.
Nabídka programů pro školy: http://www.osn.cz/osn-cr/pro-skoly/
2. Publikace a dokumenty OSN
(česky, přístupné on-line i v tištěné verzi, můžeme v případě zájmu dodat)
- Vše o OSN: Historie, struktura, financování
- Vše o OSN: Systém organizace
- Vše o OSN: Mír a bezpečnost
- Vše o OSN: Lidská práva
- Fakta a čísla OSN
- Poslední let Petra Ginze
- Cesta k nacistické genocidě
- Charta OSN
- Všeobecná deklarace lidských práv
3. Filmy OSN
- s českými titulky jsou na našem YouTube kanálu, některé jsme schopni dodat také na DVD
https://www.youtube.com/user/iCentrumOSN
Připojené soubory 1 |
OSN.docx (1.2M) - Stáhnout
|
Novinky
Podpora pro výuku PT.pdf
Nová metodická podpora – text článku zveřejněného v lednovém čísle 2012 v časopise Řízení školy
Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání
- dosáhnout toho, aby se globální rozvojové vzdělávání stalo nedílnou součástí všech úrovní formálního vzdělávání;
- zvýšit význam GRV v oblasti neformálního vzdělávání a podpořit osvětové aktivity určené široké veřejnosti a médiím;
- rozvíjet spolupráci a partnerství v oblasti GRV mezi zainteresovanými aktéry;
- zajistit dlouhodobou finanční podporu kvalitních programů GRV;
- systematicky zvyšovat kvalitu a efektivnost programů GRV.
Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 - 2015.pdf
National Strategy for Global Development Education 2011-2015.pdf
5. 12. 2011 proběhl ve velkém sále Pedagogické fakulty UK v Praze seminář
PRŮŘEZOVÁ TÉMATA VE VÝUCE
Co jsou doporučené očekávané výstupy a jak je využívat
Ukázky integrace průřezových témat do vzdělávacích oborů
Celodenní seminář představil pedagogům novou metodickou podporu pro výuku průřezových témat (PT) na základních školách a gymnáziích a ukázky integrace PT do vzdělávacích oborů. Účastníci si v zaplněném sále vyslechli příspěvky, které se týkaly nejen výuky průřezových témat, ale i související aktuální problematiky důležité pro pochopení vývoje a dalšího směřování průřezových témat.
V neformální a dělné atmosféře byl prostor pro dotazy a diskuze. Anotace jednotlivých příspěvků jsou k dispozici zde. Postupně budeme nabízet ke stažení i jednotlivé prezentace.
Anotace a prezentace z konference ke stažení
VUP PT_prezentace_051211_MV_CJL_.pdf
seminář-5_12_anotace pro digi.docx
Důležité odkazy
Srovnávací analýza Pojetí průřezových témat v Belgii (vlámská část), Irsku, Finsku a Skotsku představuje pojetí a obsah průřezových témat ve vzdělávacích dokumentech vybraných zemí a poukazuje na různorodost jejich zpracování. Je základním východiskem pro studium problematiky průřezových témat ve vzdělávacích systémech dalších zemí.
Příprava metodické podpory k výuce průřezových témat v základních školách a gymnáziích (pdf) - průběžná zpráva.
Kolekce odkazů z Metodického portálu
Autor kolekce: Pavlína Hublová
Název | Popis | Typ |
---|---|---|
Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu – zkušenosti z pilotních škol | Článek je úvodní kapitolou k dalším pěti příspěvkům, které přinášejí inspiraci pro zapracování průřezových témat do ŠVP. Ukázky byly vybrány ze ŠVP pilotních škol, které se účastnily projektu ESF PILOT Z. | článek |
Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu – zkušenosti z pilotních gymnázií | Příspěvek přináší zkušenosti se zpracováním průřezových témat ve ŠVP v pilotních gymnáziích. | článek |
Hodnocení průřezových témat | Co jsou průřezová témata a jaký je jejich smysl. Jak přistupovat k hodnocení průřezových témat. Forma realizace a přístup k hodnocení. | článek |
Informace k hodnocení průřezových témat v ŠVP | Informace Odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT k hodnocení průřezových témat ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání. | článek |
Průřezová témata a jejich začlenění do ŠVP na málotřídních školách | Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání na 1. i 2. stupni, a proto i na málotřídních školách musí být do školního vzdělávacího programu začleněna a vhodnou formou realizována. Článek přináší i několik praktických ukázek opatřených komentáři. | článek |
Průřezová témata | souhrnný digi-pohled | digifolio |
ONLINE SETKÁNÍ: Videohry ve škole | Jak fungují mechanismy her a jak je transformovat do výuky? Co nás hry učí a jak nás to učí? Jak podobné postupy aplikovat ve výuce? | AudioVideo |
Hry pro začlenění dítěte do třídního kolektivu | článek | |
Internetová peněženka | článek | |
Online setkání: MEDIÁLNÍ SYSTÉM V ČR A POSTAVENÍ VEŘEJNOPRÁVNÍCH MÉDIÍ | digifolio |